Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mobil Bankacılık Hizmetlerinin Türk Bankacılık Sistemi Karlılığına Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 59 - 76, 26.03.2025
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1523671

Öz

Teknolojinin gelişmesi ile birlikte, diğer sektörlerde olduğu gibi bankacılık sektöründe de çalışma ve müşteriler ile etkileşim kurma biçimleri de değişmiştir. Değişen teknoloji ile birlikte, mobil bankacılık sistemi, kullanıcılarını inovasyona yönlendirerek müşteri odaklı, güvenilir ve ihtiyaçlara cevap veren hizmetler sunmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, mobil bankacılık hizmetlerinin Türk bankacılık sistemi karlılığına etkisini araştırmaktır. Aktif karlılığı (ROA) ve özsermaye karlılığının (ROE) bağımlı değişken olarak kullanıldığı çalışmada, 2011Q1-2024Q1 yılları arası çeyrek dönem verilerinden yararlanarak ARDL sınır testi ile uzun ve kısa dönem ilişkileri incelenmiştir. Aktif karlılığı ile mobil bankacılık aktif müşteri sayısı arasında uzun dönem katsayılar incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Buna karşın, aktif karlılığı ile ödemeler işlem hacmi değişkeni arasında istatistiksel olarak zayıf bir ilişki gözlemlenmiştir. Özkaynak karlılığı ile kredi kartı işlem hacmi arasında uzun dönem katsayılara bakıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu, buna karşın para transferi işlem hacmi ve yatırım işlem hacmi uzun dönem istatistik değerleri ile özkaynak karlılığı arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı değildir.

Kaynakça

  • Abbasi T. ve Weigand H. (2017). The impact of digital fnancial services on firm’s performance: a literature review. Working Paper, 1–15.
  • Akyüz, G.Ç. (2023). İnternet ve mobil bankacılık uygulamalarının bankacılık sektörüne etkisi. Anadolu İktisat ve İşletme Dergisi, 7(2), 74-94.
  • Aminu, A. ve Raifu, I. A. (2018). Dynamic Nexus between Government Revenues and Expenditures in Nigeria: Evidence from Asymmetric Causality and Cointegration Methods. MPRA Paper No. 97880
  • Azmi, S.N., Akhtar, S. ve Nadeem, M.R. (2020). Impact of digitalization on bank performance: a study of Indian banks. Test Engineering & Management, 83, 23678-23691.
  • Bagudu, H.D., Khan, S.J.M. ve Roslan, A.H. (2017). The effect of mobile banking on the performance of commercial banks in Nigeria. Int. Res. J. Manag. IT Soc. Sci. 4, 71–76.
  • Bochaberi, O.S., ve Job, O. (2021). Mobile banking and financial performance of selected commercial banks in Kenya. International Research Journal of Business and Strategic Management, 2(1), 79-94.
  • Dickey, D.A. ve Fuller, W.A. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root. Econometrica, 49(4), 1057-1072.
  • Granger, C.W.J. ve Newbold, P. (1974). Spurious regressions in econometrics. Journal of Econometrics, 2(6), 111–120.
  • Hermuningsih, S., Sari, P. P., ve Rahmawati, A. D. (2023). The moderating role of bank size: ınfluence of fintech, liquidity on financial performance. Jurnal Siasat Bisnis, 27, 106-117. https://doi.org/10.20885/jsb.vol27.iss1.art8
  • Kathuo, S., Rotich, G., ve Anyango, W. (2015). Effect of mobile banking on the financial performance of banking institutions in Kenya. The Strategic Journal of Business and Change Management, 2 (98), 1440-1457.
  • Khan S.A. ve Khan M.H.R. (2020). Mobile financial services as a determinant of financial performances of commercial banks in Bangladesh. International Journal of Electronic Banking (IJEBANK), 2(4), 283-294. Le, T.T., Mai, H.N., ve Phan, D.T. (2021). Fintech innovations: the impact of mobile banking apps on bank performance in Vietnam. International Journal of Research and Review, 8(4), 391–401. https://doi.org/10.52403/ijrr.20210446
  • Medyawati, H., Yunanto, M., ve Hegarini, E. (2021). Financial technology as determinants of bank profitability. Journal of Economics, Finance and Accounting Studies (JEFAS), 3(2), 91–100. https://doi.org/10.32996/jefas.2021.3.2.10 Mbama, C.I. ve Ezepue. P.O. (2018). Digital banking, customer experience and bank financial performance : UK customers’ perceptions. International Journal of Bank Marketing, 36(2), 230–255
  • Mohanty, A.R. ve Mishra, B.R. (2017). Cointegration between government expenditure and revenue: Evidence from India. Advances in Economics and Business 5(1): 33-40. DOI: 10.13189/aeb.2017.050105 Motwani, A. ve Vora, K. (2021). Impact of digital banking on profitability of public & private sector banks in India. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(5), 3687-3695.
  • Njoroge N.B. (2014). The effect of mobile banking on financial performance of commercial banks in Kenya. University of Nairobi, 1-78.
  • Nkoro, E. ve Uko, A.K. (2016). Autoregressive Distributed Lag (ARDL) cointegration technique: application and interpretation. J. Stat. Econom. Methods 5 (4), 63–91.
  • Pesaran, M. H. ve Shin, Y. (1998). An autoregressive distributed-lag modelling approach to cointegration analysis. Econometric Society Monographs, 31, 371--413.
  • Pesaran, M.H., Shin, Y. ve Smith, R.J. (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of applied econometrics, 16(3):289--326.
  • Phillips, P.C. ve Perron, P. (1988). Testing for a unit root in time series regression. Biometrika;75(2):335–346.
  • Rega, F.G. (2017). The bank of the future, the future of Banking - an empirical analysis of European banks. Unpublished working paper. Available at: https://doi.org/10.2139/ssrn.3071742
  • Theiri, S. ve Hadoussa, S. (2023). Digitization effects on banks’ financial performance: The case of an African country. Competitiveness Review, 1-19. https://doi.org/10.1108/CR10-2022-0147
  • Tuna, G. ve Öztürk, M. (2016). Piyasa etkinliğinin yapısal kırılmalı birim kök testleri ile incelenmesi: Türkiye pay senedi piyasası uygulaması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(12), 548-559.
  • Tunay, K. B., Tunay, N., ve Akhisar, İ. (2019). The efects of technology on bank performance in advanced and emerging economies: An empirical analysis. Handbook of Research on Managerial Thinking in Global Business Economics, 263-280. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7180-3.ch015
  • Ulusoy, A. ve Demirel, S. (2022). Türk bankacılık sisteminde dijitalleşme-kârlılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40(1), 184–200.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bankacılık ve Sigortacılık (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akarçay 0000-0003-1933-3510

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 20 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akarçay, M. (2025). Mobil Bankacılık Hizmetlerinin Türk Bankacılık Sistemi Karlılığına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 59-76. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1523671