Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İş ve Meslek Danışmanlarının İş Problemleri ve Mesleki Memnuniyet Düzeyleri

Yıl 2018, Sayı: 30, 1319 - 1337, 30.12.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.361797

Öz

Bu çalışmanın amacı, istihdamın korunması ve
geliştirilmesi amacıyla 2012 yılında Türkiye İş Kurumu’nda işe başlatılan iş ve
meslek danışmanlarının özlük problemleri, mesleki memnuniyet düzeyleri ile
yaşadıkları bürokratik ve idari sorunları tespit etmektir. Çalışma iki bölümden
oluşmaktadır. İlk bölümde iş ve meslek danışmanlığı genel olarak incelenmiştir.
İkinci bölümde ise anket yoluyla yapılan tespitler doğrultusunda iş ve meslek
danışmanlarının işleri ile ilgili yaşadıkları problemler ve memnuniyet
düzeylerinin neler olduğu izah edilmeye çalışılmıştır. Çalışma koşulları ile
ilgili olarak pek memnun görünmeyen ve birçok problem yaşayan danışmanların
sorunlarının giderilmesi memnuniyet düzeylerini dolayısıyla verimliliklerini
artıracaktır. İş ve meslek danışmanlarının kurumsal aidiyet ve
verimliliklerinin artırılması için hangi sorunlarının giderilmesi gerektiği
konusunda da öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S. ve Yıldırım, İ. (2012). “Eğitim Deneticilerinin Mesleki Memnuniyet/Memnuniyetsizlik Düzeyleri.” KKEFD, 25: 141-158.
  • Alp, L. (2014). “Dezavantajlı Grupların İstihdama Katılmaları: G20 Ülkelerindeki Başarılı Uygulamalar”, Dış İlişkiler ve Yurtdışı İşçi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi.
  • CNNTURK (2017). Bakan Tüfenkçi: İşsizlik oranı tek haneli rakamlara düşecek. https://www.cnnturk.com/turkiye/bakan-tufenkci-issizlik-orani-tek-haneli-rakamlara-dusecek, 18 Temmuz 2017 tarihinde CNNTURK’ün veri tabanından alınmıştır.
  • Çolak, H. (2017). “Çalışan Bağlılığı ve Motivasyon Araştırmasında Ücret ve Performans Düzeyinin Etkisi.” HRdergi. http://www.hrdergi.com/tr/calisan-bagliligi-ve-motivasyon-arastirmasinda-ucret-ve-performans-duzeyinin-etkisi/konuk-yazar/38, 19 Kasım 2018 tarihinde HRdergi’nin veri tabanından alınmıştır.
  • Çözüm Arş. Danışmanlık (2018). Çalışan Memnuniyeti Araştırması. https://www.cozumarastirma.com/calisan-memnuniyeti-arastirmasi/, 18 Kasım 2018 tarihinde Çözüm Arş. Danışmanlık’ın veri tabanından alınmıştır.
  • Dere, G. ve Kılıç, E. (2016). “Aidiyet Perspektifinden Çatışma Yönetimi Üzerine Kuramsal Bir Çalışma” Kara Harp Okulu Bilim Dergisi Science Journal of Turkish Military Academy, 26(2), 127-154.
  • Doğan, S. (2010). Avrupa Birliğinin girişimcilik politikası KOBİ yaklaşımı ve Türkiye. İstanbul: İTO Yay.
  • Duran, A., Ocak, T., Yorgun, S., Okumuş, M., Kaya, H. ve Çıkrıklar, H. İ. (2013). “Acil Servis Çalışanları Memnuniyet Düzeyleri” Düzce Tıp Dergisi, 15(1): 37-40.
  • Emirgil, B. F., Aca, Z. ve Işığıçok, Ö. (2014). “Türkiye’de İş ve Meslek Danışmanlığının Etkinliği: Sorun Alanları ve Beklentiler (Bursa İşkur Örneği)” Çalışma ve Toplum, 2014, 1: 139-162.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). “Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3): 152-171.
  • Gümüştekin, G.E. ve Öztemiz, A.B. (2005). “Örgütlerde Stresin Verimlilik ve Performansla Etkileşimi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1): 271-288.
  • Gür, N. (2017). “Güven, Bürokrasi ve Refah Devleti” İnsan ve Toplum, 2017, 7(1): 89-115.
  • İŞKUR (2012). İş ve meslek danışmanlığı, Ankara.
  • Kasekende, F., Byarugaba, K. J. and Nakate, M. (2013). “Employee Satisfaction: Mediator of Organizational Service Orientation and Employee Retention” Journal of Business and Management, 19(3): 41-61.
  • Kılıç, M. ve Tunç, Ş. (2004). “İnsan Kaynakları Planlaması Açısından Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Çalışan Hekimlerin Sorunları ve Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi” Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 7(1): 39-64.
  • Peker, Ö ve Aytürk, N. (2000). Etkili yönetim becerileri öğrenilebilir ve geliştirilebilir. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa-Aktuel Kitapevleri.
  • Shan, S., Li, C., Yao, W., Shi, J. and Ren, J. (2014). “An Empirical Study on Critical Factors Affecting Employee Satisfaction.” Systems Research and Behavioral Science, 31: 447–460.
  • Şahin, L., Bacak, B. ve Güler M. (2015). “Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Temel Dinamikler: Dışsal Faktörlerin Çalışanların Memnuniyet Algıları üzerindeki Etkilerine Yönelik bir Alan Araştırması.” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(2): 28-44.
  • Şahin, S., Çek, F. ve Zeytin, N. (2011). “Eğitim Müfettişlerinin Mesleki Memnuniyet ve Memnuniyetsizlikleri” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2): 221-246.
  • TÜİK (2017). https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=72&locale=tr, 10 Temmuz 2017 tarihinde TÜİK’in veri tabanından alınmıştır.
  • Uslu, B. (2013). “Eğitim Denetmenlerinin Seçimi, Atamaları Ve Mali Hakları İle Yetiştirilmelerine İlişkin Sorunların İncelenmesi” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, 11(2): 191-205.
  • Yıldız, K. (2016). “2008 Krizinden Günümüze İşkur’un Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Gelişimi.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27): 249-266.

Job Problems and Career Satisfaction Levels of Job and Career Counselors

Yıl 2018, Sayı: 30, 1319 - 1337, 30.12.2018
https://doi.org/10.14520/adyusbd.361797

Öz

The
aim of this study is to identify job problems, career satisfaction levels and
bureaucratic and administrative problems of job and career counselors initiated
at the Turkish Employment Agency in 2012. The study consists of two chapter. In
the first part, definition of  job and
career counseling was stated and focused on the history of the system in
Turkey. In the second part, in the direction of determinations made by
questionnaire, it was tried to explain what the problems and satisfaction
levels of job and career counselors about their job. Eliminating the problems
of consultants who are not satisfied with working conditions and experiencing
many problems will improve their level of satisfaction therefore their
productivity. In order to increase the corporate belonging and productivity of
job and career counselors, suggestions were made on which problems should be
addressed.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S. ve Yıldırım, İ. (2012). “Eğitim Deneticilerinin Mesleki Memnuniyet/Memnuniyetsizlik Düzeyleri.” KKEFD, 25: 141-158.
  • Alp, L. (2014). “Dezavantajlı Grupların İstihdama Katılmaları: G20 Ülkelerindeki Başarılı Uygulamalar”, Dış İlişkiler ve Yurtdışı İşçi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi.
  • CNNTURK (2017). Bakan Tüfenkçi: İşsizlik oranı tek haneli rakamlara düşecek. https://www.cnnturk.com/turkiye/bakan-tufenkci-issizlik-orani-tek-haneli-rakamlara-dusecek, 18 Temmuz 2017 tarihinde CNNTURK’ün veri tabanından alınmıştır.
  • Çolak, H. (2017). “Çalışan Bağlılığı ve Motivasyon Araştırmasında Ücret ve Performans Düzeyinin Etkisi.” HRdergi. http://www.hrdergi.com/tr/calisan-bagliligi-ve-motivasyon-arastirmasinda-ucret-ve-performans-duzeyinin-etkisi/konuk-yazar/38, 19 Kasım 2018 tarihinde HRdergi’nin veri tabanından alınmıştır.
  • Çözüm Arş. Danışmanlık (2018). Çalışan Memnuniyeti Araştırması. https://www.cozumarastirma.com/calisan-memnuniyeti-arastirmasi/, 18 Kasım 2018 tarihinde Çözüm Arş. Danışmanlık’ın veri tabanından alınmıştır.
  • Dere, G. ve Kılıç, E. (2016). “Aidiyet Perspektifinden Çatışma Yönetimi Üzerine Kuramsal Bir Çalışma” Kara Harp Okulu Bilim Dergisi Science Journal of Turkish Military Academy, 26(2), 127-154.
  • Doğan, S. (2010). Avrupa Birliğinin girişimcilik politikası KOBİ yaklaşımı ve Türkiye. İstanbul: İTO Yay.
  • Duran, A., Ocak, T., Yorgun, S., Okumuş, M., Kaya, H. ve Çıkrıklar, H. İ. (2013). “Acil Servis Çalışanları Memnuniyet Düzeyleri” Düzce Tıp Dergisi, 15(1): 37-40.
  • Emirgil, B. F., Aca, Z. ve Işığıçok, Ö. (2014). “Türkiye’de İş ve Meslek Danışmanlığının Etkinliği: Sorun Alanları ve Beklentiler (Bursa İşkur Örneği)” Çalışma ve Toplum, 2014, 1: 139-162.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). “Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3): 152-171.
  • Gümüştekin, G.E. ve Öztemiz, A.B. (2005). “Örgütlerde Stresin Verimlilik ve Performansla Etkileşimi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1): 271-288.
  • Gür, N. (2017). “Güven, Bürokrasi ve Refah Devleti” İnsan ve Toplum, 2017, 7(1): 89-115.
  • İŞKUR (2012). İş ve meslek danışmanlığı, Ankara.
  • Kasekende, F., Byarugaba, K. J. and Nakate, M. (2013). “Employee Satisfaction: Mediator of Organizational Service Orientation and Employee Retention” Journal of Business and Management, 19(3): 41-61.
  • Kılıç, M. ve Tunç, Ş. (2004). “İnsan Kaynakları Planlaması Açısından Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Çalışan Hekimlerin Sorunları ve Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi” Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 7(1): 39-64.
  • Peker, Ö ve Aytürk, N. (2000). Etkili yönetim becerileri öğrenilebilir ve geliştirilebilir. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa-Aktuel Kitapevleri.
  • Shan, S., Li, C., Yao, W., Shi, J. and Ren, J. (2014). “An Empirical Study on Critical Factors Affecting Employee Satisfaction.” Systems Research and Behavioral Science, 31: 447–460.
  • Şahin, L., Bacak, B. ve Güler M. (2015). “Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Temel Dinamikler: Dışsal Faktörlerin Çalışanların Memnuniyet Algıları üzerindeki Etkilerine Yönelik bir Alan Araştırması.” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(2): 28-44.
  • Şahin, S., Çek, F. ve Zeytin, N. (2011). “Eğitim Müfettişlerinin Mesleki Memnuniyet ve Memnuniyetsizlikleri” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2): 221-246.
  • TÜİK (2017). https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=72&locale=tr, 10 Temmuz 2017 tarihinde TÜİK’in veri tabanından alınmıştır.
  • Uslu, B. (2013). “Eğitim Denetmenlerinin Seçimi, Atamaları Ve Mali Hakları İle Yetiştirilmelerine İlişkin Sorunların İncelenmesi” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, 11(2): 191-205.
  • Yıldız, K. (2016). “2008 Krizinden Günümüze İşkur’un Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Gelişimi.” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27): 249-266.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Yıldız 0000-0001-6685-3805

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Yıldız, K. (2018). İş ve Meslek Danışmanlarının İş Problemleri ve Mesleki Memnuniyet Düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 1319-1337. https://doi.org/10.14520/adyusbd.361797