Bu çalışma, Türk kamu yönetiminin krizlerle mücadelesini ve büyük krizlerin yönetiminde ortaya çıkan yapısal boşlukları inceleyerek, yeni bir yönetim modeli önerisi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde, 1997 yılındaki Başbakanlık Kriz Yönetim Merkezi Yönetmeliği ile 2011 yılındaki Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri Yönetmeliği karşılaştırmalı olarak ele alınmış; kriz, afet ve acil durum kavramlarının kapsamları analiz edilmiştir. 1997 yılında yayımlanan Yönetmeliğin askeri ağırlıklı ve merkeziyetçi yapısına karşın, 2011 tarihli düzenlemenin daha çok afet odaklı ve Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) merkezli bir yapı sunduğu vurgulanmıştır. İkinci bölümde ise mevcut düzenlemelerin yetersizlikleri ortaya konularak, sivil katılımı ve çok paydaşlılığı esas alan yeni bir kriz yönetim modeli önerilmiştir. Önerilen modelde, kriz hali yönetimi ile olağanüstü hâl ve seferberlik gibi durumların birbirinden ayrılması; Cumhurbaşkanlığı bünyesinde sivil temelli ”Kriz Yönetimi ve Koordinasyonu Merkezi” ile Milli Güvenlik Kurulu (MGK) çatısı altında ”Seferberlik ve Olağanüstü Hal Yönetim Merkezi”nin kurulması önerilmektedir. Bu yapıların yerel düzeyde Güvenlik ve Acil Durumlar Koordinasyon Merkezi (GAMER) yapılanmalarıyla desteklenmesi ve kriz yönetiminin kamu, özel sektör ve sivil toplum temsilcilerini kapsayacak şekilde bütüncül bir yaklaşımla yürütülmesi öngörülmektedir.
Afet ve Acil Durum Yönetimi İkincil Düzenleme Analizi Yeni Model Önerisi Türk Kamu Yönetimi Türkiye’de Kriz Yönetimi
This study aims to develop a new management model proposal by examining the struggle of Turkish public administration with crises and the structural gaps that emerge in the management of major crises. In the first part of the study, the Prime Ministry Crisis Management Center Regulation dated 1997 and the Disaster and Emergency Management Centers Regulation dated 2011 are comparatively discussed; the scopes of the concepts of crisis, disaster and emergency are analyzed. It is emphasized that, in contrast to the military-oriented and centralized structure of the 1997 regulation, the 2011 regulation offers a more disaster-oriented and Ministry of Interior, Disaster and Emergency Management Presidency (AFAD)-centered structure. In the second part, the inadequacies of the current regulations are revealed and a new crisis management model based on more civilian participation and multi-stakeholders is proposed. In the proposed model, it is suggested to separate crisis management from states of emergency and mobilization; to establish a civilian-based” Crisis Management and Coordination Center“ within the Presidency and a ”Mobilization and Emergency Management Center“ under the roof of the National Security Council (Milli Güvenlik Kurulu / MGK) of Türkiye. It is envisaged that these structures can be supported by GAMER (Security and Emergencies Coordination Center) structures at the local level and that crisis management will be carried out with a holistic approach that will include public, private, and third sectors with significant civil society representation.
Analysis of Secondary Regulation Crisis Management in Türkiye Disaster and Emergency Management New Model Proposal Turkish Public Administration
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Afet ve Acil Durum Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Eylül 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |