Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE NOMOFOBİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, , 656 - 693, 31.12.2024
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1584145

Öz

Araştırmanın amacı, öğrencilerinin internet bağımlılığı ve nomofobi düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Adıyaman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesine devam etmekte olan 350 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Nomofobi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 24.0 veri analiz programı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin internet bağımlılık düzeyinin ortalama internet kullanıcısı, nomofobi düzeyinin ise çevrimiçi olamama, cihazdan yoksunluk ve bilgiye ulaşamamada orta, iletişimi kaybetmede yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca çevrimiçi olamama ve cihazdan yoksunluk korkusu arasında pozitif yönlü orta, iletişimi kaybetme ve bilgiye ulaşamama korkusu ile internet bağımlığı bağımlılığı arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişkinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Etik kurul belgesi Adıyaman Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik kurulundan 30.05.2023-416 tarih ve sayılı kararınca alınmıştır.

Kaynakça

  • Alyanak, B. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(5), 20-24.
  • Bal, F., & Okkay, İ. (2022). İnternet tabanlı sorunlu alışveriş davranışı: çevrimiçi alışveriş bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi, 23(1), 111-120.
  • Bal, S. (2023). Sporun nomofobi, netlessfobi, internet bağımlılığı ve gelişmeleri kaçırma korkusu üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yozgat.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bragazzi, N. L, Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSMV. Psychology research and behavior management. 155-160.
  • Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3), 235-247.
  • Çelikbaş, E. (2023). 15-18 yaş çocuğu olan annelerin dijital ebeveynlik farkındalığı ve internet bağımlılığı düzeyi ile çocuğunun internet bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Dağlı, D. A., & Yüyen, M. N. Davranışsal bağımlılıklar ve hemşirelik yaklaşımı. Bağımlılık Dergisi, 24(1), 104-112.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. Trt akademi, 1(2), 590-606.
  • Erdem, H., Kalkın G., U. Türen ve Mehmet Deniz (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923–936.
  • Gülada, M. O., & Yılmaz, Y. K. (2023). Kumar bağımlılığına yönelik kamu spotlarının jakobson’un iletişim işlevleri bağlamında analizi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1378-1403.
  • Karaca, F. (2017). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyleri ile akıllı telefon kullanma alışkanlıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 581-597.
  • Karaca, M. B. (2019). İnternet bağımlılığının, yenilik arama ve risk alma davranışı ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kıng, A.L.S., Valença, A.M., Sılva, A.C., Baczynskı, T., Carvalho, M.R. Ve Nardı, A.E. (2013). Nomophobia: Dependency on Virtual Environments or Social Phobia?, Including Special Section Youth, Internet, and Wellbeing, 29, 140-144.
  • Kır, I., & Sulak, Ş. (2014). Ağıtım Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 13(51), 150-167.
  • Köyönü, B., Eser, Ö. Özbal, A. F. Ektirici, A. (2022). Eyvah telefonum kayboldu! üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 76-87.
  • Kutlu, G., Turgut, M., & Sinem, M. U. T. (2017). Sağlık yönetimi öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 63-77.
  • Küçükkaraca, Bağımlılık Dergisi, 24(4), 1-1.
  • Mertoglu, M. (2020). Ortaokul ve lise öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyleri ile akademik başarıları ve bazı değişkenlerle ilişkilerinin incelenmesi-İzmir Bayraklı Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 932-944.
  • Rugai J, Hamilton-Ekeke J.T. (2016). A Review of Digital Addiction: A Call for Safety Education. Journal of Education and e-Learning Research. 3(1), 17-22.
  • Tabachnick, B. G. And Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Taştan, S. (2020). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Isparta. Toraman, M. (2013). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ünübol, H., Ünübol, B., Tutgun-Ünal, A., & Sayar, G. H. (2023). Siber Pornografi Kullanım Envanteri-9’un Türkçe Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bağımlılık Dergisi, 24(4), 448-460.
  • Yanardağ, M. Z., Bilge, M. & Yanardağ, U. (2020). Davranış bağımlılığı ve sosyal hizmet uygulamaları üzerine bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 551-560.
  • Young, K. S. (2009). Internet addiction test. Center for on-line addictions
  • Yılmaz, A. ve Yücer, H. M. (2023). Sanal ilişki bağımlılığının ailenin duygusal işlevselliği üzerindeki olumsuz etkisi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 6(2), 347-363.
  • Yolcu, P., & Çiftçi, H. (2023). Büyüyen korku: mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) üzerine bir çalışma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(5), 2668-2686.

INVESTIGATION OF INTERNET ADDICTION AND NOMOPHOBIA LEVELS OF ADIYAMAN UNIVERSITY FACULTY OF SPORTS SCIENCES STUDENTS

Yıl 2024, , 656 - 693, 31.12.2024
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1584145

Öz

The purpose of the research is to examine the internet addiction and nomophobia levels of students. Relational scanning model was used in the research. 350 students attending Adıyaman University Faculty of Sports Sciences participated in the research. Young Internet Addiction Scale and Nomophobia Scale were used as data collection tools in the study. SPSS 24.0 data analysis program was used to analyze the research data. It was determined that the internet addiction level of the students participating in the research was the average internet user, the nomophobia level was medium in terms of not being able to go online, being deprived of devices and not being able to access information, and high in losing communication. The study also concluded that there was a medium positive relationship between the fear of not being able to go online and the fear of being deprived of the device, and a low positive relationship between the fear of losing communication and not being able to access information and internet addiction.

Kaynakça

  • Alyanak, B. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(5), 20-24.
  • Bal, F., & Okkay, İ. (2022). İnternet tabanlı sorunlu alışveriş davranışı: çevrimiçi alışveriş bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi, 23(1), 111-120.
  • Bal, S. (2023). Sporun nomofobi, netlessfobi, internet bağımlılığı ve gelişmeleri kaçırma korkusu üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yozgat.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bragazzi, N. L, Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSMV. Psychology research and behavior management. 155-160.
  • Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3), 235-247.
  • Çelikbaş, E. (2023). 15-18 yaş çocuğu olan annelerin dijital ebeveynlik farkındalığı ve internet bağımlılığı düzeyi ile çocuğunun internet bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Dağlı, D. A., & Yüyen, M. N. Davranışsal bağımlılıklar ve hemşirelik yaklaşımı. Bağımlılık Dergisi, 24(1), 104-112.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. Trt akademi, 1(2), 590-606.
  • Erdem, H., Kalkın G., U. Türen ve Mehmet Deniz (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923–936.
  • Gülada, M. O., & Yılmaz, Y. K. (2023). Kumar bağımlılığına yönelik kamu spotlarının jakobson’un iletişim işlevleri bağlamında analizi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1378-1403.
  • Karaca, F. (2017). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyleri ile akıllı telefon kullanma alışkanlıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 581-597.
  • Karaca, M. B. (2019). İnternet bağımlılığının, yenilik arama ve risk alma davranışı ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kıng, A.L.S., Valença, A.M., Sılva, A.C., Baczynskı, T., Carvalho, M.R. Ve Nardı, A.E. (2013). Nomophobia: Dependency on Virtual Environments or Social Phobia?, Including Special Section Youth, Internet, and Wellbeing, 29, 140-144.
  • Kır, I., & Sulak, Ş. (2014). Ağıtım Fakültesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 13(51), 150-167.
  • Köyönü, B., Eser, Ö. Özbal, A. F. Ektirici, A. (2022). Eyvah telefonum kayboldu! üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 76-87.
  • Kutlu, G., Turgut, M., & Sinem, M. U. T. (2017). Sağlık yönetimi öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 63-77.
  • Küçükkaraca, Bağımlılık Dergisi, 24(4), 1-1.
  • Mertoglu, M. (2020). Ortaokul ve lise öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyleri ile akademik başarıları ve bazı değişkenlerle ilişkilerinin incelenmesi-İzmir Bayraklı Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 932-944.
  • Rugai J, Hamilton-Ekeke J.T. (2016). A Review of Digital Addiction: A Call for Safety Education. Journal of Education and e-Learning Research. 3(1), 17-22.
  • Tabachnick, B. G. And Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Taştan, S. (2020). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Isparta. Toraman, M. (2013). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ünübol, H., Ünübol, B., Tutgun-Ünal, A., & Sayar, G. H. (2023). Siber Pornografi Kullanım Envanteri-9’un Türkçe Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bağımlılık Dergisi, 24(4), 448-460.
  • Yanardağ, M. Z., Bilge, M. & Yanardağ, U. (2020). Davranış bağımlılığı ve sosyal hizmet uygulamaları üzerine bir inceleme. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 551-560.
  • Young, K. S. (2009). Internet addiction test. Center for on-line addictions
  • Yılmaz, A. ve Yücer, H. M. (2023). Sanal ilişki bağımlılığının ailenin duygusal işlevselliği üzerindeki olumsuz etkisi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 6(2), 347-363.
  • Yolcu, P., & Çiftçi, H. (2023). Büyüyen korku: mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) üzerine bir çalışma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(5), 2668-2686.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kürşat Yusuf Aytaç 0000-0002-7827-4242

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Aytaç, K. Y. (2024). ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE NOMOFOBİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(48), 656-693. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1584145