Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 89 - 100, 06.05.2020
https://doi.org/10.35341/afet.717513

Öz

Koronavirüs (Covid-19) salgını Çin’de ortaya çıkan, kısa sürede tüm dünyaya yayılan 1 milyondan fazla kişiye bulaşmış bir hastalıktır. Bu çalışma hazır yemek üreten firmaların Covid-19 salgınından ne derece etkilendiğini ve varsa almış oldukları tedbirleri belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın verileri Marmara Bölgesi’nde faaliyet gösteren yemek firmaları yetkililerinden elde edilmiştir. Çalışma sürecinde 23 firma yetkilisine ulaşılmış, yoğunluktan veya bilgi vermek istemeyenler düşüldükten sonra kalan 14 katılımcıdan elde edilen verilerle analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda firmaların kapasite düşüş oranları tespit edilmiştir. Firmaların sektörde yer aldıkları sürenin fazla olmasının kapasite düşüşüne karşı bir önlem alamadıkları anlamına geldiği görülmüştür. Firmaların tamamının salgın dolayısıyla hizmetlerinde insan sağlığını koruyucu tedbirleri aldıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Turizm Faaliyetlerine Etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(1):7-21.
  • Akpınar, F. ve Üstün, Y. ( 2020). Kadın hastalıkları ve doğum pratiğinde SARS-COV-2 (COVID-19) enfeksiyonu ile ilgili güncel bilgiler. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, 2 (1):13-16.
  • Boğan, E. ve Sarıışık, M. (2017). Yiyecek İçecek Satış Tahminleri. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Kontrolü, Ed. Mehmet Sarıışık. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Çopur, U. ve Tamer, C.E. (2003). Modern Catering Sistemi Cook – Chill. Gıda 28 (2):159-167.
  • Demirel, S. (2009). Hazır Yemek Üretimi Yapan İşletmelerde Çalışanların Hijyen Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Gürsoy D (1997).Yemek ve Yemekçiliğin Evrimi, Eren Yayınevi,114s, İstanbul.
  • Karcıoğlu, Ö. (2020). Coronavirüs Nedir, Nasıl Korunabiliriz? Anka Tıp Dergisi, 2 (1):66 – 71.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I‐II. Cilt (5. Basım). İstanbul: Yayın Odası.
  • Ovalı, F. (2020). Yenidoğanlarda COVID-19 Enfeksiyonları. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (özel sayı 1):25-35.
  • Sucu, N, Durmuş, S, Şen, M.A.(2020). Yemek sektörüne genel bakış. http://www.gidamo.org.tr.
  • Şen, M.A. (2017). Kritik kontrol noktalarında (KKN) risk matrisi uygulaması “bir restoran örneği”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(61):214-227.
  • Şen, M. A., & Şimşek, M., (2020). Toplu Yemek Tüketicilerinin Yemeğe Yönelik Genel Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 4(1), 121-135.
  • URL 1, https://www.saglik.gov.tr/TR,64383/koronavirus-alacagimiz-tedbirlerden-guclu-degildir.html (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020)
  • URL 2, https://www.aa.com.tr/tr/info/infografik/18039 , Kovid-19 Topluluk Hareketliliği (Son Erişim Tarihi: 06.04.2020)
  • URL 3, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200404-sitrep-75-covid-19.pdf?sfvrsn=99251b2b_2 (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • URL 4, https://www.saglik.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • URL 5, https://www.icisleri.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • Yalım Kaya, S. ve İlhan, S. (2018). Toplu Yemek (Hazır Yemek) Sektöründe Yaşanan Problemler ve Çözüm Önerileri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1):553-581.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Study About a Coronavirus (Covid-19) Epidemic Effects on Catering Companies in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 89 - 100, 06.05.2020
https://doi.org/10.35341/afet.717513

Öz

The coronavirus (Covid-19) epidemic is a disease that occurs in China and spread to more than 1 million people in a short time. This study aimed to determine the extent to which the catering companies are affected by the Covid-19 outbreak and the measures they have taken, if any. The data of the study were obtained from the authorities of the food companies operating in the Marmara Region. During the study process, 23 company officials were reached, and after the busy or those who did not want to give information were deducted, analyzes were made with the data obtained from the remaining 14 participants. As a result of the analysis, the capacity decrease rates of the firms were determined. It has been observed that the excessive period of time in which the companies take place in the sector means that they couldn't take any measures against the decrease in capacity. It has been determined that all firms take precautions to protect human health in their services due to the epidemic.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Turizm Faaliyetlerine Etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(1):7-21.
  • Akpınar, F. ve Üstün, Y. ( 2020). Kadın hastalıkları ve doğum pratiğinde SARS-COV-2 (COVID-19) enfeksiyonu ile ilgili güncel bilgiler. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, 2 (1):13-16.
  • Boğan, E. ve Sarıışık, M. (2017). Yiyecek İçecek Satış Tahminleri. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Maliyet Kontrolü, Ed. Mehmet Sarıışık. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Çopur, U. ve Tamer, C.E. (2003). Modern Catering Sistemi Cook – Chill. Gıda 28 (2):159-167.
  • Demirel, S. (2009). Hazır Yemek Üretimi Yapan İşletmelerde Çalışanların Hijyen Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Gürsoy D (1997).Yemek ve Yemekçiliğin Evrimi, Eren Yayınevi,114s, İstanbul.
  • Karcıoğlu, Ö. (2020). Coronavirüs Nedir, Nasıl Korunabiliriz? Anka Tıp Dergisi, 2 (1):66 – 71.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I‐II. Cilt (5. Basım). İstanbul: Yayın Odası.
  • Ovalı, F. (2020). Yenidoğanlarda COVID-19 Enfeksiyonları. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (özel sayı 1):25-35.
  • Sucu, N, Durmuş, S, Şen, M.A.(2020). Yemek sektörüne genel bakış. http://www.gidamo.org.tr.
  • Şen, M.A. (2017). Kritik kontrol noktalarında (KKN) risk matrisi uygulaması “bir restoran örneği”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(61):214-227.
  • Şen, M. A., & Şimşek, M., (2020). Toplu Yemek Tüketicilerinin Yemeğe Yönelik Genel Memnuniyet Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 4(1), 121-135.
  • URL 1, https://www.saglik.gov.tr/TR,64383/koronavirus-alacagimiz-tedbirlerden-guclu-degildir.html (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020)
  • URL 2, https://www.aa.com.tr/tr/info/infografik/18039 , Kovid-19 Topluluk Hareketliliği (Son Erişim Tarihi: 06.04.2020)
  • URL 3, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200404-sitrep-75-covid-19.pdf?sfvrsn=99251b2b_2 (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • URL 4, https://www.saglik.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • URL 5, https://www.icisleri.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020 )
  • Yalım Kaya, S. ve İlhan, S. (2018). Toplu Yemek (Hazır Yemek) Sektöründe Yaşanan Problemler ve Çözüm Önerileri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1):553-581.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akif Şen 0000-0002-2987-8074

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 16 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şen, M. A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Afet Ve Risk Dergisi, 3(1), 89-100. https://doi.org/10.35341/afet.717513
AMA Şen MA. Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Afet ve Risk Dergisi. Mayıs 2020;3(1):89-100. doi:10.35341/afet.717513
Chicago Şen, Mehmet Akif. “Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. Afet Ve Risk Dergisi 3, sy. 1 (Mayıs 2020): 89-100. https://doi.org/10.35341/afet.717513.
EndNote Şen MA (01 Mayıs 2020) Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Afet ve Risk Dergisi 3 1 89–100.
IEEE M. A. Şen, “Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Afet ve Risk Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 89–100, 2020, doi: 10.35341/afet.717513.
ISNAD Şen, Mehmet Akif. “Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. Afet ve Risk Dergisi 3/1 (Mayıs 2020), 89-100. https://doi.org/10.35341/afet.717513.
JAMA Şen MA. Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Afet ve Risk Dergisi. 2020;3:89–100.
MLA Şen, Mehmet Akif. “Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 89-100, doi:10.35341/afet.717513.
Vancouver Şen MA. Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Türkiye’deki Yemek Firmalarında Oluşturduğu Etkinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Afet ve Risk Dergisi. 2020;3(1):89-100.

Cited By