Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of Social Media by Deputies in the Context of Political Communication

Yıl 2023, , 975 - 1008, 09.01.2024
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1329003

Öz

This is a research about political communication, which has been spoken about a lot in the last century, a field study to determine the level of social media use in political communication of members of parliment, one of the main actors of politics. The population of the field research conducted to determine which social media platforms are used by politicians and to what extent consists of the 27th term deputies. The structured interview technique, which is one of the data collection techniques used in quantitative research methods, was utilised.The data obtained from the research were analyzed by processing into the SPSS 21.0 statistical program. In the article, it has also been tried to determine the social media usage rates of members of parliment and the effect levels of variables such as age, gender, education level and electoral region that are likely to affect these rates.In the light of the data obtained from the study, it has been seen that the members of parliment use social media for political communication, they think that the use of social media is important in political communication, and they prefer Twitter the most among social media tools. While it was determined that the variables of age, gender, education level, election region and political party did not make a significant difference on the levels of social media use for political communication purposes, it was observed that the rate of managing social media accounts by themselves decreased as the age of the members of parliment increased. This study is important in terms of providing important data on the levels of social media use of members of parliment in political communication.

Kaynakça

  • Acar, E. (2012). Sosyal Medyada 12 Haziran Genel Seçimleri. E. Sözen içinde, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz (s. 259-274). İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Akıncı Vural, Z. B., & Bat, M. (2009). Siyasal Seçim Kampanyalarında Yeni İletişim Teknolojileri ve Blog Kullanımı: 2008 Amerika Başkanlık Seçimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz. Journal Of Yaşar University, 4(16), 2745-2778.
  • Akman, S. (2012). Siyaset-Sosyal Medya İlişkisi: Türkiye ve Dünya Örnekleri Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.). Kocaeli: YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi (Tez no:345698).
  • Alemdar, M., Y. ve Köker, N., E. (2011). Siyasi Partilerin 2007 – 2011 Türkiye Genel Seçimlerinde Web Sitesi Kullanımı ve Karşılaştırmalı Analizi. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 31 Aziz, A. (2011). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baran, M. (2014). Siyasal İletişim Çalışmalarında Yeni Medya Teknolojilerinin Kullanımı. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Barut, B. Ve Altundağ, C. S. (2005). “Globalleşen Dünyada Bir Siyasal İkna Unsuru Olarak Vaatler (3 Kasım 2002 Türkiye Milletvekili Genel Seçimleri İle 2 Kasım 2004 ABD Başkanlık Seçimleri Karşılaştırmalı Örneğiyle)”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 80-90.
  • Bekiroğlu, O., & Bal, E. (2014). Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Literatürk Academia. Bostancı, M. (2015). Sosyal Medya ve Siyaset. Konya: Palet Yayınları.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Demirci, E. (2015). Siyasal İletişimde Yeni Medya Uygulamaları: TBMM'de Temsil Edilen Siyasal Partiler Üzerine Bir Çalışma. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Fidan, Z. (2016). Teknoloji ve Siyasal İletişim. Konya: Literatürk Academia.
  • Gökgül, A. N. (2016). Sosyal medyanın siyasal iletişim aracı olarak kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Twitter örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi (Tez no: 443080).
  • Gönenli, G., & Hürmeriç, P. (2012). Sosyal Medya / Ağ Toplumu. T. (. Kara, & E. (. Özgen içinde, Sosyal Medya / Akademi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • https://wearesocial.com/us/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ Erişim Tarihi:15.05.2023
  • Karaçor, S. (2009). Yeni İletişim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi. Yönetim ve Ekonomi, 16(2), 121-131.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri. İletişim ve Diplomasi, 131-156.
  • Kılıçaslan, Ç. E. (2011). Sİyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Mutlu, E. (1994). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Neti, S. (2011). Social Media and İts Role in Marketing. İnternational Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1(2).
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Taydaş, O. (2018). Siyasal Karar ve Katılım Sürecinde Sosyal Medyanın Etkinliği. Konya: Liberatürk Academia.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Tuncer, E. (2014). Sosyal Medya İmparatorluğu, Patron. İstanbul: Akis Kitap.
  • Uslu, K. Z. (1996). Siyasal İletişim ve 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri. Yeni Türkiye Dergisi(11), 790.

Siyasal İletişimde Milletvekillerinin Sosyal Medya Kullanımı

Yıl 2023, , 975 - 1008, 09.01.2024
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1329003

Öz

Özellikle son yüzyılda çok konuşulan siyaset ve iletişim kavramlarının ortak paydası olan siyasal iletişim konusuna yönelik olarak gerçekleştirilen bu araştırmada, siyasetin baş aktörlerinden biri olan milletvekillerinin siyasal iletişimde sosyal medya kullanım düzeylerini tespite yönelik alan araştırmasına yer verilmiştir. Siyasilerin sosyal medya platformlarından hangilerini ne oranda kullandıklarını tespite yönelik yapılan alan araştırmasının evrenini 27. dönem TBMM milletvekilleri oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinde kullanılan veri toplama tekniklerinden biri olan yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 21.0 istatistik programına işlenerek analiz edilmiştir. Makalede milletvekillerinin sosyal medya kullanım oranları ile bu oranları etkilemesi muhtemel yaş, cinsiyet, eğitim durumu ve seçim bölgesi gibi değişkenlerin etki düzeylerinin saptanmasına da çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler ışığında milletvekillerinin sosyal medyayı siyasal iletişim amacıyla kullandıklarını, siyasal iletişimde sosyal medya kullanımının önemli olduğunu düşündüklerini ve sosyal medya araçları arasında en çok Twitter’ı tercih ettikleri görülmüştür. Siyasal iletişim amaçlı sosyal medya kullanım düzeyleri üzerinde yaş, cinsiyet, eğitim durumu, seçim bölgesi ve siyasi parti değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadıkları tespit edilirken, milletvekillerinin yaşları arttıkça sosyal medya hesaplarını kendilerinin yönetme oranının azaldığı görülmüştür. Bu çalışma milletvekillerinin siyasal iletişimde sosyal medya kullanım düzeylerine yönelik birçok önemli veri sağlaması bakımından önem arz etmektedir.
ettikleri görülmüştür. Siyasal iletişim amaçlı sosyal medya kullanım düzeyleri üzerinde yaş, cinsiyet, eğitim durumu, seçim bölgesi ve siyasi parti değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadıkları tespit edilirken, milletvekillerinin yaşları arttıkça sosyal medya hesaplarını kendilerinin yönetme oranının azaldığı görülmüştür. Bu çalışma milletvekillerinin siyasal iletişimde sosyal medya kullanım düzeylerine yönelik birçok önemli veri sağlaması bakımından önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Acar, E. (2012). Sosyal Medyada 12 Haziran Genel Seçimleri. E. Sözen içinde, Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz (s. 259-274). İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Akıncı Vural, Z. B., & Bat, M. (2009). Siyasal Seçim Kampanyalarında Yeni İletişim Teknolojileri ve Blog Kullanımı: 2008 Amerika Başkanlık Seçimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz. Journal Of Yaşar University, 4(16), 2745-2778.
  • Akman, S. (2012). Siyaset-Sosyal Medya İlişkisi: Türkiye ve Dünya Örnekleri Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.). Kocaeli: YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi (Tez no:345698).
  • Alemdar, M., Y. ve Köker, N., E. (2011). Siyasi Partilerin 2007 – 2011 Türkiye Genel Seçimlerinde Web Sitesi Kullanımı ve Karşılaştırmalı Analizi. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 31 Aziz, A. (2011). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baran, M. (2014). Siyasal İletişim Çalışmalarında Yeni Medya Teknolojilerinin Kullanımı. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Barut, B. Ve Altundağ, C. S. (2005). “Globalleşen Dünyada Bir Siyasal İkna Unsuru Olarak Vaatler (3 Kasım 2002 Türkiye Milletvekili Genel Seçimleri İle 2 Kasım 2004 ABD Başkanlık Seçimleri Karşılaştırmalı Örneğiyle)”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 80-90.
  • Bekiroğlu, O., & Bal, E. (2014). Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Literatürk Academia. Bostancı, M. (2015). Sosyal Medya ve Siyaset. Konya: Palet Yayınları.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Demirci, E. (2015). Siyasal İletişimde Yeni Medya Uygulamaları: TBMM'de Temsil Edilen Siyasal Partiler Üzerine Bir Çalışma. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Fidan, Z. (2016). Teknoloji ve Siyasal İletişim. Konya: Literatürk Academia.
  • Gökgül, A. N. (2016). Sosyal medyanın siyasal iletişim aracı olarak kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Twitter örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi (Tez no: 443080).
  • Gönenli, G., & Hürmeriç, P. (2012). Sosyal Medya / Ağ Toplumu. T. (. Kara, & E. (. Özgen içinde, Sosyal Medya / Akademi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • https://wearesocial.com/us/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ Erişim Tarihi:15.05.2023
  • Karaçor, S. (2009). Yeni İletişim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi. Yönetim ve Ekonomi, 16(2), 121-131.
  • Karagöz, K. (2013). Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri. İletişim ve Diplomasi, 131-156.
  • Kılıçaslan, Ç. E. (2011). Sİyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Mutlu, E. (1994). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Neti, S. (2011). Social Media and İts Role in Marketing. İnternational Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1(2).
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Taydaş, O. (2018). Siyasal Karar ve Katılım Sürecinde Sosyal Medyanın Etkinliği. Konya: Liberatürk Academia.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Tuncer, E. (2014). Sosyal Medya İmparatorluğu, Patron. İstanbul: Akis Kitap.
  • Uslu, K. Z. (1996). Siyasal İletişim ve 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri. Yeni Türkiye Dergisi(11), 790.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Ana Bölüm
Yazarlar

Sevcan Güleç Solak 0000-0002-0337-4775

Taner Aydın 0000-0001-7608-9054

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Güleç Solak, S., & Aydın, T. (2024). Siyasal İletişimde Milletvekillerinin Sosyal Medya Kullanımı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 975-1008. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1329003