Waiting line problems are defined based on a community
of people, machines and materials waiting
for a process to be performed. In the solution of the problems related to the
waiting line, data such as arrival source, queuing process, service channel and
service delivery process in regard to the system are used. According to the structure
of the problems of enterprises, waiting
line model is formed and calculations such as waiting for service and service
time in the queue are made. Since
the service speed of all channels is considered to be equal in the wait line
models in the literature, it is not possible to determine to what extent each
service channel affects the total wait time.
In this study, a new approach was introduced to determine to what extent each
service channel affects the total waiting time on the waiting line. For this purpose, waiting time is calculated by
weighting the system units with the multi-criteria decision-making techniques.
The results obtained with the current queuing theory are compared with the
results obtained according to the new approach presented in the study. The results obtained in the study; the differentiation of the service speed
of service channels has led to more realistic results and it has been
determined which service channel has more effect on waiting times. According to the results obtained with the new method, suggestions have been offered in
regard to which service channels should be prioritized in the improvement works
to be made for reducing the waiting time.
Queuing Theory Waiting Line Waiting Time Multi Criteria Decision Making (MDCM)
Bekleme
hattı problemleri, bir işlemin gerçekleşmesi için bekleyen insan, makine ve
malzeme topluluğuna bağlı olarak tanımlanır. Bekleme hattı ile ilgili
problemlerin çözümünde sisteme ilişkin, geliş kaynağı, kuyruk süreci, servis
kanalı ve servisten çıkış süreci gibi sistemle ilgili veriler kullanılmaktadır.
İşletmeler probleminin yapısına göre bekleme hattı modeli oluşturulmakta ve
kuyrukta hizmet için bekleme, hizmet süresi gibi hesaplamalar yapılmaktadır. Literatürde
yer alan bekleme hattı modellerinde tüm kanallarının hizmet hızı eşit olarak
kabul edildiği için, her bir hizmet kanalının toplam bekleme süresini ne ölçüde
etkilediği belirlenememektedir. Bu çalışmada, bekleme hattında her bir hizmet
kanalının toplam bekleme süresini ne kadar etkilediğinin belirlenmesini
sağlayacak yeni bir yaklaşım sunulmuştur. Bu amaçla bekleme süresi sistem
birimlerinin çok kriterli karar verme teknikleri ile ağırlıklandırılması
yoluyla hesaplanmıştır. Çalışmada sunulan yeni yaklaşıma göre elde edilen
sonuçlarla mevcut kuyruk kuramı yaklaşımı ile elde edilen sonuçlar
karşılaştırılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar; hizmet kanallarının hizmet
hızının farklılaştırılmasının daha gerçekçi sonuçlara ulaşılmasını ve hangi
hizmet kanalının bekleme sürelerine daha fazla etki ettiğinin saptanmasını
sağladığını ortaya koymuştur. Yeni metot
ile elde edilen sonuçlara göre bekleme süresinin azaltılması için yapılacak
iyileştirme çalışmalarında hangi hizmet kanallarına öncelik verilmesi
gerektiğine yönelik öneriler sunulmuştur.
Kuyruk Kuramı Bekleme Hattı Bekleme Süresi Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3 |