Bu araştırmanın amacı; 2014-2023 yılları arasında Türkiye’de yapılmış Probleme Dayalı Öğrenme ile ilgili lisansüstü tezlerin, bu yıllar içinde tamamlanmış olma, veri tabanında erişime açık, uygulamalı çalışma olma ve başlıklarında “probleme dayalı öğrenme”, “problem tabanlı öğrenme”, “problem based learning” veya “probleme dayalı öğretim” anahtar kelimeleri geçme kriterlerine göre dağılımını incelemektir. Araştırmada yöntem olarak doküman analizi kullanılmıştır. Probleme Dayalı Öğrenme ile ilgili yapılmış araştırmalar; tezlerin türü, yayın yılı gibi kriterler üzerinden değerlendirilmiştir. Bu ölçütlere göre 123 tez ölçüt örnekleme tekniğiyle seçilmiş, elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuçlara göre, bu on yıllık süreçte en fazla 2019 yılında tez yazılmış ve doktoraya oranla daha fazla yüksek lisans tezi yapılmıştır. Genel olarak en çok Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımının akademik başarı, beceriler (problem çözme becerisi vb.) daha sonra da motivasyon, tutum, öz düzenleme gibi değişkenler üzerindeki etkisi incelenmiştir. Tezler en çok Fen alanında yapılmış, daha fazla nicel tez yazılmış, en çok ortaokul öğrencileri ile çalışılmış, en çok başarı testi sonra ölçek kullanılmıştır. En az coğrafya ve görsel sanatlar alanlarında çalışılmış, akademisyen ve öğretmenler örnekleminde de daha az tez yazılmıştır.
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmada yüksek lisans ve doktora tezleri incelendiğinden ve bu çalışmalara da YÖK’ün Tez sayfasından ulaşılabildiğinden çalışma için herhangi bir kurumdan etik kurul raporu alınmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |