Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Muhasebe Mesleğine Yönelik Özyeterliliklerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Sayı: 32, 452 - 494, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.565051

Öz

Bu çalışmanın amacı Yükseköğretim Kurumu
öğrencileri ve SMMM büro çalışanlarının muhasebe mesleğine yönelik Öz yeterliliklerinin
incelenmesi,  cinsiyet, yaş, vb.
faktörlerin öz yeterlilik üzerindeki etkisinin tespit edilmesi ve öz yeterlilik
düzeyini artırılması ile ilgili önerilerde bulunmaktır. 
Çalışma Adıyaman Üniversitesinde lisans
ve ön lisans düzeyinde muhasebe dersi alan öğrenciler ile Adıyaman’da faaliyet
gösteren SMMM bürolarında çalışan ancak henüz mesleki yeterlilik belgesi
almamış çalışanları kapsamaktadır. Çalışmada veri toplamak üzere ‘anket’
yöntemi tercih edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz
edilmiştir. 
Yapılan analiz sonucu ulaşılan veriler
yorumlanarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. 
Çalışmadan elde edilen bazı bulgular
şöyledir. Cinsiyet, yaş değişkeni ve aile ve yakın çevrede muhasebe mesleğini
icra edenlerin olması durumu ile öz yeterlilik boyutu arasında anlamlı farklılık
tespit edilmiştir. Ancak, katılımcıların öğrenim gördüğü lisans veya ön lisans
bölümleri ile bulundukları sınıf ve Orta öğretimde Muhasebe türü dersler alıp
almama durumu ile öz yeterlilik boyutu arasında anlamlı bir farklılık tespit
edilmemiştir

Kaynakça

  • Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., Yalçın, Ş. (2014) ‘Öğretmenlerin Motivasyonel Etkileri’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(3), 151-166.
  • Akar, C.(2008). ‘Öz-Yeterlilik İnancı Ve İlkokuma Ve Yazmaya Etkisi’. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2), 185-198.
  • Alpay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, M., Şahin, B., Yolcu, H., Karakaya, İ., Turgut, Y. (2012).Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Edi. Tanrıöğen, A.). Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Deniz, S. (2016). ‘Rehber Öğretmen Adaylarının Özel Eğitime Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi’. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(38), 154-175.
  • Gülpınar, A. (2018). Okul Yöneticilerinin Özyeterliliklerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kongar, E.(2011).İçimizdeki Zalim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kotaman, H.(2015). ‘Özyeterlilik İnancı ve Öğrenme Performansının Geliştirilmesine İlişkin Yazın Taraması’. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21 (1), 111-133.
  • Köse, A.K., Yılmaz, F. (2003). ‘Meslekte Yeterlilik Öncesi Ifac’ın Kuralları’. [Bildiri]. IV. Muhasebe Denetimi Sempozyumu: İstanbul.
  • Kula Kartal, S , Mor Dirlik, E . (2017). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet
  • Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 0-0.
  • Küçük Kılıç, S.(2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Bilişötesi Öğrenme Stratejileri, Akademik Öz-Yeterlikleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Nakip, C. (2015). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları İle Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi).Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Parlar, H. (2009). ‘Ticaret Meslek Lisesi Yöneticilerinin Özyeterlilik Ve Çatışma Yönetim Anlayışları Arasındaki İlişki-İstanbul Đli Anadolu Yakası Örneği’ (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Robbins, S.P. , Judege, T.A. (2011).Organizational Behavior.(Örgütsel Davranış).(Çev.İnci Erdem).Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (2013).Tortop, H , Kestanlıoğlu, T . (2018). ‘Dikkat ve Konsantrasyon Becerileri Geliştirebilme Öz Yeterlilik Ölçeği Çalışması’. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5 (1), 70-85.
  • Uysal, İ. (2013). ‘Akademisyenlerin Genel Öz-Yeterlik İnançları: AİBÜ Eğitim Fakültesi Örneği’. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3),144-151.
  • Uzel, A. (2009). Öğretmen Ve Okul Yöneticilerinin Yabancı Dile Yönelik Özyeterlilik Algılarının Ve Öğrenme İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

An Investigation on The Investigation of the Students ‘Studies On Accounting Profession

Yıl 2019, Sayı: 32, 452 - 494, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.565051

Öz

The aim of this study is to examine the self-efficacy of the students of Higher Education Institution and Smmm office staff for the accounting profession, to determine the effects of factors like gender, age, etc. on self-efficacy and to make suggestions about increasing self-sufficiency level. The study includes the students who take accounting courses at Adiyaman University and those working in SMMM offices operating in Adiyaman but who have not obtained a vocational qualification certificate yet. “Survey” method has been preferred to collect data. The data obtained have been analyzed with SPSS 22 program. Various suggestions have been made by interpreting the data reached as a result of the analysis that have been made. Some of the findings obtained from the study are as follows. There is a significant difference between the gender, age variable and there being people practicing the accounting profession in the family and in the immediate circle and the self-efficacy dimension. However, no significant difference has been found between the status of participants’ undergraduate or associate degree with their class and whether they’ve got lessons like accounting or not at secondary education and the self-efficacy dimension.

Kaynakça

  • Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., Yalçın, Ş. (2014) ‘Öğretmenlerin Motivasyonel Etkileri’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(3), 151-166.
  • Akar, C.(2008). ‘Öz-Yeterlilik İnancı Ve İlkokuma Ve Yazmaya Etkisi’. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2), 185-198.
  • Alpay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, M., Şahin, B., Yolcu, H., Karakaya, İ., Turgut, Y. (2012).Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Edi. Tanrıöğen, A.). Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Deniz, S. (2016). ‘Rehber Öğretmen Adaylarının Özel Eğitime Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi’. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(38), 154-175.
  • Gülpınar, A. (2018). Okul Yöneticilerinin Özyeterliliklerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kongar, E.(2011).İçimizdeki Zalim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kotaman, H.(2015). ‘Özyeterlilik İnancı ve Öğrenme Performansının Geliştirilmesine İlişkin Yazın Taraması’. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21 (1), 111-133.
  • Köse, A.K., Yılmaz, F. (2003). ‘Meslekte Yeterlilik Öncesi Ifac’ın Kuralları’. [Bildiri]. IV. Muhasebe Denetimi Sempozyumu: İstanbul.
  • Kula Kartal, S , Mor Dirlik, E . (2017). Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı. Abant İzzet
  • Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 0-0.
  • Küçük Kılıç, S.(2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Bilişötesi Öğrenme Stratejileri, Akademik Öz-Yeterlikleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Nakip, C. (2015). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları İle Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. (Yüksek Lisans Tezi).Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Parlar, H. (2009). ‘Ticaret Meslek Lisesi Yöneticilerinin Özyeterlilik Ve Çatışma Yönetim Anlayışları Arasındaki İlişki-İstanbul Đli Anadolu Yakası Örneği’ (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Robbins, S.P. , Judege, T.A. (2011).Organizational Behavior.(Örgütsel Davranış).(Çev.İnci Erdem).Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (2013).Tortop, H , Kestanlıoğlu, T . (2018). ‘Dikkat ve Konsantrasyon Becerileri Geliştirebilme Öz Yeterlilik Ölçeği Çalışması’. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5 (1), 70-85.
  • Uysal, İ. (2013). ‘Akademisyenlerin Genel Öz-Yeterlik İnançları: AİBÜ Eğitim Fakültesi Örneği’. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3),144-151.
  • Uzel, A. (2009). Öğretmen Ve Okul Yöneticilerinin Yabancı Dile Yönelik Özyeterlilik Algılarının Ve Öğrenme İhtiyaçlarının Belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdurrahman Coşkuner 0000-0002-3012-8780

Mehmet Kaygusuzoğlu 0000-0001-8053-4296

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Coşkuner, A., & Kaygusuzoğlu, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Muhasebe Mesleğine Yönelik Özyeterliliklerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 452-494. https://doi.org/10.14520/adyusbd.565051