Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel- Ulusal ve Uluslararası Medya Arasındaki Benzeşmeler

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 3, 940 - 957, 30.11.2022
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1125382

Öz

Kitle iletişim araçlarının en önemli görevleri arasında; haber ve bilgi verme, kamuoyu oluşturma, denetim-eleştiri, eğitim ve eğlence yer almaktadır. Kitle iletişim araçları, bünyesinde bulundurduğu görsel ve işitsel araçlar sayesinde topluma haber ve bilgi vermenin yanında toplumu yönlendirme ve yönetme anlamında da önemli bir görev üstlenmiştir. Kitle iletişim araçları bu görevlerini; uluslararası medya, yaygın medya ve yerel medya aracılığı ile gerçekleştirebilmektedir.

Tarihsel süreç içerisinde yerel medya, ulusal medyanın, ulusal medya da uluslararası medyanın gelişimine önemli katkılar sağlamıştır. Tarihsel süreç içinde ulusal medyanın gelişimine ve içeriğine renk katan yerel medya artık daha çok kendi varlığını sürdürebilme çabası içerisinde bulunmaktadır. Bir dönem Türkiye’de ulusal basın ile yarış halinde olan yerel medya günümüzde bu özelliğini kaybetmiştir.

Bu çalışmada yerel, ulusal ve uluslararası medyanın yapısal ve işlevsel anlamda benzerlikleri ve bu benzerliklerin haber üretim ve dağıtım süreçlerini nasıl etkilediği tartışılmakla birlikte medyanın sahiplik yapısı, istihdam, ücret politikası, tiraj kaygısı, çalışanların eğitim durumu ve medya siyaset ilişkisi gibi benzerlikler üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Adaklı, G. (2006). Türkiye'de medya endüstrisi neoliberalizm çağında mülkiyet ve kontrol ilişkileri. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Bagdkian, B. H. (2009). Medya tekeli (The media monopoly). İstanbul: Anonim Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2005). The political field, the social science field, and the joumalistic field. R. Benson E. Neveu (Ed.). Bourdieu And The Journalistic Field, Cambridge, England, Polity.
  • Dağtaş, E. (2000). Yerel kültürün biçimlendirilmesi ve yerel basın. RTÜK İletişim Dergisi,16 (1), 40.
  • FES - Friedrich E.S. (1998). Türk medya sektöründe yoğunlaşma hareketleri ve beklenen etkiler. İstanbul: Çözüm Reklam.
  • Ilgaz Büyükbaykal, C. (2011). Günümüzde Türkiye'deki televizyon yayıncılığının genel görünümü. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi - Sosyal Bilimler, 1(7), 23-33.
  • Ilgaz, C. (2003). Türkiye’de yerel gazetecilik. İletişim Fakültesi Dergisi, (16).
  • Özgen, M. (2004). 1980 sonrası Türk medyasında gelişmeler ve magazinleşme olgusu. 2nd International Symposium, Communication in the Millenium: A Dialogue Between Turkish and American Scholars , İstanbul, 2004.
  • Özsever, A. (2010). Tekelci medyada örgütsüz gazeteci. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Şeker, M. (2007). Tekniği, içeriği, çalışan profili, haber kaynakları, ekonomi politiği, gücü ve sorunlarıyla yerel gazeteler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2015). Temel gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Topuz, H. (2011). II. Mahmut’tan Holdinglere Türki Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuz, A. (2017). Yerel medyanın özellikleri ve sorunları: Afyonkarahisar örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Uşak, 10-39.
  • Yağbasan, M. (2003). Yerel medyanın etkinliği (Elazığ ili örneği), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 291-308.
  • https://www.bertelsmann.com/company/company-profile/, (Erişim Tarihi: 08.02.2022)https://albayrakmedya.com/ (Erişim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://www.demiroren.com.tr/faaliyet-alanlari/medya/yazili-medya/ (Erişim Tarihi: 10.01.2022)
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Turkuvaz_Medya_Grubu, (Erişim Tarihi: 11.01.2022)
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkMedya, (Erişim Tarihi: 11.01.2022)
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve-Uluslararasi-Standart-Kitap-Numarasi-Istatistikleri-2020-37204, (Erişim Tarihi: 12.04.2022)
  • http://www.albayrak.com.tr/SektorSirket (Erişim Tarihi: 10.01.2022)
  • http://www.cinergroup.com.tr/ (Erişim Tarihi: 09.01.2022)
  • https://www.dogusgrubu.com.tr/ (Erişim Tarihi: 10.01.2022)
  • http://www.ihlas.com.tr/ (Erişim Tarihi: 09.01.2022)
  • https://www.statista.com/statistics/272469/largest-media-companies-worldwide/ (Erişim Tarihi: 15.04.2022)
  • https://newscorp.com/news-corp-businesses-and-brands/, (Erişim Tarihi:07.02.2022)
  • https://thewaltdisneycompany.com/about/#our-businesses, (Erişim Tarihi: 06.02.2022)
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/ViacomCBS, (Erişim Tarihi. 07.02.2022)
  • https://www.warnermedia.com/tr/brands, (Erişim Tarihi: 07.02.2022)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özdemir 0000-0002-9213-1926

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, M. (2022). Yerel- Ulusal ve Uluslararası Medya Arasındaki Benzeşmeler. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 940-957. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1125382