BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING THE EFFECTIVENESS OF ARGUMENTATION BASED ACTIVITIES SUPPORTED WITH CONCEPT CARTOON

Yıl 2014, Sayı: 18, 571 - 596, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.839

Öz

In this study, it was investigated the effects of argumentation based concept cartoon activities on middle school students’ academic achievements and to examine this teaching activities on their argument developing levels. Argumentation based concept cartoon activities were adapted to “Cell Divisions and Heredity” unit in Science and Technology Course for 8th grade of middle school. Participants were 60 eight grade students in an middle school in Adiyaman in 2013-2014 academic year. In the study was implemented a semi-experimental design by using pre- and post-test control group design and in the experimental group argumentation based concept cartoon activities were used (n=30) while in the control group (n=30), teaching activities based on “2005 Science and Technology Curriculum” were applied. As data collection tools, an academic achievement test consisting 20 items developed by researchers were used as pre- and post-test. Additionally, records of interviews and argumentation worksheets offered to the students were called in and examined. Results showed that there is a higher increase in the academic achievement of experimental group than the control group. Additionally, the students especially intensified in the second level in terms of quality argument and they also like argument developing process despite they have some difficulties in developing arguments at the higher levels.

Kaynakça

  • Aymen-Peker, E., Apaydın, Z., ve Taş, E. (2012). “Isı Yalıtımını Argümantasyonla Anlama: İlköğretim 6. Sınıf Öğrencileriyle Durum Çalışması.” Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8): 79-100.
  • Balım ve Aydın (2013). “Öğrencilerin ‘Hücre Bölünmesi Ve Kalıtım’ Konularına İlişkin Kavram Yanılgıları.” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching), 2(1): 338-348.
  • Chin, C. & Teou, L. (2009). “Using concept cartoons in formative assessment: scaffolding students’ argumentation.” International Journal of Science Education, 31(10): 1307-1332.
  • Çepni, S. (2010). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Deveci, A. (2009). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Maddenin Yapısı Konusunda Sosyobilimsel Argümantasyon, Bilgi Seviyeleri ve Bilişsel Düşünme Becerilerini Geliştirmek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Driver, R., Newton, P. & Osborne, J. (2000). “Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms.” Science Education, 84(3): 287-312.
  • Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L.C. (2012). “Kavram Karikatürlerinin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkisi: Sera Etkisi ve Küresel Isınma Örneği.” Turkish Journal of Education, 1(2): 1-13.
  • İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). “Fen Öğretiminde Kavram Karikatürü Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1): 1-16.
  • Kabapınar, F. (2005). “Yapılandırmacı Öğrenme Sürecine Katkıları Açısından Fen Derslerinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kavram Karikatürleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1): 135-146 Kaya, O.N. ve Kılıç, Z. (2008). “Etkin Bir Fen Öğretimi İçin Tartışmacı Söylev.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 89-100.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1999). “Concept Cartoons,Teaching And Learning in Science: An Evaluation.” International Journal of Science Education, 21(4): 431-446.
  • Köseoğlu, F, Tümay, H. ve Budak, E. (2008). “Bilimin Doğası Hakkında Paradigma Değişimleri ve Öğretimi İle İlgili Yeni Anlayışlar.” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 221-237.
  • Kuhn, D. (1995). “Microgenetic Study of Change: What Has İt Told Us?” Psychological Science, 6, 133–139.
  • Metz, K. (2004). “Children’s Understanding of Scientific Inquiry: Their Conceptualization of Uncertainty İn İnvestigations of Their Own Design.” Cognition and Instruction, 22, 219–290.
  • Norris, S. P. & Phillips, L. M. (2003). “How Literacy in its Fundamental Sense is Central to Scientific Literacy.” Science Education, 87(2): 224-240.
  • Öğreten, B ve Uluçınar Sağır, Ş. (2014). “Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi (Journal of Turkish Sience Education), 11(1): 75-100.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). “Analojiler, Kavram Karikatürleri ve Tahmin-Gözlem-Açıklama Teknikleriyle Desteklenmiş Fen ve Teknoloji Eğitimi.” E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4): 1186-1206.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P. & Gertzog, W. (1982). “Accommodation of A Scientific Conception: Toward A Theory of Conceptual Change.” Science Education, 66, 211-227.
  • Şahin, F. ve Parim, G. (2002), “Problem Tabanlı Öğretim Yaklaşımı İle DNA, Gen ve Kromozom Kavramlarının Öğrenilmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Ekim, Ankara.
  • Tümay, H. ve Köseoğlu, F. (2011). “Kimya Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Odaklı Öğretim Konusunda Anlayışlarının Geliştirilmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3): 105-119.
  • Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). “Argümantasyona Dayalı Kavram Karikatürü Etkinliklerinin Öğrencilerin Kavramsal Anlama Düzeylerine Etkisi.” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Uluçınar-Sağır, Ş ve Kılıç, Z. (2013). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimin Doğasını Anlama Düzeylerine Bilimsel Tartışma Odaklı Öğretimin Etkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 44, 308-318.
  • Ünal, M., Akıncı, Ş. ve Şahin, F. (2000), “Biyolojik Kavramların Öğretilmesinde Modellerin Rolü: Mitoz Bölünme”, IV. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, 6-8 Ekim, Ankara.
  • Üstünkaya ve Gencer (2012), “İlköğretim 6.sınıf Seviyesinde Bilimsel Tartışma (Argumentatıon) Odaklı Etkinliklerle Dolaşım Sistemi Konusunun Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi”, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde.
  • Venville, G. J. & Dawson, V. M. (2010). “The Impact of A Classroom Intervention on Grade 10 Students’ Argumentation Skills, Informal Reasoning, and Conceptual Understanding of Science.” Journal of Research in Science Teaching, 47(8): 952-97.
  • Yeşildağ-Hasançebi, F. ve Günel, M. (2013). “Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dezavantajlı Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına Etkisi.” İlköğretim Online, (Elementary Education Online), 12(4): 1056‐ 10
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zohar, A & Nemet, F. (2002). “Fostering Students' Knowledge and Argumentation Skills Through Dilemmas in Human Genetics.” Journal of Research in Science Teaching, 39(1): 35–62.

KAVRAM KARİKATÜRLERİYLE DESTEKLENMİŞ ARGÜMANTASYON TEMELLİ UYGULAMALARIN ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Sayı: 18, 571 - 596, 01.12.2014
https://doi.org/10.14520/adyusbd.839

Öz

Bu çalışmada argümantasyon sürecine dayalı kavram karikatürü
etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve argüman geliştirme
düzeylerine etkisi incelenmiştir. Argümantasyona dayalı kavram
karikatürleri etkinlikleri ilköğretim sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji Dersi
“Hücre Bölünmeleri Ve Kalıtım” ünitesindeki konulara uyarlanmıştır.
Araştırmanın örneklem grubunu 2013-2014 eğitim–öğretim yılında
Adıyaman ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören toplam 60 sekizinci sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Kontrol gruplu ön-test son-test yarı deneysel
desenin kullanıldığı çalışmanın kontrol grubunda (n=30) Milli Eğitim
Bakanlığı’nın (MEB) yayınladığı programda önerilen öğretim süreci takip
edilirken deney grubunda ise (n=30) bu süreç kavram karikatürleriyle
desteklenen argümantasyon etkinlikleri yürütülmüştür. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 20 maddelik başarı testi ve
deney grubundan rastgele seçilen 10 öğrenciyle yürütülen görüşme
kayıtları kullanılmıştır. Bunların yanında öğrencilerin doldurduğu
argümantasyon çalışma kâğıtları da veri kaynağı olarak kullanılmıştır.
Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin akademik başarısında kontrol
grubuna nazaran daha yüksek bir artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca öğrencilerin argüman oluşturma kaliteleri açısından özellikle 2.
seviyede yoğunlaştıkları, daha üst seviyelerde argüman oluşturmada
yetersiz kaldıkları buna rağmen süreçten hoşlandıkları yönünde bulgular
da elde edilmiştir

Kaynakça

  • Aymen-Peker, E., Apaydın, Z., ve Taş, E. (2012). “Isı Yalıtımını Argümantasyonla Anlama: İlköğretim 6. Sınıf Öğrencileriyle Durum Çalışması.” Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8): 79-100.
  • Balım ve Aydın (2013). “Öğrencilerin ‘Hücre Bölünmesi Ve Kalıtım’ Konularına İlişkin Kavram Yanılgıları.” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching), 2(1): 338-348.
  • Chin, C. & Teou, L. (2009). “Using concept cartoons in formative assessment: scaffolding students’ argumentation.” International Journal of Science Education, 31(10): 1307-1332.
  • Çepni, S. (2010). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Deveci, A. (2009). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Maddenin Yapısı Konusunda Sosyobilimsel Argümantasyon, Bilgi Seviyeleri ve Bilişsel Düşünme Becerilerini Geliştirmek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Driver, R., Newton, P. & Osborne, J. (2000). “Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms.” Science Education, 84(3): 287-312.
  • Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L.C. (2012). “Kavram Karikatürlerinin Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkisi: Sera Etkisi ve Küresel Isınma Örneği.” Turkish Journal of Education, 1(2): 1-13.
  • İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). “Fen Öğretiminde Kavram Karikatürü Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1): 1-16.
  • Kabapınar, F. (2005). “Yapılandırmacı Öğrenme Sürecine Katkıları Açısından Fen Derslerinde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Kavram Karikatürleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1): 135-146 Kaya, O.N. ve Kılıç, Z. (2008). “Etkin Bir Fen Öğretimi İçin Tartışmacı Söylev.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 89-100.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1999). “Concept Cartoons,Teaching And Learning in Science: An Evaluation.” International Journal of Science Education, 21(4): 431-446.
  • Köseoğlu, F, Tümay, H. ve Budak, E. (2008). “Bilimin Doğası Hakkında Paradigma Değişimleri ve Öğretimi İle İlgili Yeni Anlayışlar.” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 221-237.
  • Kuhn, D. (1995). “Microgenetic Study of Change: What Has İt Told Us?” Psychological Science, 6, 133–139.
  • Metz, K. (2004). “Children’s Understanding of Scientific Inquiry: Their Conceptualization of Uncertainty İn İnvestigations of Their Own Design.” Cognition and Instruction, 22, 219–290.
  • Norris, S. P. & Phillips, L. M. (2003). “How Literacy in its Fundamental Sense is Central to Scientific Literacy.” Science Education, 87(2): 224-240.
  • Öğreten, B ve Uluçınar Sağır, Ş. (2014). “Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi (Journal of Turkish Sience Education), 11(1): 75-100.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). “Analojiler, Kavram Karikatürleri ve Tahmin-Gözlem-Açıklama Teknikleriyle Desteklenmiş Fen ve Teknoloji Eğitimi.” E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4): 1186-1206.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P. & Gertzog, W. (1982). “Accommodation of A Scientific Conception: Toward A Theory of Conceptual Change.” Science Education, 66, 211-227.
  • Şahin, F. ve Parim, G. (2002), “Problem Tabanlı Öğretim Yaklaşımı İle DNA, Gen ve Kromozom Kavramlarının Öğrenilmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Ekim, Ankara.
  • Tümay, H. ve Köseoğlu, F. (2011). “Kimya Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Odaklı Öğretim Konusunda Anlayışlarının Geliştirilmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3): 105-119.
  • Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). “Argümantasyona Dayalı Kavram Karikatürü Etkinliklerinin Öğrencilerin Kavramsal Anlama Düzeylerine Etkisi.” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Uluçınar-Sağır, Ş ve Kılıç, Z. (2013). “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimin Doğasını Anlama Düzeylerine Bilimsel Tartışma Odaklı Öğretimin Etkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 44, 308-318.
  • Ünal, M., Akıncı, Ş. ve Şahin, F. (2000), “Biyolojik Kavramların Öğretilmesinde Modellerin Rolü: Mitoz Bölünme”, IV. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, 6-8 Ekim, Ankara.
  • Üstünkaya ve Gencer (2012), “İlköğretim 6.sınıf Seviyesinde Bilimsel Tartışma (Argumentatıon) Odaklı Etkinliklerle Dolaşım Sistemi Konusunun Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi”, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde.
  • Venville, G. J. & Dawson, V. M. (2010). “The Impact of A Classroom Intervention on Grade 10 Students’ Argumentation Skills, Informal Reasoning, and Conceptual Understanding of Science.” Journal of Research in Science Teaching, 47(8): 952-97.
  • Yeşildağ-Hasançebi, F. ve Günel, M. (2013). “Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dezavantajlı Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına Etkisi.” İlköğretim Online, (Elementary Education Online), 12(4): 1056‐ 10
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zohar, A & Nemet, F. (2002). “Fostering Students' Knowledge and Argumentation Skills Through Dilemmas in Human Genetics.” Journal of Research in Science Teaching, 39(1): 35–62.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayhan Çinici Bu kişi benim

Mustafa Özden Bu kişi benim

Abuzer Akgün Bu kişi benim

Kevser Herdem Bu kişi benim

Ş. Mehmet Deniz Bu kişi benim

H. Levent Karabiber Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., vd. (2014). KAVRAM KARİKATÜRLERİYLE DESTEKLENMİŞ ARGÜMANTASYON TEMELLİ UYGULAMALARIN ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 571-596. https://doi.org/10.14520/adyusbd.839

Cited By