Araştırmanın amacı, risk alma ve eleştirel düşünme becerilerinde doğa
macera eğitimine katılıma bağlı anlamlı değişimlerin olup olmadığını
incelemektir. Araştırmaya 19 kadın (x̄yaş =
20.21 ± 1.96) ve 22 erkek (x̄yaş = 19.90 ±
1.41) olmak üzere toplam 41 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır.
Macera eğitimi süreci 8 hafta boyunca birer saatlik kuramsal derslerin sonunda
Aladağlar Milli Parkı’nda gerçekleştirilen doğa kampçılığı ve yürüyüşü,
interaktif doğa eğitimi ve zirve tırmanışı (3480 m) etkinliklerini içeren 5
günlük kampı kapsamıştır. Veriler Alana Özgü Risk Alma Ölçeği- Kısa Formu
(DOSPERT) (Yavaş Tez ve Dinç, 2017) ve Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği
(KEDEÖ) (Kökdemir, 2003) ile kuramsal eğitim öncesi ve kamp sonrası olmak üzere
öntest-sontest şeklinde toplanmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız
gruplarda ve tekrarlı ölçümlerde t-testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına
göre, katılımcıların etkinlik öncesi ve sonrası rekreasyonel risk alma
boyutunda anlamlı artış (t=-2.82; p<.01), etik risk alma boyutunda ise
anlamlı düşüş (t=2.09; p<.05) belirlenmiştir. Eleştirel düşünme alt
boyutlarında ise sırasıyla analitiklik (t=-2.29; p<.05), açık fikirlilik
(t=7.03; p<.001), meraklılık (t=-3.23; p<.05) alt boyutlarında ve
eleştirel düşünme toplam puanında (t=-5.38; p<.001) anlamlı artış, kendine
güven alt boyutunda ise anlamlı düşüş (t=2.67; p<.05) olduğu saptanmıştır.
DOSPERT’ten alınan toplam puanlar dikkate alındığında; erkeklerin kadınlara
oranla her iki ölçümde anlamlı ölçüde yüksek risk aldıkları (t¹=-5.53,
p<.001;t²=-2.61, p<.05), eleştirel düşünmenin ise analitiklik alt boyutu
ve toplam puanları açısından cinsiyete göre farklılık göstermediği (p>.05)
saptanmıştır. Sonuç olarak doğa macera eğitimlerinin özellikle rekreasyonel
risk alma eğilimlerini arttırdığı, erkeklerin kadınlara göre risk alma
eğilimlerinin daha yüksek olduğu, eğitimin eleştirel düşünme eğilimlerinde
artışa neden olduğu ancak cinsiyetler arasında fark yaratmadığı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |