In this study, it is aimed to develop a valid and reliable learning situation test consisting of context-based questions about the measurement of force and friction within the framework of the science curriculum. For this purpose, the learning outcomes in the curriculum, the contents of the textbooks and the Education Information Network platform were examined in depth. Afterwards, sample questions related to the relevant subject were determined in the national and international exams conducted centrally. Due to the context-based preparation of the questions, context samples were collected from 172 science teachers working in different geographical regions of Turkey in order to ensure context diversity. Expert opinions were taken regarding the questions. The study group consists of 240 secondary school students studying in the fifth grade. After the item analysis, the Context-Based Learning Situations Test (CLST) consisting of 23 questions was obtained. The mean item difficulty of the CLST was calculated as 0.49 and the mean item discrimination was calculated as 0.60. As a result of the reliability study, the KR-20 internal consistency coefficient was found to be 0.86.
Kuvvetin ölçülmesi sürtünme kuvveti bağlam temelli soru test geliştirme.
Bu araştırmada, fen bilimleri dersi öğretim programı kapsamında kuvvetin ölçülmesi ve sürtünme ünitesine ilişkin bağlam temelli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir bir öğrenme durumları testi geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretim programında bulunan kazanımlar, ders kitapları ve Eğitim Bilişim Ağı platformunda bulunan içerikler derinlemesine incelenmiştir. Sonrasında merkezi olarak yürütülen ulusal ve uluslararası sınavlarda ilgili konuya ilişkin bulunan örnek sorular belirlenmiştir. Soruların bağlam temelli olarak hazırlanması sebebiyle bağlam çeşitliliğini sağlamak adına Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde görev yapmakta olan 172 fen bilimleri öğretmeninden bağlam örnekleri toplanmıştır. Oluşturulan sorulara ilişkin uzman görüşleri alınmıştır. Testin uygulama aşaması beşinci sınıfta öğrenim gören 240 ortaokul öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen madde analizlerinden sonra 23 sorudan oluşan Bağlam Temelli Öğrenme Durumları Testi (BTÖDT) elde edilmiştir. BTÖDT’nin ortalama madde güçlüğü 0,49 ve ortalama madde ayırt ediciliği 0,60 olarak hesaplanmıştır. Güvenirlik çalışması sonucunda KR-20 iç tutarlık katsayısı 0.86 bulunmuştur.
Kuvvetin ölçülmesi sürtünme kuvveti bağlam temelli soru test geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 45 |