Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEDYADA AİLENİN TEMSİLİ: AİLE YILI KAMU SPOTU VE ULUSLARARASI AİLE GÜNÜ REKLAMI ÜZERİNE NİTEL BİR ANALİZ

Yıl 2025, Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI, 550 - 585, 30.10.2025
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1746489

Öz

İletişim ve teknoloji çağında yaşanan değişim ve dönüşümler, toplumların her kesimini olduğu gibi aileleri de sürekli etkilemektedir. Devletler ise ailelerin bu gelişmelere ayak uydurabilmesi adına, etkilenmenin faydalı ve doğru bir şekilde olabilmesi için çeşitli tedbirler almakta, birçok faaliyet ve uygulama gerçekleştirmektedir. Buradan hareketle aileye verilen öneme binaen, Türkiye Cumhuriyeti Devleti 13 Ocak 2025 tarihinde 2025 yılını Aile Yılı olarak ilan etmiştir. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bu konuda en yetkili ve sorumlu kurum olarak, aile konusunun medya da görünürlüğünün artırılması ve konuya daha fazla dikkat çekilmesi amacıyla çalışmalar yapmakta, “Uluslararası Aile Günü Reklamı” ve “Aile Yılı Kamu Spotu” ise aile yılı için özel olarak hazırlanan yayınlardandır. Bu çalışma ile söz konusu reklam ve kamu spotu incelenip, tema analizi yapılmıştır. Yapılan analizle; bebek, çocuk, geniş aile, ailenin korunması, aile yemekleri, askerlik, Cumhurbaşkanı, ailelerde bayramlaşmanın önemi, evrensellik, Uluslararası Aile Günü ve 2025 Aile Yılı kutlamaları temalarının vurgulanıp, ön plana çıkarıldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abdulhakimoğulları, E. D. (2019). “Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Bağlamında Fotoğrafın Kullanımı.” Journal of Political Administrative and Local Studies, 2(1): 27-42.
  • Abuzar, C. (2017). “Televizyonun Aile Yapımız Üzerine Etkisi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38: 79-87.
  • Altay, R. (2025). “Dijital Medyada Aile İçi İletişim ve Kültürel Dinamikler: Teknoloji ve Aile Temalı Kamu Spotlarının İzleyici Alımlanması.” TRT Akademi, 10(24): 528-561. https://doi.org/10.37679/trta.1663725
  • Althusser, L. (2003), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev., Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki Yayınları
  • Althusser, L. (2010). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev., Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Arpa, M., Delibalta, H., ve Yılmaz, A. (2019). “Çocuk İşçiliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarının Göstergebilimsel Analizi.” Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2): 116-136.
  • Aytekin, H. (2016). “Görsel-İşitsel Medyada Sağlık- Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu.” Selçuk İletişim, 9(3): 249-275. https://doi.org/10.18094/si.37556
  • Bank, B. (2016). “Althusser'in Düşüncesinde Toplum ve İdeoloji” Amme İdaresi Dergisi, 49(2): 1-38.
  • Bayburtluoğlu, M. U. (1993). “1994 Uluslararası Aile Yılı ve Türkiye.” Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3(3): 109-113. https://doi.org/10.21560/spcd.65019
  • Berkman Köselerli, B. (2022). “Hazır Gıda İçerikli Reklamlar Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz: Knorr Ürünleri Örneği.” Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (9): 46-67. https://doi.org/10.56676/kiad.1163065
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology.” Qualitative Research in Psychology, 3(2): 1–41. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Bulut, Y. (2023). “Kurumsal Reklamcılıkta Kurum İmajına İlişkin Bir İnceleme: THY 85. Yıl Reklam Filmi Örneği.” Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(2): 96-106.
  • Coşgun, M. (2021). “Post-Truth: Hegemonya’nın Yeni İdeolojik Aygıtı.” Akademik Hassasiyetler, 8(15), 67-82.
  • Çarıkcı, K., Meral, H., Berkil, S., Çalışır, A., Önala, L., ve Arslan, Özgür. (2024). “Nitel Araştırmalarda Tematik Analiz.” Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(37): 127–140. https://doi.org/10.5281/zenodo.10509707
  • Dayanan Uğur, İ. ve Saylık, A. (2025). “Nitel Verilerin Analizinde Kavram Bunalımı: Teorik Bir Çözümleme.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1): 299-316. https://doi.org/10.54558/jiss.1478526
  • Evlioğlu Gezer, E. ve Gezer, S. (2023). “Aile Yapısı ve Kimlik İnşası Bağlamında Değişen Tüketim Dinamiklerinin Reklamlar Üzerinden Analizi.” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (41): 47-69. https://doi.org/10.31123/akil.1300940
  • Gedik, B. ve Önürmen, O. (2020). “Televizyon Reklamlarında Mizahın Kullanımı: “İş Bankası 92 Yaşında” Reklam Filminin Analizi.” Kurgu, 28(1): 216-233.
  • Güngör, S. (2001). “Althusser’de İdeoloji Kavramı.” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2): 221-231.
  • Hildebrand, V. (1994). “International year of the family 1994: Family and gender equity in education.” Early Child Development and Care, 99(1): 31–35. https://doi.org/10.1080/0300443940990103
  • https://www.aileyili.gov.tr
  • https://www.anayasa.gov.tr/tr/mevzuat/anayasa
  • https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari-yonergesi/3795
  • https://www.youtube.com/@tcailesosyal/videos
  • Karslı, E. (2019). “Modernleşme Sürecinde Çözülen Aile Yapısı ve Kadının Yeniden İnşası.” Uluslararası Hukuk ve Sosyal Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(1): 1-14.
  • Kaya, T. (2017). “Uluslararası Reklamcılıkta Kültürel Farklılıklar ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri.” Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 32-50. https://doi.org/10.18221/bujss.303363
  • Kazancı, M. (2006). Althusser, İdeoloji ve İdeoloji ile İlgili Son Söz.” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 24(5): 1-20.
  • Kula Demir, N. (2005). “TV Reklamlarında Aile İdeolojisinin Meşrulaştırılması.” Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi (1): 153-171.
  • Mardin, Ş. (2016). İdeoloji-İletişim, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Meriç C. (2014). İdeoloji. İstanbul University Journal of Sociology. 2(21-22): 119-142.
  • Sağlam, H. (2021). “Dergi Reklamlarında Cinsiyetçi Söylemin İnşası: Otomobil Reklamlarına Göstergebilimsel Bir Bakış.” İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(2): 52-74. https://doi.org/10.47107/inifedergi.879878
  • Sancak, İ. T. B. (2023). “Medyanın Dördüncü Kuvvet Rolü ile Devletin İdeolojik Aygıtları Arasındaki Geleneksel Tartışmaya Kuramsal Bir Bakış.” Akademik MATBUAT, 7(2): 264-274.
  • Sayın, Ö. (1999). “İdeoloji.” Sosyoloji Dergisi, (7): 1-12.
  • Sokalski, H., J. (1994). “Families: More than Just Basic Units.” Japan Home Economics Journal, 45 (10): 967-969. https://doi.org/10.11428/jhej1987.45.967
  • Şimşek, I. (2021). “Louis Althusser’in İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Adlı Çalışması Üzerine Bir Değerlendirme.” Medya ve Kültür, 1(1): 112-115.
  • Thiele-Wittig, M. (1994). “Issues of the International Year of the Family: Changes in the Private Sphere and Its Interfaces and Their Public Importance,” Journal of Home Economics of Japan, 45(9): 865-875. https://doi.org/10.11428/jhej1987.45.865.
  • Uluğ Yurttaş, Ö. (2021). “Covıd-19 Pandemisi ve Kamu Spotu Reklamları Üzerine Bir İnceleme.” Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(1): 213-231.
  • Ünlü Dalaylı, F. (2025). “Dijital Çağda Hegemonya ve İdeoloji: Yeni Medya, Gramscı ve Althusser Perspektifinden Devletin İdeolojik Aygıtları.” Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(1): 125-136.
  • Van Dijk, T. A. (2019). İdeoloji: Multidisipliner bir yaklaşım, Çev., Ayşe Demir. Ankara: Hece Yayınları.
  • Vodinalı, S. ve Akıncı Çötok, N. (2019). “Kadına Yönelik Şiddete Hayır” Teması Bağlamında Biz Varız Adlı Kamu Spotu Üzerine Bir Değerlendirme.” Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7): 36-50.
  • Yücel, Ö. F. (2025). “Dijital Dünyada Aile: TRT Haber İçeriklerinde Ailenin Konumu Üzerine Bir İnceleme.” TRT Akademi, 10(24): 386-421. https://doi.org/10.37679/trta.1664334

REPRESENTATION OF FAMILY IN THE MEDIA: A QUALITATIVE ANALYSIS OF THE YEAR OF THE FAMILY PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT AND THE INTERNATIONAL FAMILY DAY ADVERTISEMENT

Yıl 2025, Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI, 550 - 585, 30.10.2025
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1746489

Öz

The changes and transformations experienced in the communication and technology age constantly affect families, as they do all segments of society. To ensure that families adapt to these developments, governments are taking various measures and implementing numerous activities and practices to ensure that this impact is beneficial and appropriate. Therefore, based on the importance placed on the family, the Republic of Turkey declared 2025 as the Year of the Family on January 13, 2025. As the most authorized and responsible institution in this regard, the Ministry of Family and Social Services is working to increase the visibility of the family issue in the media and draw more attention to it. The "International Family Day Ad" and "Family Year Public Service Announcement" are among the publications specifically prepared for the Year of the Family. This study examined the advertisement and public service announcement in question and conducted a theme analysis. The analysis revealed that the themes emphasized and highlighted were: baby, child, extended family, family protection, family meals, military service, the President, the importance of family celebrations, universality, International Family Day, and the 2025 Year of the Family celebrations

Kaynakça

  • Abdulhakimoğulları, E. D. (2019). “Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Bağlamında Fotoğrafın Kullanımı.” Journal of Political Administrative and Local Studies, 2(1): 27-42.
  • Abuzar, C. (2017). “Televizyonun Aile Yapımız Üzerine Etkisi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38: 79-87.
  • Altay, R. (2025). “Dijital Medyada Aile İçi İletişim ve Kültürel Dinamikler: Teknoloji ve Aile Temalı Kamu Spotlarının İzleyici Alımlanması.” TRT Akademi, 10(24): 528-561. https://doi.org/10.37679/trta.1663725
  • Althusser, L. (2003), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev., Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki Yayınları
  • Althusser, L. (2010). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev., Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Arpa, M., Delibalta, H., ve Yılmaz, A. (2019). “Çocuk İşçiliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarının Göstergebilimsel Analizi.” Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2): 116-136.
  • Aytekin, H. (2016). “Görsel-İşitsel Medyada Sağlık- Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu.” Selçuk İletişim, 9(3): 249-275. https://doi.org/10.18094/si.37556
  • Bank, B. (2016). “Althusser'in Düşüncesinde Toplum ve İdeoloji” Amme İdaresi Dergisi, 49(2): 1-38.
  • Bayburtluoğlu, M. U. (1993). “1994 Uluslararası Aile Yılı ve Türkiye.” Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3(3): 109-113. https://doi.org/10.21560/spcd.65019
  • Berkman Köselerli, B. (2022). “Hazır Gıda İçerikli Reklamlar Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz: Knorr Ürünleri Örneği.” Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (9): 46-67. https://doi.org/10.56676/kiad.1163065
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology.” Qualitative Research in Psychology, 3(2): 1–41. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Bulut, Y. (2023). “Kurumsal Reklamcılıkta Kurum İmajına İlişkin Bir İnceleme: THY 85. Yıl Reklam Filmi Örneği.” Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(2): 96-106.
  • Coşgun, M. (2021). “Post-Truth: Hegemonya’nın Yeni İdeolojik Aygıtı.” Akademik Hassasiyetler, 8(15), 67-82.
  • Çarıkcı, K., Meral, H., Berkil, S., Çalışır, A., Önala, L., ve Arslan, Özgür. (2024). “Nitel Araştırmalarda Tematik Analiz.” Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 10(37): 127–140. https://doi.org/10.5281/zenodo.10509707
  • Dayanan Uğur, İ. ve Saylık, A. (2025). “Nitel Verilerin Analizinde Kavram Bunalımı: Teorik Bir Çözümleme.” Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1): 299-316. https://doi.org/10.54558/jiss.1478526
  • Evlioğlu Gezer, E. ve Gezer, S. (2023). “Aile Yapısı ve Kimlik İnşası Bağlamında Değişen Tüketim Dinamiklerinin Reklamlar Üzerinden Analizi.” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (41): 47-69. https://doi.org/10.31123/akil.1300940
  • Gedik, B. ve Önürmen, O. (2020). “Televizyon Reklamlarında Mizahın Kullanımı: “İş Bankası 92 Yaşında” Reklam Filminin Analizi.” Kurgu, 28(1): 216-233.
  • Güngör, S. (2001). “Althusser’de İdeoloji Kavramı.” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2): 221-231.
  • Hildebrand, V. (1994). “International year of the family 1994: Family and gender equity in education.” Early Child Development and Care, 99(1): 31–35. https://doi.org/10.1080/0300443940990103
  • https://www.aileyili.gov.tr
  • https://www.anayasa.gov.tr/tr/mevzuat/anayasa
  • https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari-yonergesi/3795
  • https://www.youtube.com/@tcailesosyal/videos
  • Karslı, E. (2019). “Modernleşme Sürecinde Çözülen Aile Yapısı ve Kadının Yeniden İnşası.” Uluslararası Hukuk ve Sosyal Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(1): 1-14.
  • Kaya, T. (2017). “Uluslararası Reklamcılıkta Kültürel Farklılıklar ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri.” Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 32-50. https://doi.org/10.18221/bujss.303363
  • Kazancı, M. (2006). Althusser, İdeoloji ve İdeoloji ile İlgili Son Söz.” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 24(5): 1-20.
  • Kula Demir, N. (2005). “TV Reklamlarında Aile İdeolojisinin Meşrulaştırılması.” Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi (1): 153-171.
  • Mardin, Ş. (2016). İdeoloji-İletişim, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Meriç C. (2014). İdeoloji. İstanbul University Journal of Sociology. 2(21-22): 119-142.
  • Sağlam, H. (2021). “Dergi Reklamlarında Cinsiyetçi Söylemin İnşası: Otomobil Reklamlarına Göstergebilimsel Bir Bakış.” İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(2): 52-74. https://doi.org/10.47107/inifedergi.879878
  • Sancak, İ. T. B. (2023). “Medyanın Dördüncü Kuvvet Rolü ile Devletin İdeolojik Aygıtları Arasındaki Geleneksel Tartışmaya Kuramsal Bir Bakış.” Akademik MATBUAT, 7(2): 264-274.
  • Sayın, Ö. (1999). “İdeoloji.” Sosyoloji Dergisi, (7): 1-12.
  • Sokalski, H., J. (1994). “Families: More than Just Basic Units.” Japan Home Economics Journal, 45 (10): 967-969. https://doi.org/10.11428/jhej1987.45.967
  • Şimşek, I. (2021). “Louis Althusser’in İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Adlı Çalışması Üzerine Bir Değerlendirme.” Medya ve Kültür, 1(1): 112-115.
  • Thiele-Wittig, M. (1994). “Issues of the International Year of the Family: Changes in the Private Sphere and Its Interfaces and Their Public Importance,” Journal of Home Economics of Japan, 45(9): 865-875. https://doi.org/10.11428/jhej1987.45.865.
  • Uluğ Yurttaş, Ö. (2021). “Covıd-19 Pandemisi ve Kamu Spotu Reklamları Üzerine Bir İnceleme.” Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(1): 213-231.
  • Ünlü Dalaylı, F. (2025). “Dijital Çağda Hegemonya ve İdeoloji: Yeni Medya, Gramscı ve Althusser Perspektifinden Devletin İdeolojik Aygıtları.” Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(1): 125-136.
  • Van Dijk, T. A. (2019). İdeoloji: Multidisipliner bir yaklaşım, Çev., Ayşe Demir. Ankara: Hece Yayınları.
  • Vodinalı, S. ve Akıncı Çötok, N. (2019). “Kadına Yönelik Şiddete Hayır” Teması Bağlamında Biz Varız Adlı Kamu Spotu Üzerine Bir Değerlendirme.” Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7): 36-50.
  • Yücel, Ö. F. (2025). “Dijital Dünyada Aile: TRT Haber İçeriklerinde Ailenin Konumu Üzerine Bir İnceleme.” TRT Akademi, 10(24): 386-421. https://doi.org/10.37679/trta.1664334
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Sosyolojisi, Aile ve İlişkiler Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Cenap Özdemir 0000-0002-8051-9894

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Özdemir, Ö. C. (2025). MEDYADA AİLENİN TEMSİLİ: AİLE YILI KAMU SPOTU VE ULUSLARARASI AİLE GÜNÜ REKLAMI ÜZERİNE NİTEL BİR ANALİZ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(AİLE YILI ÖZEL SAYISI), 550-585. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1746489