ÖZ
Bu
araştırmada lise son sınıf öğrencilerinin üstbiliş becerileri ve akademik
erteleme davranışları arasındaki ilişkiler öğrencilere ait bazı değişkenler
açısından incelenmiştir. Çalışma ilişkisel tarama modeline uygun olarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde İç
Anadolu Bölgesindeki bir il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarının
(liselerin) son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma örneklemi kolayda
örnekleme yöntemi yardımı ile belirlenmiş ve araştırmaya gönüllü olarak
katılmış 492 lise son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri
araştırmacı tarafından hazırlanan bir kişisel bilgi formu, “Üstbiliş Becerileri
Ölçeği” ve “Akademik Erteleme Ölçeği” ile toplanmıştır.Veriler SPSS 22.00 paket
programı kullanılarak çözümlenmiştir. Çözümlemede frekans ve yüzde, madde
ortalamaları, Kolmogrov-Smirnov Testi, Kruskal Wallis-H testi, Mann-Whitney U
Testi ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Analizi tekniklerinden
yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular lise son sınıf öğrencilerinin üstbiliş
becerileri ile akademik erteleme davranışı puanlarının genel olarak orta
düzeyde olduğunu göstermektedir. Üstbiliş beceri puanları öğrencilerin cinsiyet
ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenine göre değişmezken, ailenin sosyo-ekonomik
düzeyi ve devam edilen lise türüne göre anlamlı farklılıklar arz etmektedir.
Akademik erteleme puanları ailenin sosyo-ekonomik düzeyi, annenin eğitim düzeyi
ve babanın eğitim düzeyi değişkenine göre değişmezken; öğrencilerin cinsiyet ve
devam ettikleri lise türü değişkenine göre anlamlı farklılıklar arz etmektedir.
Öğrencilerin üstbiliş puanları ile akademik erteleme davranışı puanları
arasında .18 düzeyinde pozitif yönlü düşük bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Araştırma sonuçları ilgili literatür temelinde tartışılmış ve bulgulara dayalı
bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: akademik erteleme,
lise son sınıfı, üstbiliş
ABSTRACT
In this study, the relationships between metacognition
skills and academic procrastination behaviors of senior high school students
were examined in terms of some variables of students. The study was designed in
accordance with the relational survey model. The population of the research
consists of the last year students of secondary schools (high schools) in a
city center in the Central Anatolia Region in the 2017-2018 academic years. The
sample of the study consisted of 492 high school senior students who
volunteered to participate in the study. The research data were collected with “Metacognition
Skills Scale” and “Academic Procrastination Scale. The data were analyzed by
using SPSS 22.00 package program. Frequency and percentage, item averages,
Kolmogrov-Smirnov Test, Kruskal Wallis-H test, Mann-Whitney U Test and Spearman
Brown Rank Differential Correlation Analysis techniques were used in the
analysis. Findings indicate that metacognition skills and academic procrastination
scores of high school senior students are generally at medium level. While
metacognition skill scores do not change according to the gender and parental
education level of the students, they show significant differences according to
the socio-economic level of the family and the type of high school in which
they are attending. Academic procrastination scores did not change according to
the socio-economic level of the family, the education level of the mother and
the education level of the father; there are significant differences according
to gender and high school type of students. It was found that there was a low
positive correlation between the metacognition scores of the students and the
academic procrastination scores .18. The results of the research were discussed
on the basis of the relevant literature and some recommendations based on the
findings were presented.
Keywords: academic
procrastination, senior high school, metacognition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |