Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 2, 3 - 32, 30.04.2022
https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1116281

Öz

Özel okullarda öğretmenler, iş sözleşmesi ile istihdam edilirler. İş sözleşmesinin türü 5580 sayılı kanundaki düzenleme sebebiyle tartışmalara yol açmıştır. Doktrinde ve yargı içtihatlarındaki farklı görüşler Yargıtay İçtihadı Birleştirme Kurulu’nun, iş sözleşmesinin türünün “Belirli süreli iş sözleşmesi” olduğuna ilişkin kararı ile sona ermiştir. İçtihadı Birleştirme Kurulu Kararı, özel okul öğretmenlerinin iş sözleşmesinin türü ile ilgili tartışmaları sona erdirmiş; ancak özel okul öğretmenlerini feshe karşı korunma başta olmak üzere İş Kanunu ile tanınan bazı haklardan da mahrum bırakmıştır. Bu makalede özel okul öğretmenlerinin feshe karşı korunmadan mahrum bırakılmasının sonuçları ve feshe karşı korunma ihtiyacı ele alınmış; feshe karşı korunma ihtiyacının nasıl karşılanacağına ilişkin görüşlerimiz açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel S, Uluslararası Hukukta ve Türkiye’de Eğitim Hakkı, 2. Bası, Legal Yayınları, 2016.
  • Alan F N, Özel Okul Öğretmenlerinin İş Sözleşmesi, On İki Levha Yayınları, 2021.
  • Arslan S, İşverenin Haklı Nedenle Fesih Hakkı, On İki Levha Yayınları, 2012.
  • Astarlı M, İş Hukukunda İkale (Bozma Sözleşmesi), 2. Bası, Turhan Kitabevi, 2016.
  • Baycık G, “İş İlişkisinin Kurulması, Hükümleri ve İşin Düzenlenmesi”, Yargıtay'ın 2016 Yılı İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Kararlarının Değerlendirilmesi Semineri, On İki Levha Yayınları, 2018.
  • Bedük M N, “İş Sözleşmesinin İşçi Tarafından Feshi ve Feshin Hukuki Sonuçları”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 27 (3), 2019, s. 679-726.
  • Bozkurt H A, “625 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ve Öğretmenler”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, (3), 2000, s. 815-828.
  • Bozkurt Gümrükçüoğlu Y, Türk İş Hukukunda Belirli Süreli İş Sözleşmesi, Vedat Kitapçılık, 2012.
  • Bozkurt Gümrükçüoğlu Y/Gemici Filiz, B, “Yargıtay Kararları Işığında Özel Okul Öğretmenleri ile Yapılacak İş Sözleşmelerinin Türüne İlişkin Bir Değerlendirme”, İstanbul Kültür Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15 (2), 2016, s. 369-401.
  • Centel T, “Özel Okul Öğretmenleriyle Sözleşme Yapılması”, Sicil İş Hukuku Dergisi, Haziran 2007, s. 22-26.
  • Çelik N/Caniklioğlu N, Canbolat T, İş Hukuku Dersleri, Yenilenmiş 32. Bası, Beta Yayınları, 2019.
  • Mutlay F, “İş Sözleşmesinin Feshinde Süre”, İstanbul Hukuk Mecmuası, 78 (4), 2021, s. 1783-1858.
  • Uygun S, “Türkiye’de Dünden Bugüne Özel Okullara Bir Bakış (Gelişim ve Etkileri)”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 2003, s. 107-120.
  • Yıldız G B, “Bireysel İş İlişkisinin Kurulması, Hükümleri ve İşin Düzenlenmesi Açısından Yargıtay'ın 2015 Yılı Kararlarının Değerlendirilmesi”, Yargıtay'ın 2015 Yılı İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Kararlarının Değerlendirilmesi Semineri, On İki Levha Yayınları, 2017, s. 19-207.

EMPLOYMENT SECURITY NEEDS OF PRIVATE SCHOOL TEACHERS

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 2, 3 - 32, 30.04.2022
https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1116281

Öz

Private school teachers are employed with the employment contract. The type of the employment contract has led to controversy due to the regulation in Law no. 5580. Different views in doctrine and judicial jurisprudence ended with the Decision of Supreme Court Consolidation Board that the employment contract of private school teachers is "Fixed-term Employment Contract". The Decision of Supreme Court Consolidation Board ended the discussions about the type of employment contract of private school teachers; however, it also deprived private school teachers of some of the rights recognized by the Labor Law, especially protection against termination. In this article, the consequences of deprivation of protection against termination of private school teachers and the need for protection against termination have been discussed and our views on how to meet the need for protection against termination have been explained.

Kaynakça

  • Adıgüzel S, Uluslararası Hukukta ve Türkiye’de Eğitim Hakkı, 2. Bası, Legal Yayınları, 2016.
  • Alan F N, Özel Okul Öğretmenlerinin İş Sözleşmesi, On İki Levha Yayınları, 2021.
  • Arslan S, İşverenin Haklı Nedenle Fesih Hakkı, On İki Levha Yayınları, 2012.
  • Astarlı M, İş Hukukunda İkale (Bozma Sözleşmesi), 2. Bası, Turhan Kitabevi, 2016.
  • Baycık G, “İş İlişkisinin Kurulması, Hükümleri ve İşin Düzenlenmesi”, Yargıtay'ın 2016 Yılı İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Kararlarının Değerlendirilmesi Semineri, On İki Levha Yayınları, 2018.
  • Bedük M N, “İş Sözleşmesinin İşçi Tarafından Feshi ve Feshin Hukuki Sonuçları”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 27 (3), 2019, s. 679-726.
  • Bozkurt H A, “625 Sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ve Öğretmenler”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, (3), 2000, s. 815-828.
  • Bozkurt Gümrükçüoğlu Y, Türk İş Hukukunda Belirli Süreli İş Sözleşmesi, Vedat Kitapçılık, 2012.
  • Bozkurt Gümrükçüoğlu Y/Gemici Filiz, B, “Yargıtay Kararları Işığında Özel Okul Öğretmenleri ile Yapılacak İş Sözleşmelerinin Türüne İlişkin Bir Değerlendirme”, İstanbul Kültür Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 15 (2), 2016, s. 369-401.
  • Centel T, “Özel Okul Öğretmenleriyle Sözleşme Yapılması”, Sicil İş Hukuku Dergisi, Haziran 2007, s. 22-26.
  • Çelik N/Caniklioğlu N, Canbolat T, İş Hukuku Dersleri, Yenilenmiş 32. Bası, Beta Yayınları, 2019.
  • Mutlay F, “İş Sözleşmesinin Feshinde Süre”, İstanbul Hukuk Mecmuası, 78 (4), 2021, s. 1783-1858.
  • Uygun S, “Türkiye’de Dünden Bugüne Özel Okullara Bir Bakış (Gelişim ve Etkileri)”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 2003, s. 107-120.
  • Yıldız G B, “Bireysel İş İlişkisinin Kurulması, Hükümleri ve İşin Düzenlenmesi Açısından Yargıtay'ın 2015 Yılı Kararlarının Değerlendirilmesi”, Yargıtay'ın 2015 Yılı İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Kararlarının Değerlendirilmesi Semineri, On İki Levha Yayınları, 2017, s. 19-207.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm ÖZEL HUKUK
Yazarlar

Kadir Arıcı Bu kişi benim 0000-0002-5438-0008

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arıcı, K. (2022). ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 26(2), 3-32. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1116281
AMA Arıcı K. ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI. HBV-HFD. Nisan 2022;26(2):3-32. doi:10.34246/ahbvuhfd.1116281
Chicago Arıcı, Kadir. “ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26, sy. 2 (Nisan 2022): 3-32. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1116281.
EndNote Arıcı K (01 Nisan 2022) ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26 2 3–32.
IEEE K. Arıcı, “ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI”, HBV-HFD, c. 26, sy. 2, ss. 3–32, 2022, doi: 10.34246/ahbvuhfd.1116281.
ISNAD Arıcı, Kadir. “ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26/2 (Nisan 2022), 3-32. https://doi.org/10.34246/ahbvuhfd.1116281.
JAMA Arıcı K. ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI. HBV-HFD. 2022;26:3–32.
MLA Arıcı, Kadir. “ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 2, 2022, ss. 3-32, doi:10.34246/ahbvuhfd.1116281.
Vancouver Arıcı K. ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNİN İŞ GÜVENCESİ İHTİYACI. HBV-HFD. 2022;26(2):3-32.