Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyokültürel ve Akademik Uyumu Üzerinde Ulusal ve Örgütsel Faktörlerin Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 1046 - 1065, 29.11.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.808620

Öz

Bu araştırmanın amacı, yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sosyokültürel ve akademik uyumu üzerinde ulusal ve örgütsel kültürün etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri, 24 Nisan 2020-18 Mayıs 2020 tarihleri arasında online anket yöntemi uygulamasıyla toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini anketi yanıtlayan 345 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmuştur. Veriler, uluslararası düzeyde kabul görmüş bir istatistik yazılımı aracılığıyla analiz edilmiştir. Öncelikle veriler üzerinde normallik testi, güvenirlik ve faktör analizi yapılmıştır. Hipotezler, korelasyon ve regresyon analizi yöntemi kullanılarak test edilmiştir. Araştırma sonucunda; yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel uyumu üzerinde motivasyonun, etkileşimin, öğretim elemanı algısının ve ekonomik sorunların etkili olduğu bulunmuştur. Akademik uyum üzerinde ise motivasyonun ve öğretim elamanı algısının etkisi tespit edilmiştir. Türkçe konuşma rahatlığının hem sosyokültürel hem de akademik uyum üzerinde bir etkisi bulunamamıştır. Ayrıca, akademik uyumun üzerinde ekonomik sorunların ve etkileşimin de etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonuçlarına göre, yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel ve akademik uyumları için motivasyon ve öğretim elemanı algısı önemlidir. Ayrıca, sosyokültürel uyum konusunda etkileşim ve ekonomik sorunların da önem arz etmektedir. Bu kapsamda Üniversiteler, yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim-öğretimi boyunca onların memnuniyetini sağlamayacak desteklerde bulunmalıdır.

Kaynakça

  • Başaran Alagöz, S., ve Geçkil, T. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin sorunlarının incelenmesi: konya ili örneği. Anadolu Hem ve Sağ Bil Derg, 20(4), 279-285.
  • Berry, J., ve Sabatier, C. (2010). Acculturation, discrimination, and adaptation among second generation immigrant youth in Montreal and Paris. International Journal of Intercultural Relations, 34, 191-207.
  • Berry, J., Poortinga, Y., Breugelmans, S., Chasiotis, A., ve Sam, D. (2011). Cross cultural psychology: research and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cüceloğlu, D. (2005). İnsan ve davranışı - psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt-içi iletişim üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 247-268.
  • Güngör, D. (2014). İkinci kuşak Avrupalı Türklerde psikolojik entegrasyon ve uyum: çift boyutlu kültürleşme temelinde karşılaştırmalı bir derleme. Türk Psikoloji Yazıları, 17(34), 16-31.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hsu, C.-H. (2011). Factors influencing international students' academic and sociocultural transition in an increasingly globalized society. Hattiesburg, USA: The University of Southern Mississippi.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, M. A. (2017). Göç yazıları. Ankara: Kırmızı Çatı.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A., ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyokültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., ve Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 37-50.
  • Mete, F. (2015). Dil ve yabancı ikinci dil eğitimi kavramları. A. Sarıçoban (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Metodolojisi içinde (ss. 158-190). Ankara: Anı Yayınları.
  • Özkan, G., ve Acar Güvendir, M. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: Kırklareli ve Trakya üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 174-190.
  • Şeker, B. D., ve Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri. Çukurova Medical Journal, 41(3), 504-514.
  • Tabachnick, B., ve Fidell, L. (2014). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Temel Eğinli, A. (2011). Kültürlerarası yeterliliğin kazanılmasında kültürel farklılık eğitimlerinin önemi. Öneri, 9(35), 215-227.
  • Ward, C. (1996). Acculturation. D. Landis ve R. Bhagat (Ed.), Handbook of Intercultural Training (ss. 124-147). Newbury Park, CA: Sage.
  • Yang, H. (2006). Understanding experiences of being a Chinese overseas student in the Ways of Knowing and Doing (s. 246-254). University of Birmingham.
  • Yıldıran, C., Özkan, D., ve Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20-34.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Karadirek 0000-0002-0804-9904

Mehmet Akif Kara 0000-0003-4308-9933

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karadirek, G., & Kara, M. A. (2021). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyokültürel ve Akademik Uyumu Üzerinde Ulusal ve Örgütsel Faktörlerin Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 1046-1065. https://doi.org/10.31592/aeusbed.808620