Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF READING MOTIVATION OF PROSPECTIVE TEACHERS IN DIFFERENT BRANCHES

Yıl 2022, Sayı: 41, 108 - 131, 30.08.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1111844

Öz

This study aims to investigate the reading motivations of prospective teachers in different branches. The sample of the study, which was carried out with a survey design in quantitative research methods, consists of 463 prospective teachers selected by convenience sampling. Data analysis was analyzed using the Jamovi software. While no change was observed in the findings according to the gender of the prospective teachers; it has been determined that reading motivations differ significantly according to different branches and class levels. The most valuable result obtained from the findings was that the reading motivations of the prospective teachers who followed the scientific publications differed significantly in all sub-dimensions and according to the total score. Based on the findings of this research, it can be said that the reading motivation levels of the teacher candidates are above the medium level. As a result, reading motivations of prospective teachers may vary

Kaynakça

  • Akbabaoğlu, M., & Yıldız Duban, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının üst bilişsel okuma stratejileri, okuma motivasyonları ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1720-1740.
  • Akyol, H. (2012). Türkçe öğretim yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Sural, Ü. Ç. (2020). Okuma, okuduğunu anlama ve okuma motivasyonunun geliştirmesi: bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 46(205), 69-92.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–159.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Geçgel, H., Kana, F., Öztürk, N. E., & Akkaş, İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • Guthrie, J. T. ve Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, ve R. Barr (Eds.), Handbook of reading research (3rd ed., pp. 403–422). New York: Longman.
  • Güzel, A., & Elkıran, Y. M. Türkçe öğretmeni adaylarının internet tabanlı okuma motivasyonu ve etkileşim ile mobil öğrenme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 324-341.
  • Katrancı, M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kitap okuma motivasyonlarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 49-62.
  • MEB. (2018). MEB 2023 Eğitim Vizyonu Raporu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 04.03.2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Ryan, R. M. and Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
  • Schutte, N. S., & Malouff, J. M. (2007). Dimensions of reading motivation: Development of an adult reading motivation scale. Reading Psychology, 28(5), 469-489.
  • Slavin, R. E. (2015). Educational psychology: Theory and practice (10th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Şahin, N. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 393-423.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Harlow: Pearson Education.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2011). Büyük Türkçe Sözlüğü. http://sozluk.gov.tr/ adresinden 05.03.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Ülper, H., & Çeliktürk, Z. (2013). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarının değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi örneği. Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1033-1057.
  • Ürün Karahan, B. (2015). Öğretmen adaylarının okumaya yönelik motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kafkas Üniversitesi örneği). Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Yıldız, M. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., & Çetinkaya, Ç. (2013). Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği'nin Türkçe uyarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 348-359.

FARKLI BRANŞLARDAKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 41, 108 - 131, 30.08.2022
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1111844

Öz

Bu araştırma farklı branştaki öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinde tarama deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini uygun örnekleme yoluyla seçilen 463 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği ile demografik değişkenlerden oluşan Kişisel Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Veri analizi Jamovi yazılımı kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre herhangi bir değişim gözlenmezken; farklı branşlara ve sınıf düzeyine göre okuma motivasyonlarının anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bulgulardan elde edilen en çarpıcı sonuç bilimsel yayınları takip eden öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarının tüm alt boyutlarda ve toplam puana göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu araştırma bulgularına dayanarak, öğretmen adaylarının okuma motivasyon düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu söylenebilir. Sonuç olarak öğretmen adaylarının okuma motivasyonları değişkenlik gösterebilmektedir. Araştırma bulgularının gelecekte araştırmacılar için önemli kaynak olacağı öngörülmektedir. Bilimsel yayınları takip eden öğretmen adaylarının yetiştirilmesi için eğitim fakültelerinde bu konuda yapılan çalışma sayılarının artırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbabaoğlu, M., & Yıldız Duban, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının üst bilişsel okuma stratejileri, okuma motivasyonları ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1720-1740.
  • Akyol, H. (2012). Türkçe öğretim yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Sural, Ü. Ç. (2020). Okuma, okuduğunu anlama ve okuma motivasyonunun geliştirmesi: bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 46(205), 69-92.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–159.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Geçgel, H., Kana, F., Öztürk, N. E., & Akkaş, İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • Guthrie, J. T. ve Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, ve R. Barr (Eds.), Handbook of reading research (3rd ed., pp. 403–422). New York: Longman.
  • Güzel, A., & Elkıran, Y. M. Türkçe öğretmeni adaylarının internet tabanlı okuma motivasyonu ve etkileşim ile mobil öğrenme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 324-341.
  • Katrancı, M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kitap okuma motivasyonlarının incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 49-62.
  • MEB. (2018). MEB 2023 Eğitim Vizyonu Raporu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 04.03.2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Ryan, R. M. and Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.
  • Schutte, N. S., & Malouff, J. M. (2007). Dimensions of reading motivation: Development of an adult reading motivation scale. Reading Psychology, 28(5), 469-489.
  • Slavin, R. E. (2015). Educational psychology: Theory and practice (10th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Şahin, N. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 393-423.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Harlow: Pearson Education.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2011). Büyük Türkçe Sözlüğü. http://sozluk.gov.tr/ adresinden 05.03.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Ülper, H., & Çeliktürk, Z. (2013). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarının değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi örneği. Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1033-1057.
  • Ürün Karahan, B. (2015). Öğretmen adaylarının okumaya yönelik motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kafkas Üniversitesi örneği). Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Yıldız, M. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., & Çetinkaya, Ç. (2013). Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği'nin Türkçe uyarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 348-359.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kayhan Bozgün 0000-0001-9239-2547

Erken Görünüm Tarihi 29 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Bozgün, K. (2022). FARKLI BRANŞLARDAKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(41), 108-131. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1111844