There are studies on the negative effects of conflicts between parents on children. However, it is possible to improve the quality of the relationship between spouses and the negative effects of conflict on children with psychoeducation programs. In this context, the present study aimed to improve the socio-emotional well-being of parents and their children through psychoeducation program. The study sample consisted of 56 children aged 4-5 years, along with their mothers and fathers. Prior to the intervention, baseline assessments were conducted: the frequency of parental conflict was measured using the O’Leary Porter Scale, conflict resolution strategies were assessed via the Conflict Resolution Styles Scale, and parents’ knowledge about marital conflict was evaluated using the Parents’ Marital Conflict Assessment Scale. Children’s problem-solving skills were measured with the Wally Social Problem-Solving Test, and their emotion regulation skills were assessed using the Emotion Regulation Scale. Following the pre-test phase, parents received a six-session psychoeducation program focusing on marital conflict and its effects on children, while children participated in a parallel six-session program targeting emotion regulation and problem-solving skills. Post-intervention, all pre-test measures were re-administered. Analysis of the data revealed a significant reduction in the frequency of marital conflict and the use of negative conflict resolution strategies, as reported by both mothers and fathers. Additionally, parents demonstrated increased knowledge about marital conflict. Children, on the other hand, exhibited significant improvements in social problem-solving and emotion regulation skills following the intervention. These findings underscore the efficacy of psychoeducation programs in fostering family relationships by addressing parental conflict and its repercussions.
Conflict resolution parenting parental conflict intervention program social problem solving
-
Ebeveynler arasında yaşanan çatışmaların çocukları üzerindeki olumsuz etkilerine yönelik araştırmalar bulunmaktadır. Bununla birlikte eşler arasındaki ilişkinin kalitesini ve çocukların çatışmadan olumsuz etkilenmelerini psikoeğitim programlarıyla birlikte iyileştirmek mümkündür. Bu doğrultuda, araştırmada hem ebeveynlere hem de çocuklarına yönelik psikoeğitimler verilerek sosyal-duygusal açıdan iyi oluşlarını artırmak hedeflenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunu 4-5 yaşlarındaki 56 çocuk ve anne-baba çiftleri oluşturmuştur. Müdahale programına geçmeden önce ebeveynlerin çatışma sıklıkları O’Leary Porter Ölçeği, çatışmada kullandıkları çözümler Çatışma Çözüm Stilleri Ölçeği, evlilik çatışması hakkındaki bilgi durumları ise Anne Babaların Evlilik Çatışmasını Değerlendirme Ölçeği ile değerlendirilmiştir. Çocukların problem çözme becerileri Wally Sosyal Problem Çözme Testi, duygu düzenleme becerileri ise Duygu Düzenleme Ölçeği ile değerlendirilmiştir. Ön-test uygulamalarının ardından ebeveynlere evlilik çatışması ve çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik 6 oturumdan oluşan program uygulanmış, çocuklara da duygu düzenleme ve problem çözme becerilerine yönelik oturumlar gerçekleştirilmiştir. Programın ardından ön-testte kullanılan ölçümler tekrar uygulanmıştır. Analizler sonucunda, anne ve babaların evlilik çatışması sıklıklarında, olumsuz çatışma çözüm yöntemlerinin kullanımında anlamlı düzeyde azalma görülmüş, evlilik çatışması hakkındaki bilgilerinin de arttığı bulunmuştur. Çocukların ise eğitim programı sonrasında sosyal problem çözme ve duygu düzenleme becerilerinin anlamlı olarak arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, ebeveyn çatışması ve çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik psikoeğitim programlarının aile ilişkilerinin sağlıklı bir şekilde sürdürülmesinde rol oynadığını göstermektedir.
Çatışma çözümü ebeveynlik ebeveyn çatışması psikoeğitim programı sosyal problem çözme
-
-
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Aile Psikolojisi | 
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | - | 
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2025 | 
| Kabul Tarihi | 16 Ekim 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI |