The effective determination of education environment plays an important role in reaching the identified aims of educational activities. It can be said that the attitudes compose an important data area in turning the educational environments into these aims because attitudes which are psychological processes are directly related to success. The aim of this study is to determine the attitudes of the students in secondary education to Turkish Literature lessons. The working area designed in the survey model is composed of 400 students chosen from the secondary education in the central regions in Ankara. In this study, in determining reliability of the measurement results, Cronbach-Alfa methos is used and the value of Cronbach-Alfa is calculated as 71. It has been found out descriptive differences in the attitudes of the students in secondary education to Turkish Literature according to such factors as their type of school, class level and gender. It has been found out that the attitudes of the students in Anatolian Vocational High School and Anatolian Teacher Training High School are much more higher than the students in Anatolian and Science High School. Moreover, it has also been determined that the students consider the texts used in Turkish Literature classes as unexciting and tedious. As a result of these findings, it is suggested that the texts in the course books be prepared according to psychological conditions of the students and the necessary precautions be taken by the institutions which train teachers and related Ministries in order to increase the teachers’ competencies.
Literature Teaching Secondary Education The attitude to Turkish Literature Learning.
Eğitim-öğretim faaliyetlerinin belirlenen hedeflere ulaşmasında eğitim ortamının etkin bir biçimde düzenlenmesi önemli bir rol oynamaktadır. Eğitim ortamlarının bu amaçlara uygun olarak dönüştürülmesinde tutumların önemli bir veri alanı oluşturduğu söylemek mümkündür. Çünkü tutumlar, başarı ile doğrudan ilintili psikolojik süreçlerdir. Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin Türk edebiyatı dersine yönelik tutumlarını tespit etmektir. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın çalışma evrenini Ankara ili merkez ilçelerindeki ortaöğretim okullarından seçilen 400 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada ölçüm sonuçlarının güvenilirliğinin tespitinde Cronbach-Alfa formülü kullanılmış ve Cronbach-Alfa değerinin .71 olduğu hesaplanmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin Türk edebiyatı dersine yönelik tutumlarında okul türü, sınıf düzeyi ve cinsiyet faktörüne ilişkin anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bununla birlikte Anadolu meslek lisesi ve Anadolu öğretmen lisesi türündeki öğrencilerin tutumunun Anadolu lisesi ve Fen lisesi okul türünde öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler, Türk edebiyatı derslerinde yararlanılan metinleri edebiyat dersini can sıkıcı hale getiren bir unsur olarak gördüklerini ifade etmektedirler. Bu sonuçlara ilişkin olarak ders kitaplarında yer alan metinlerin öğrencilerin psikolojik yapılarına ve hazır bulunuşluk seviyelerine uygun olarak tekrar gözden geçirilmesi ve öğretmen yetiştiren kurumların ve ilgili bakanlığın öğretmen yeterliliklerini arttırıcı tedbirler alması önerilmektedir.
Edebiyatı Öğretimi Ortaöğretim Türk edebiyatı Tutum Öğrenme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 |