Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Enstrüman Çalan ve Çalmayan Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlamalarının Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 568 - 580, 31.07.2023
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1301820

Öz

Bu araştırmada enstrüman çalan ve çalmayan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlamalarının karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinin biri olan ilişkisel tarama deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Yozgat ilinin Aydıncık ilçesindeki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit seçkisiz örneklem yöntemi ile tespit edilen 320 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin dinlediklerini anlamalarının tespiti için bir adet dinleme metni ve 12 dinlediğini anlama testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin %68’inin herhangi bir enstrüman çalmadığı, %32’sinin enstrüman çaldığı tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarısının 100 üzerinden 57 puan olduğu belirlenmiştir. 57 puanın orta seviyede bir puan olduğu düşünülmektedir. Enstrüman çalmayan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarı testi puan ortalaması yüz üzerinden 49 puandır. Enstrüman çalan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarı testi puan ortalaması yüz üzerinden 73 puandır. Enstrüman çalan ortaokul öğrencilerinin, enstrüman çalmayan ortaokul öğrencilerinden dinlediğini anlama puanının yüz üzerinden 24 puan fazla olduğu tespit edilmiştir. Başka bir ifadeyle, enstrüman çalan ortaokul öğrencilerinin, enstrüman çalmayan ortaokul öğrencilerinden dinlediğini anlama puanı %49 daha yüksektir. Enstrüman çalan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarı puanı, enstrüman çalmayan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarı puanına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir, t(318)=12.08, p<.001. Bu bulgu, enstrüman çalma ile dinlediğini anlama arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Hesaplanan eta kare değeri η2=0.31’dir. Buna göre dinlediğini anlama başarı puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık %31’inin enstrüman çalmaya bağlı olduğu söylenebilmektedir. Öte yandan, hesaplanan Cohen d değeri, d=1.53’tür. Bu sonuç, enstrüman çalan ve çalmayan ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama başarı puanları arasındaki farkın 1.53 standart sapma kadar olduğunu göstermektedir. Hesaplanan Cohen d=1.53 değeri incelendiğinde enstrüman çalma ile dinlediğini anlama arasında büyük bir etki büyüklüğü olduğu görülmektedir. Bunun sonucunda enstrüman çalmanın dinlediğini anlamayı olumlu etkilediği söylenebilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Proje Numarası

Yoktur

Teşekkür

Yoktur

Kaynakça

  • Akkaya, N. ve Ünal, E. (2016). Sözlü iletişim. F. Susar Kırmızı (Ed.). İlk ve ortaokullarda Türkçe öğretimi 2015 programına uygun içinde (ss. 61-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkaya Yener, Y. (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar üzerindeki etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 119-124.
  • Anvari, S. H., Trainor, L. J., Woodside, J. and Levy, B. A. (2002). Relations among musical skills, phonological processing, and early reading ability in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 83(2), 111–130. https://doi.org/10.1016/s0022-0965(02)00124-8.
  • Bangerter, A. and Heath, C. (2004). The Mozart effect: tracking the evolution of a scientific legend. The British Journal of Social Psychology, 43(4), 605–623. https://doi.org/10.1348/0144666042565353.
  • Berne, J. E. (2004). Listening comprehension strategies: A review of the literature. Foreign Language Annals, 37(4), 521-531.
  • Bruer, J. (1999). The myth of the first three years. New York: Free Press.
  • Byrnes, H. (1984). The role of listening comprehension: A theoretical base. Foreign Language Annals, 17(4), 317-329. http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.1984.tb03235.x
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Çağlar, S. (2022). Enstrüman çalmak beynimizi nasıl geliştiriyor? https://www.matematiksel.org/enstruman-calmak-beynimizi-nasil-gelistiriyor/ adresinden 23.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Çıkrıkçı, Ö. ve Çinpolat, E. (2021). Kişilerarası iletişim yetkinliği envanteri’nin (KİYE) Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2) , 757-775. https://doi.org/10.31592/aeusbed.908975.
  • Flohr, J. W. (1981). Short-term music instruction and young children’s developmental music aptitude. Journal of Research in Music Education, 29(3), 219-223. https://doi.org/10.2307/3344995.
  • Foxton, J. M., Talcott, J. B., Witton, C., Brace, H., McIntyre, F. and Griffiths, T. D. (2003). Reading skills are related to global, but not local, acoustic pattern perception. Nature Neuroscience, 6(4), 343-344. https://doi.org/10.1038/nn1035.
  • Graham, S. (2006). Listening comprehension: the learners’ perspective. System, 34(2), 165-182. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2005.11.001.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hayes, D. (2010). Encyclopedia of primary education. Oxon: Routledge.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. and Alonzo, C. N. (2014). On the importance of listening comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. https://doi.org/10.3109/17549507.2014.904441.
  • Imhof, M. (2008). What have you listened to in school today? International Journal of Listening, 22(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/10904010701802121.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L. L. and Kilgour, A. R. (2003). Time tagging: a key to musicians’ superior memory. Music Perception, 20(3), 307-313. http://dx.doi.org/10.1525/mp.2003.20.3.307.
  • James, C. J. (1984). Are you listening? The practical components of listening comprehension. Foreign Language Annals, 17(2), 129-134. http://dx.doi.org/10.1111/J.1944-9720.1984.TB01719.X.
  • Kaya, S. (2021). Enstrüman çalmanın sağlığa en iyi 10 faydası. https://www.tzv.org.tr/#/haber/6416 adresinden 24.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Kilgour, A. R., Jakobson, L. S. and Cuddy, L. L. (2000). Music training and rate of presentation as mediators of text and song recall. Memory & Cognition, 28(5), 700-710 https://doi.org/10.3758/BF03198404.
  • Kim, Y. S. and Phillips, B. (2014). Cognitive correlates of listening comprehension. Reading Research Quarterly, 49(3), 269-281. https://doi.org/10.1002/rrq.74.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Osada, N. (2004). Listening comprehension research: a brief review of the past thirty years. Dialogue, 3(1), 53-66.
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: II dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patel, A. D., Peretz, I., Tramo, M. and Labrecque, R. (1998). Processing prosodic and music patterns: a neuropsychological investigation. Brain and Language, 61(1), 123-144. https://doi.org/10.1006/brln.1997.1862.
  • Pilten, G. (2019). Dinleme eğitimi. H. Akyol ve A. Şahin (Ed.). Türkçe öğretimi içinde (ss. 81-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rivers, W. M. (1966). Listening comprehension. The Modern Language Journal, 50(4), 196-204. https://doi.org/10.2307/322015.
  • Robertson, A. K. (2004). Etkili dinleme. E. S. Yarmalı (Çev.). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Shohamy, E. and Inbar, O. (1991). Validation of listening comprehension tests: the effect of text and question type. Language Testing, 8(1), 23-40. https://doi.org/10.1177/026553229100800103.
  • Şahin, A. (2010). İlköğretim ikinci ve üçüncü sınıf Türkçe ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 48-65.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
  • Thompson, I. and Rubin, J. (1996). Can strategy instruction improve listening comprehension? Foreign Language Annals, 29(3), 331-342. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01246.x.
  • Tompkins, G. E. (2021). Dil sanatlarının temelleri. E. Boylu ve H. Serpil (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3), 168-176. https://doi.org/10.1093/elt/53.3.168.
  • Wolvin, A. D. and Coakley, C. G. (1995). Listening (5th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Yazgan, Y. (2020). Enstrüman çalmak, şarkı söylemek, birlikte müzik yapmanın çocuklar üzerindeki etkileri ve önemi üzerine. https://www.yankiyazgan.com/enstruman-calmak-sarki-soylemek-birlikte-muzik-yapmanin-cocuklar-uzerindeki-etkileri-ve-onemi-uzerine/ adresinden 20.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldız, N. (2015). Dinleme stratejileri öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine etkisi. Doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.

Comparison of Listening Comprehension of Secondary School Students Who Play an Instrument and Who Don't

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 568 - 580, 31.07.2023
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1301820

Öz

In this study, it is aimed to compare the listening comprehension of middle school students who play and do not play an instrument. The study was carried out with the relational screening design, which is one of the quantitative research methods. The universe of the research consists of secondary school students in Aydıncık district of Yozgat province in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 320 secondary school students determined by simple random sampling method. As a data collection tool in the research, one listening text and 12 listening comprehension tests were used to determine the students' understanding of what they listened to. SPSS program was used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that 68% of secondary school students did not play any instrument, and 32% played an instrument. It was determined that the listening comprehension success of secondary school students was 57 points out of 100. A score of 57 is considered to be an intermediate score. The average score of the listening comprehension achievement test of secondary school students who do not play an instrument is 49 points out of one hundred. The listening comprehension achievement test score average of middle school students who play instruments is 73 points out of one hundred. It has been determined that the middle school students who play an instrument have a higher score of 24 points out of a hundred than the middle school students who do not play instruments. In other words, middle school students who play instruments have a 49% higher listening comprehension score than middle school students who don't play instruments. The listening comprehension achievement score of the secondary school students who play an instrument shows a significant difference compared to the listening comprehension achievement score of the secondary school students who do not play an instrument, t(318)=12.08, p<.001. This finding shows that there is a significant relationship between playing an instrument and listening comprehension. The calculated eta squared value is η2=0.31. Accordingly, it can be said that approximately 31% of the variance observed in listening comprehension success scores is due to playing an instrument. On the other hand, the calculated Cohen d value is d=1.53. This result shows that the difference between the listening comprehension achievement scores of middle school students who play and do not play an instrument is 1.53 standard deviations. When the calculated Cohen d=1.53 value is examined, it is seen that there is a large effect size between playing an instrument and listening comprehension. As a result, it can be said that playing an instrument has a positive effect on listening comprehension.

Proje Numarası

Yoktur

Kaynakça

  • Akkaya, N. ve Ünal, E. (2016). Sözlü iletişim. F. Susar Kırmızı (Ed.). İlk ve ortaokullarda Türkçe öğretimi 2015 programına uygun içinde (ss. 61-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkaya Yener, Y. (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar üzerindeki etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 119-124.
  • Anvari, S. H., Trainor, L. J., Woodside, J. and Levy, B. A. (2002). Relations among musical skills, phonological processing, and early reading ability in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 83(2), 111–130. https://doi.org/10.1016/s0022-0965(02)00124-8.
  • Bangerter, A. and Heath, C. (2004). The Mozart effect: tracking the evolution of a scientific legend. The British Journal of Social Psychology, 43(4), 605–623. https://doi.org/10.1348/0144666042565353.
  • Berne, J. E. (2004). Listening comprehension strategies: A review of the literature. Foreign Language Annals, 37(4), 521-531.
  • Bruer, J. (1999). The myth of the first three years. New York: Free Press.
  • Byrnes, H. (1984). The role of listening comprehension: A theoretical base. Foreign Language Annals, 17(4), 317-329. http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.1984.tb03235.x
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Çağlar, S. (2022). Enstrüman çalmak beynimizi nasıl geliştiriyor? https://www.matematiksel.org/enstruman-calmak-beynimizi-nasil-gelistiriyor/ adresinden 23.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Çıkrıkçı, Ö. ve Çinpolat, E. (2021). Kişilerarası iletişim yetkinliği envanteri’nin (KİYE) Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2) , 757-775. https://doi.org/10.31592/aeusbed.908975.
  • Flohr, J. W. (1981). Short-term music instruction and young children’s developmental music aptitude. Journal of Research in Music Education, 29(3), 219-223. https://doi.org/10.2307/3344995.
  • Foxton, J. M., Talcott, J. B., Witton, C., Brace, H., McIntyre, F. and Griffiths, T. D. (2003). Reading skills are related to global, but not local, acoustic pattern perception. Nature Neuroscience, 6(4), 343-344. https://doi.org/10.1038/nn1035.
  • Graham, S. (2006). Listening comprehension: the learners’ perspective. System, 34(2), 165-182. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2005.11.001.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hayes, D. (2010). Encyclopedia of primary education. Oxon: Routledge.
  • Hogan, T. P., Adlof, S. M. and Alonzo, C. N. (2014). On the importance of listening comprehension. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(3), 199-207. https://doi.org/10.3109/17549507.2014.904441.
  • Imhof, M. (2008). What have you listened to in school today? International Journal of Listening, 22(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/10904010701802121.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L. L. and Kilgour, A. R. (2003). Time tagging: a key to musicians’ superior memory. Music Perception, 20(3), 307-313. http://dx.doi.org/10.1525/mp.2003.20.3.307.
  • James, C. J. (1984). Are you listening? The practical components of listening comprehension. Foreign Language Annals, 17(2), 129-134. http://dx.doi.org/10.1111/J.1944-9720.1984.TB01719.X.
  • Kaya, S. (2021). Enstrüman çalmanın sağlığa en iyi 10 faydası. https://www.tzv.org.tr/#/haber/6416 adresinden 24.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Kilgour, A. R., Jakobson, L. S. and Cuddy, L. L. (2000). Music training and rate of presentation as mediators of text and song recall. Memory & Cognition, 28(5), 700-710 https://doi.org/10.3758/BF03198404.
  • Kim, Y. S. and Phillips, B. (2014). Cognitive correlates of listening comprehension. Reading Research Quarterly, 49(3), 269-281. https://doi.org/10.1002/rrq.74.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Osada, N. (2004). Listening comprehension research: a brief review of the past thirty years. Dialogue, 3(1), 53-66.
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri: II dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patel, A. D., Peretz, I., Tramo, M. and Labrecque, R. (1998). Processing prosodic and music patterns: a neuropsychological investigation. Brain and Language, 61(1), 123-144. https://doi.org/10.1006/brln.1997.1862.
  • Pilten, G. (2019). Dinleme eğitimi. H. Akyol ve A. Şahin (Ed.). Türkçe öğretimi içinde (ss. 81-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rivers, W. M. (1966). Listening comprehension. The Modern Language Journal, 50(4), 196-204. https://doi.org/10.2307/322015.
  • Robertson, A. K. (2004). Etkili dinleme. E. S. Yarmalı (Çev.). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Shohamy, E. and Inbar, O. (1991). Validation of listening comprehension tests: the effect of text and question type. Language Testing, 8(1), 23-40. https://doi.org/10.1177/026553229100800103.
  • Şahin, A. (2010). İlköğretim ikinci ve üçüncü sınıf Türkçe ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 48-65.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
  • Thompson, I. and Rubin, J. (1996). Can strategy instruction improve listening comprehension? Foreign Language Annals, 29(3), 331-342. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1996.tb01246.x.
  • Tompkins, G. E. (2021). Dil sanatlarının temelleri. E. Boylu ve H. Serpil (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3), 168-176. https://doi.org/10.1093/elt/53.3.168.
  • Wolvin, A. D. and Coakley, C. G. (1995). Listening (5th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Yazgan, Y. (2020). Enstrüman çalmak, şarkı söylemek, birlikte müzik yapmanın çocuklar üzerindeki etkileri ve önemi üzerine. https://www.yankiyazgan.com/enstruman-calmak-sarki-soylemek-birlikte-muzik-yapmanin-cocuklar-uzerindeki-etkileri-ve-onemi-uzerine/ adresinden 20.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldız, N. (2015). Dinleme stratejileri öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine etkisi. Doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leylahan Dağlı Şahin 0009-0003-5051-9337

Ozgur Babayıgıt 0000-0001-6123-0609

Proje Numarası Yoktur
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağlı Şahin, L., & Babayıgıt, O. (2023). Enstrüman Çalan ve Çalmayan Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlamalarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 568-580. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1301820