Şikâyet, kanunda takibi şikâyete bağlı
kılınan eylem nedeniyle mağdur veya suçtan zarar görenin ya da yetkili
temsilcilerinin, fiili ve faili öğrenme tarihinden itibaren 6 ay içerisinde,
suçla ilgili soruşturma ve kovuşturma yapılması amacıyla, kanunda belirtilen
yetkili makamlara yazılı veya tutanağa geçirilmek üzere sözlü olarak yaptığı,
failin cezalandırılması amacına yönelik irade açıklamasıdır. Bu çalışmanın
amacı, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu’nda şikâyet kurumunun yerinin, öneminin,
niteliklerinin ve usulünün belirlenmesidir.
Çalışmada öncelikle şikâyet kurumunun hukuki niteliğinin tartışılmış;
kurumun ceza yargılaması açısından gerekli olup olmadığı, mevcudiyetinin amaca
hizmet edip etmediği konularında fikir birliği bulunmadığı ve takibi şikâyete
bağlı bir suçun icrası halinde hak sahibinin şikâyeti bulunmaksızın bu suça
ilişkin soruşturma ve kovuşturma yapılamayacağı ortaya konulmuştur. Ceza hukuku
bakımından şikâyet kurumu hem Türk Ceza Kanunu'nda (TCK) hem de Ceza Muhakemesi
Kanunu'nda (CMK) yer almıştır. Şikâyet kurumu genel hatlarıyla TCK’nın 73.
Maddesinde; “soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar” başlığı
altında usulü ise Ceza Muhakemeleri Kanunu'nda (CMK) düzenlenmiştir. Bu çalışmada şikâyet hakkına sahip olan kişi
veya kişilerin kim olduklarına, şikâyet süresine ve usulüne dair bazı hususlar
ile şikâyetten vazgeçme ve sonuçları gibi pek çok noktaya ilişkin tespitler
ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |