BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 21, 846 - 870, 31.12.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.27281

Öz

Bu araştırmada ilköğretim matematik, fen bilgisi ve sınıf öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz yeterlik inançlarının cinsiyet, yaş, çalışılan kurum türü, branş, kıdem, mezun olunan kurum ve lise türü bakımından farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Adana ilinde ilköğretim okullarında çalışan ilköğretim matematik, fen bilgisi ve sınıf öğretmenliği branşlarındaki toplam 176 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışma olup veri toplama aracı olarak Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. İki bölümden oluşan bu ölçeğin birinci bölümünde demografik bilgiler sorulmuş ikinci bölümünde ise 5’li likert tipinde 25 maddeden oluşan Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik inançlarını ölçen sorular kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann–Whitney U ve Kruskal–Wallis H testleri uygulanmış olup araştırma sonucunda, öğretmenlerin matematik okuryazarlık öz-yeterlik inançlarının branşlara ve çalışılan kurum türüne göre farklılaştığı ancak cinsiyet, yaş, kıdem, mezun olunan kurum türü ve lise türüne göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Acar, T. (2012). Öz-Yeterlilik (Self-Efficacy) kavramı üzerine. http://www.parantezegitim.net /Bilgi_Bank/Oz_yeterlik_T.Acar_.pdf (Erişim Tarihi: 28.05.2012).
  • Akkaya, R., Sezgin Memnun, D. ve Katrancı, Y. (2012). Teacher trainees’ self-efficacy beliefs about mathematical literacy: Turkey Case. 23rd International Conference Society for Information Technology and Teacher Education.
  • Aksu, M., Demir, C., & Sümer, Z. (1998). Matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik hakkındaki inançları.III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Karadeniz TeknikÜniversitesi, Trabzon.
  • Altıntaş, E., Özdemir, A. Ş., & Kerpiç, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, P. P. (2002). Exploring the accuracy and the predictability of the self-efficacy beliefs of seventh-grade mathematics students. Learning and Individual Differences, 14, 77-90.
  • Çolak, S. K. (2006). Materyal kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin geometri kavramları bağlamında matematiksel okuryazarlığına etkisi üzerine deneysel bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • De Lange, J. (2003). Mathematics for literacy. In B. L. Madison & L. A. Steen (Eds.), Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges (s. 75 – 89 ). http://www.maa.org/sites/default/files/pdf/QL/WhyNumeracyMatters.pdf (Erişim Tarihi: 28.08.2013)
  • Demiralay, R. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ersoy, Y. (1997). Okullarda matematik eğitimi: Matematiksel okuryazarlık. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 115-120.
  • Goodwin, K. S., Ostrom, L., & Scott, K. W. (2009). Gender differences in mathematics self-efficacy and back substitution in multiple-choice assessment. Journal of Adult Education, 38(1), 22-42
  • Güler, H. K. (2013). Türk öğrencilerin pisa’da karşılaştıkları güçlüklerin analizi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 201-522.
  • Gülten, D. Ç. (2013). An Investigation of Pre-service Primary Mathematics Teachers’ Math Literacy Self-Efficacy Beliefs in Terms of Certain Variables. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 393-408.
  • Hackett, G., ve Betz, N. E. (1989). An Exploration of the Mathematics Self-Efficacy/ Mathematics Performance Correspondence. Journal for Research in Mathematics Education. 20, 261-273.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi.(14. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koyuncu İ. ve Haser Ç. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Ma, X.,& Kishor, N. (1997). Assessing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. Journal for Research in Mathematics Education. 28(1), 26-47.
  • Mathematics Council of the Alberta Teachers’ Association [MCATA] (2000). Paper on Mathematical Literacy. 26. http://www.pacificlearning.com/ (Erişim Tarihi: 26.03.2012)
  • MEB. (2005). İlköğretim Matematik Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı Araştırma Geliştirme Daire Başkanlığı. OECD/PISA 2006 Projesi Ulusal Ön Rapor.
  • MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5–8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB
  • NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, Reston/VA.
  • Nicolaidou, M., & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem-solving. The third conference of european research in mathematics education.
  • OECD, (2006) Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006, http://www.pisa.oecd.org. (Erişim Tarihi: 12.04.2007).
  • OECD. (2004). Learning for tomorrow’s world–first results from PISA 2003. Paris: Author. http://www.oecd.org/dataoecd/1/60/34002216.pdf. (Erişim Tarihi: 02.01.2011).
  • Özgen, K. ve Bindak R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Determination of Self-Efficacy Beliefs of High School Students towards Math Literacy. Educational Sciences: Theory & Practice. 11(2), 1085-1089.
  • Özsoy-Güneş, Z., Çıngıl-Barış, Ç., ve Kırbaşlar, F. G. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeyleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 47-64.
  • Özyürek, R. (2010). The Reliability and Validity of the Mathematics Self-Efficacy Informative Sources Scale. Educational Sciences: Theory & Practice. 10, 439-447.
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Contemporary Educational Psychology. 24,124-139.
  • Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A pathanalysis. Journal of Educational Psychology, 86,193-203.
  • Sarı-Uzun, M., Yanık, C., ve Sezen, N. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterliklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 212-221.
  • Schnulz, W. (2005). Mathematics self-efficacy and student expectations: Result from PISA 2003. The Annual Meeting of the American Educational Research Association in Montreal.
  • Tariq, V., Qualter, P., Roberts, S., Appleby, Y., & Barnes, L. (2012). Mathematical literacy: role of gender and emotional intelligence. The Higher Education Academy. http://www.heacademy.ac.uk/assets/ documents /stem-conference/msor/vicki_tariq.pdf
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma, MATDER. http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=77:matematik-ogretmenadaylarinin-matematiksel-okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematik-kosesimakaleleri&Itemid=172 (Erişim Tarihi: 01.01.2012).
  • TIMSS, Trends in International Mathematics and Science Study. National Center for Education Statistics, http://www.nces.ed.gov/timss. (Erişim Tarihi: 20.04.2007), 2003.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2007). The Differential Antecedents of Self Efficacy Beliefs of Novice and Experienced Teachers. Teaching and Teacher Education. 23, 944-956.
  • Yenilmez, K. (2010). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik İnançları, 9. Matematik Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 455-460, 20-22 Ekim 2010, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Yenilmez, K., ve Turğut, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 253-258.
  • Yılmaz, A. (2011). 2001-2011 yılları arasında gerçekleştirilen OKS ve SBS ile PISA uygulamasının karşılaştırılması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim. 134, 80-86.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Baypınar

Kamuran Tarım

Gülşah Keklik

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Baypınar, K., Tarım, K., & Keklik, G. (2015). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 846-870. https://doi.org/10.14520/adyusbd.27281

Cited By