Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid 19 Pandemi Sürecinde İnternetten Tatil Satın Alma Kararının Algılanan Değer ve Algılanan Riskten Etkilenme Düzeyi

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 2, 260 - 283, 30.12.2021

Öz

Tüketiciler günlük hayatlarında yüzlerce uyarıcıya maruz kalmakta ve bu uyarıcıları kendi kişisel tecrübeleri ve istekleri doğrultusunda yorumlayarak satın alma ya da almama kararı vermektedir. Bu bağlamda tüketicilerin satın alma kararları kendi tercihlerini yansıtmakta yani algılamaları dahilinde oluşmaktadır. Tüketici davranışında satın alma kararında etkili olan önemli algılamalardan biri de algılanan değer ve algılanan risktir. Bu kapsamda araştırmanın amacı, algılanan değer ve algılanan riskin tüketicilerin internetten tatil satın alma niyetleri üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın ulaşılabilir evreni tatil satan web sitelerinden tatil satın alan 18 yaş üstü Ankara’daki tüketicilerdir. Bulgulara göre, internetten tatil satın alan tüketiciler tarafından algılanan değer ve algılanan değerin alt boyutları satın alma niyetini anlamlı ve olumlu yönde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Akturan, U. (2007). “Satın alma Karar Sürecinde Markaya Yönelik Algılanan Riskin Algılanan Değer Üzerindeki Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, SBE.
  • Alarçin, M. (2015). “Algılanan değerin tüketici karar verme türlerine etkisi ve GSM operatörü kullanıcıları üzerine bir araştırma” Marmara Üniversitesi Üretim Yönetimi ve Pazarlama ABD., Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Başarır, Ö.(2019), Marka Farkındalığı İle Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişki Bağlamında Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, SBE.
  • Bülbül, H. ve Özoğlu B. (2014). Tüketici yenilikçiliği ve algılanan riskin satın alma davranışına etkisi. Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.B. Dergisi 44-55-43-58.
  • Çakıroğlu, K.L, Pirtini, S ve Çengel, Ö ,(2020). “Covid 19 sürecinde post-pandemi döneminde yaşam tarzı açısından tüketici davranışlarının değişen eğilimi üzerine kavramsal bir çalışma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(37),81-103.
  • Dörtyol, İ. T. (2014). Hizmet Kalitesi. İstanbul: Beta Basım A.Ş. Gültaş, P. Ve Yıldırım, Y. (2016). “İnternetten alışverişte tüketici davranışını etkileyen demografik faktörler”. Dicle Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi,6(10),32-51.
  • Jacoby J.ve L.B Kaplan,(1972) The companents of perceived risk, Proceedings of the Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, Sayfa:382-393.
  • Kalaycı, Ş. (2017). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Dinamik Akademi.
  • Kanca, B (2012) “Mersin Üniversitesi Merkez Kafeterya’daki yiyecek içecek hizmetlerinin üniversite çalışanları ve öğrencileri tarafından algılanan kalite, algılanan değer ve memnuniyet ve algılanan risk açısından değerlendirilmesi.” Mersin Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabulut, A.N (2013). “Tüketicilerin algılanan risk değişkeni karşısında internetten alışveriş yapma eğilimlerinin ölçülmesi, beklenen fayda teorisine karşı beklenti teorisi. Journal of Yaşar University (5517).
  • Koç, E. (2007). Tüketici Davranışları ve pazarlama stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Kotler, P. (1999) Kotler on Marketing. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Küpeli, T. Ş (2014). “Algılanan Risk ve Algılanan Değer Arasındaki İlişkilerin Otel Müşterileri Üzerinde İncelenmesi” Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Odabaşı, Y ve Barış, G. (2019) Tüketici Davranışı, İstanbul: Vizyon Basımevi.
  • Oğuz,Gülsüm V. Ve Bilgin,İ. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: İstanbul İlinde Bir Araştırma, İGÜ Sos. Bil. Derg., 4 (2), 2017, ss. 51-72.
  • Özen, H. (2011). “Geleneksel Alışveriş İle İnternet Üzerinde Yapılan Alışverişte Algılanan Değerin Satın Alma Niyetine Olan Etkisinin Karşılaştırılması” İstanbul Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Roselius, T,(1971).”Consumer rankings of rerceived risk”, Journal of Marketing, 35 (1),56-61.
  • Sanchez, J., Callarisa, L., Rodriguez, R. M., & Moliner, M. A. (2006). Perceived value of the purchase of a tourism product. Tourism management, 27(3), 394-409.
  • Sánchez-Fernández, R., M.Á. Iniesta-Bonillo ve M.B. Holbrook. (2009). The Conceptualisation and Measurement of Consumer Value in Services. International Journal of Market Research.
  • Sarıyer, N. (2008). “Gloval Ölçeği İle Belediye Hizmetlerinde Müşterinin Algıladığı Değerinin Belirlenmesi - Kayseri Büyükşehir Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10, 163-185.
  • Sexton, D. (2008), Pazarlama 101: Pazarlamanın En Güçlü Fikirleri Daha Fazla Müşteri Edinmek ve Onları Tutmak için Nasıl Kullanılır?, Çeviri: N. Kıvılcım Yavuz, İstanbul: Media Cat Yayınları.
  • Stone, R.N ve Granhaug. K, (1993) Perceived Risk: Further Considerations for the Marketing Discipline Europen Journal of Marketing,27(3),39-50.
  • Sünnetçioğlu, S. Ve Yıldırım,H.M, (2019), “Sokak Yiyeceklerinin Tüketiminde Satıcıya Olan Güven, Algılanan Risk, Algılanan Fayda, Tutum Ve Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3),2800-2820.
  • Sweeney, J.C, Souter,G.N ve Johnson L.V,(1999) “The Role of Perceived risk in the quality value relationship: A study in a retail environment” Jornal of Retailing, 75(1),77/105.
  • Sweneey,J,C ve Souter,N.G, (2001) “Consumer perceived value: The development of a multiple item scale”Journal of Retailing,77(2),203-220.
  • Şahin, R. (2018) “Fitness merkezlerinde algılanan hizmet kalitesi, algılanan değer, müşteri memnuniyeti ve davranışsal niyetler arasındaki ilişkiler.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics, Needham Heights: Mass. Ally and Bacon, 4. Baskı.
  • TUİK (2020) Hanehalkı İstatistikleri https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2019-30574#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=%C4%B0nternet%20kullan%C4%B1m%C4%B1%202019%20y%C4%B1l%C4%B1nda%2016,kad%C4%B1nlarda%20%68%2C9%20oldu. Erişim Tarihi: 20/12/2020.
  • Turan, A.H ve Çolakoğlu, B. (2009). Yaşlı Tüketicilerde Algılanan Marka Değeri Ve Satın alma Niyeti”, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi (C.XI,SI, ). 11(1), 277-296. Uygun,M., Özçiftçi, V., Divanoğlu, S.U, (2011). “Tüketicilerin Online Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi,3(2), 373-393.
  • Varan, İ.İ., (2008). “ İlişkisel alışverişin müşterinin değer algısı üzerindeki etkileri açısından algılanan değer, memnuniyet ve sadakat ilişkisine yönelik bir uygulama.” Yayınlanmamış Doktora Tezi Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Yağcı, M. İ ve H. Mohamed (2017), “Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye-Slovenya Karşılaştırması”, Siyaset Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 5 (5), 111-124.
  • Yeniçeri, T ve Yaraş, E ve Akın,E. (2012). “Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı Ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi” Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 9 (9),145-163.
  • Yenilmez, G. (2019). “Algılanan deneyimsel değer ve akış deneyiminin mağaza memnuniyeti ve satın alma niyeti üzerindeki etkileri: Çevrimiçi, fiziksel ve mobil mağaza kanallarının karşılaştırılması”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi SBE, Osmaniye.
  • Yeşilyurt, Ö. (2018). “Sağlık işletmesinde algılanan hizmet kalitesi, algılanan risk ve algılanan değer boyutlarının hasta memnuniyeti ve davranışsal niyeti üzerine etkisinin yapısal eşitlik modeli ile değerlendirilmesi.” Selçuk Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Yılmaz, C. (2010). “Online alışverişte algılanan değer, memnuniyet, güven ve sadakat arasındaki ilişki.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Zeithaml V,A, Bitner, M,J, Gremler, D.D (2009) . “Services Marketing: İntegrating Customer Focus Across the Firm”,The Mc Grow-Hill Companies, Newyork.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halime Göktaş Kulualp 0000-0002-1485-3026

Neslihan Baytürk Bu kişi benim 0000-0001-6599-1114

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göktaş Kulualp, H., & Baytürk, N. (2021). Covid 19 Pandemi Sürecinde İnternetten Tatil Satın Alma Kararının Algılanan Değer ve Algılanan Riskten Etkilenme Düzeyi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 24(2), 260-283.