In this study, it was investigated the effects of argumentation based concept cartoon activities on middle school students’ academic achievements and to examine this teaching activities on their argument developing levels. Argumentation based concept cartoon activities were adapted to “Cell Divisions and Heredity” unit in Science and Technology Course for 8th grade of middle school. Participants were 60 eight grade students in an middle school in Adiyaman in 2013-2014 academic year. In the study was implemented a semi-experimental design by using pre- and post-test control group design and in the experimental group argumentation based concept cartoon activities were used (n=30) while in the control group (n=30), teaching activities based on “2005 Science and Technology Curriculum” were applied. As data collection tools, an academic achievement test consisting 20 items developed by researchers were used as pre- and post-test. Additionally, records of interviews and argumentation worksheets offered to the students were called in and examined. Results showed that there is a higher increase in the academic achievement of experimental group than the control group. Additionally, the students especially intensified in the second level in terms of quality argument and they also like argument developing process despite they have some difficulties in developing arguments at the higher levels.
Bu çalışmada argümantasyon sürecine dayalı kavram karikatürü
etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve argüman geliştirme
düzeylerine etkisi incelenmiştir. Argümantasyona dayalı kavram
karikatürleri etkinlikleri ilköğretim sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji Dersi
“Hücre Bölünmeleri Ve Kalıtım” ünitesindeki konulara uyarlanmıştır.
Araştırmanın örneklem grubunu 2013-2014 eğitim–öğretim yılında
Adıyaman ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören toplam 60 sekizinci sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Kontrol gruplu ön-test son-test yarı deneysel
desenin kullanıldığı çalışmanın kontrol grubunda (n=30) Milli Eğitim
Bakanlığı’nın (MEB) yayınladığı programda önerilen öğretim süreci takip
edilirken deney grubunda ise (n=30) bu süreç kavram karikatürleriyle
desteklenen argümantasyon etkinlikleri yürütülmüştür. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 20 maddelik başarı testi ve
deney grubundan rastgele seçilen 10 öğrenciyle yürütülen görüşme
kayıtları kullanılmıştır. Bunların yanında öğrencilerin doldurduğu
argümantasyon çalışma kâğıtları da veri kaynağı olarak kullanılmıştır.
Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin akademik başarısında kontrol
grubuna nazaran daha yüksek bir artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca öğrencilerin argüman oluşturma kaliteleri açısından özellikle 2.
seviyede yoğunlaştıkları, daha üst seviyelerde argüman oluşturmada
yetersiz kaldıkları buna rağmen süreçten hoşlandıkları yönünde bulgular
da elde edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 18 |