Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Alma Süresinin Çocukların Sınıf Kurallarına Uyum ve Okul Motivasyonlarına Etkisinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2020, , 103 - 122, 29.03.2020
https://doi.org/10.31592/aeusbed.643778

Öz

Bu çalışma, okul öncesi eğitim süresinin,
çocukların okul motivasyonlarını ve kurallara uyum becerini nasıl etkilediğine
dair okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerini araştırmayı ve değerlendirmeyi
amaçlamıştır. Çalışmanın evrenini Gaziantep ili Şehitkamil ilçesinde bulunan
bağımsız anaokullarında ve bünyesinde anasınıfı bulunduran devlet okullarında
çalışmakta olan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden
161 öğretmen örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlere
araştırmacı tarafından hazırlanmış olan okul öncesi eğitim süresine dair; “Okul
Öncesi Eğitim Süresinin Çocuklara Etkisine Dair Öğretmen Görüşleri Ölçeği”
uygulanmıştır. Uygulama sonunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 21
programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle katılımcıların
demografik özelliklerine göre frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Daha
sonra okul öncesi eğitim süresi ile ilgili karşılaştırma yapan 17 adet sorunun
frekans ve yüzde değerlerine bakılmıştır. Son olarak geliştirilen ölçek ile
toplanan verilerinin dağılımlarına bakılarak sonraki adımda hangi analiz
tekniğinin kullanılması gerektiği belirlenmiştir. Normalliğe bakıldıktan sonra
demografik özelliklerle öğretmen görüşleri arasında herhangi bir farklılaşma
olup olmadığına bakılmak için için bağımsız gruplar için t-Testi ve ANOVA testi
uygulanmıştır. Yapılan testler sonucunda elde edilmiş olan verilerin
analizlerine göre araştırmaya katılan öğretmenler genel olarak çocukların okul
öncesi eğitime 36-48 ayda başlamasının 60-72 ayda başlamasına göre çocuklara
daha olumlu yansıdığı görüşündedir. Öğretmenlerin verdiği cevaplar ile
demografik özellikleri bakımından karşılaştırıldıklarında; öğretmenlerin
cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem ve sınıf mevcudu değişkeni bakımından herhangi
bir farklılaşma görülmemiş olup mezun oldukları okul türü değişkeni bakımından
anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Veri analizi el kitabı (6. Baskı.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekerci, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Güven, G. ve Efe Azkeskin, K. (2010). Erken çocukluk eğitimi. İ. H. Diken (Ed.), Erken çocukluk eğitimi ve okul öncesi eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik uygulamaları. Ankara: Asil Yayinevi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Basım Dağıtım.
  • Kazu, İ. Y. ve Yılmaz, M. (2018). Ülkemizdeki okul öncesi eğitimin bazı veriler açısından OECD ve AB üyesi ülkeleri ile karşılaştırılması. Turkish Journal of Educational Studies. 5 (2), 64 – 75. Erişim: https://dergipark.org.tr/download/article-file/482139 .
  • MEB. (1953). 5. Milli Eğitim Şurası. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29164807_5_sura.pdf .
  • MEB. (1974). 9. Milli Eğitim Şurası. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165045_9_sura.pdf.
  • MEB. (1981). 10. Milli Eğitim Şurası. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165120_10_sura.pdf.
  • MEB. (1982). 11. Milli Eğitim Şurası. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165200_11_sura.pdf.
  • MEB. (1993). 14. Milli Eğitim Şurası. Erişim: http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165401_14_sura.pdf.
  • MEB. (1996). 15. Milli Eğitim Şurası. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf.
  • MEB. (2006). 17. Milli Eğitim Şurası Kararları. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165619_17_sura.pdf.
  • MEB. (2010). 18. Milli Eğitim Şurası Kararları. Erişim: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf.
  • MEB. (2018). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017- 2018. Ankara: Resmi İstatistik Programı Yayını. Erişim: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.pdf .
  • Senemoğlu, N. (2001). Çocuk hakları, çalışan çocuklar ve eğitim sorunları. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 151. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Şahin, F. (1998). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Beta Yayınclık.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H. E. (2009). Lisrel ile yapısal eşitlik modellemesi-I: Temel kavramlar, uygulamalar, programlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Cesur 0000-0003-2675-1040

Mehmet Kaan Demir 0000-0001-8797-0410

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Cesur, C., & Demir, M. K. (2020). Okul Öncesi Eğitim Alma Süresinin Çocukların Sınıf Kurallarına Uyum ve Okul Motivasyonlarına Etkisinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 103-122. https://doi.org/10.31592/aeusbed.643778