Türkiye’nin 44 farklı üniversitesinde
öğrenim gören 288 öğretmen adayı ile gerçekleştirilen bu tarama çalışmasının
amacı fen bilimleri öğretmen adaylarını kendi hazırladıkları öğretim
materyallerine yönelik görüş ve değerlendirmelerinin belirlenmesidir. Bir anket
aracılığı ile toplanan verilerin betimsel analizinden elde edilen bulgulara
göre öğretmen adayları materyallerinin tasarımı aşamasında ilgili literatürde
yer bulan bazı ilkeleri göz önünde tutmakla birlikte ekonomiklik gibi farklı
ölçütleri de dikkate almışlardır. Materyallerin hali hazırdaki ürünler olarak
durumlarına ilişkin değerlendirmeleri açısından elde edilen bulgular öğretmen
adaylarının yaklaşımlarının materyallerinin özgün ve yaygın bir materyal olması
açısından farklılaştığını göstermektedir. Diğer bir farklılaşma dikkate değer
bir bulgu olarak materyallerinin derse katkısı ve derste kullanımı
noktasındadır. Öğretmen adaylarının bir kısmı ders sonu tekrar, hatırlatma gibi
vurgular üzerinden materyallerinin kullanımı değerlendirirken, bir kısmı ise
etkinlik, katılım, iletişim gibi vurgular ile değerlendirmektedir. Bulgulardan
yola çıkıldığında öğretmen adaylarının kendi tasarladıkları materyallerine
yönelik görüş ve değerlendirmeleri bu hususta literatürde yer bulan tasarım ve
materyal niteliğine ilişkin kabuller ile nispeten uyumlu olsa da aktif öğrenme
bağlamında öğrenciyi ders katmada kullanılan öğretim etkinliklerine materyalleri
entegre etme ve bu noktadaki katkılarına yönelik farkındalıklarının,
materyallerine yönelik eleştirel değerlendirmelerinin yeterli olmadığı
görülmektedir. Bu nedenle ilgili lisans derslerinde öğretmen adaylarının
materyallerini yöntem ile entegrasyonu ve uyumunu fark edebilecekleri
içeriklerin sağlanması önerilebilir.
öğretim materyali fen bilimleri öğretmen adayları materyal değerlendirme materyal tasarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |