Jale Sancak's story, The Ordinary
Lives, has a multi-layered structure consisting of two interwined
stories. The story is constructed multi-narration, stream of
consciousness, metafiction, inner speech, inversion, imaginary expression and
intertextuality. Within the plot, there are suitable situations that include
some techniques such as free association, transferring,
reflecting, which are the techniques of psychoanalysis. Aslı is a
neurotic person who plans to kill her abusive father. It is understood
that the inner story that Güner wrote by fictionalising with metafiction is
actually a reflection of her own experiences, and that the traumas in her
subconscious are occasionally raised to the level of consciousness by
reflecting them to the characters in the story. In this study, the
psychoanalytic analyses of Güner and Aslı, will be made based on what
the postmodern techniques used in the story evoke within the context
of plot, people and space. This method will be applied to the heroes of
the story which is read in a text centered format based on Freud's
teaching will be exempted from this analysis. This will try to prove that the main factor in
Güner's writing this story as a reflective consciousness is catharsis.
Jale
Sancak’ın “Sıradan Hayatlar” adlı hikâyesi iç içe geçmiş iki hikâyeden oluşan
çok katmanlı bir yapıya sahiptir. Ana çerçeve, yaşadıklarından yola çıkarak
hikâyesini kurgulayan Güner’i anlatır. Birinci iç hikâye Güner’in yazma
sürecini, ikinci iç hikâye ise Güner’in yarattığı Ömer ve Aslı’nın
yaşadıklarını anlatır. Hikâye, çoklu anlatım, bilinçakışı, üstkurmaca, iç
konuşma, geriye dönüş, imgesel anlatım ve metinlerarasılık gibi tekniklerle
kurgulanmıştır. Olay örgüsü içerisinde serbest çağrışım, aktarım, yansıtma gibi
psikanalitik tekniklerin kullanılabilirliği açısından uygun haller
bulunmaktadır. Aslı, çocukken kendisini tacize uğratan babasını öldürmeyi
planlayan nevrotik bir kişiliktir. Güner’in üstkurmacayla yazdığı iç öykünün
aslında kendi yaşadıklarının bir yansıması olduğu, bilinçaltındaki travmaların
zaman zaman bilinç düzeyine çıkarak hikâye kişilerine yansımasıyla anlaşılır.
Bu çalışmada, hikâyede kullanılan tekniklerin olay örgüsü, kişiler ve mekân
bağlamındaki çağrışımlarından hareketle, Güner ve Aslı’nın psikanalitik
tahlilleri yapılacaktır. Bu yöntem, Freud’un
öğretisi esas alınarak “metin merkezli” okunan hikâyedeki kahramanlara
uygulanacaktır. Güner’in
bu hikâyeyi yazmasındaki temel etkenin katarsis (arınma) olduğunun
kanıtlanmasına çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 34 |