Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effect of Online Banking Usage Factors on Reuse Intention: Comparison in Terms of Educational Background

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 2, 460 - 483, 19.08.2020

Öz

The aim of this study was to determine the effect of bank customers’ views of the use of online banking services on their intention to use them again. The study also investigated whether educational background affected bank customers’ views of online banking and reuse intention. The research sample consisted of 780 bank customers in the city of Kastamonu. Data were collected using a survey. First, the construct validity and reliability of the scales were tested. Data were analyzed using structural equation modeling. Results showed that reuse intention was positively affected by online banking prevalence and negatively affected by concerns about online banking security. According to discriminant analysis, the benefits and prevalence of online banking services were significantly different in participants with a master’s degree, risks of using online banking services were significantly different in those with a primary school degree, and reuse intention was significantly different in those with a bachelor’s degree.

Kaynakça

  • Akman, I., & Mishra, A. (2010). Gender, age and income differences in internet usage among employees in organizations. Computers in Human Behavior(26), 482-490.
  • Aytar, O., Yeğen, İ., & Erdemir, N. K. (2012). Elektronik Şube ve Elektronik Bankacılık Hizmetleri. Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim Konferansı, 1-3 Mart, 1-11.
  • Başaran, Ü., & Aksoy, F. (2019). İnternet Bankacılığında E-Hizmet Kalitesinin Analizi Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12(24), 93-114.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. Business and Economics Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Boateng, H., Adam, D. R., Okoe, A. F., & Anning-Dorson, T. (2016). Assessing the determinants of internet banking adoption intentions: A social cognitive theory perspective. Computers in Human Behavior(65), 468-478.
  • Bülbül, H., Akın, M., Demirer, Ö., & Doğan, İ. C. (2012). Türk Bankacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Müşteri Tatmini ve Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Yapısal Eşitlik Modeli İle Bir İnceleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(1), 28-40.
  • Chau, P. Y., & Lai, V. S. (2003). An Empirical Investigation of the Determinants of User Acceptance of Internet Banking. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 13(2), 123-145.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T., & Terzi, H. (2011). Bankaların Müşterilerine Sunduğu İnternet Bankacılığı Hizmetinin Müşteriler Tarafından Değerlendirilmesi: Karabük Şehir Merkezinde Uygulama. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 1-30.
  • Çınar, O., Yavuz, S., & Arslan, İ. (2012). Akademisyenlerin İnternet Bankacılığı Hakkındaki Tutum, Düşünce ve Davranışları: Erzincan Üniversitesi Örneği. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 103-124.
  • Doğan, H., & Burucuoğlu, M. (2018). Tüketicilerin Mobil Bankacılık Hizmet Kalitesi Algıları ve Tekrar Kullanma Niyetleri: Ampirik Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(4), 1183-1198.
  • Durer, S., Çalışkan, A. Ö., Akbaş, H. E., & Gündoğdu, C. E. (2009). İnternet Bankacılığının Kullanma Kararını Etkileyen Faktörler: Türk Banka Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversiesi İ.İ.B.F. Dergisi, 16(1), 133-154.
  • Erol, İ., Çınar, S., & Duramaz, S. (2015). Bankalarda Yeni Gelir Kaynağı Elekronik Bankacılık İşlem Ücretleri, Türk Bankacılık Sektöründe Banka Karlılığı Üzerindeki Etkisi. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 1-21.
  • Gürsoy, U. T. (2016). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Yaklaşımlarının Veri Madenciliği Teknikleri İle İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 421-442.
  • İşler, A. U. (2015). İnternet Bankacılığı E-Hizmet Kalitesinin Kullanıcılar Tarafından Değerlendirilmesi: Kuveyt Türk Örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 3(2), 220-233.
  • Kaya, F., & Arslan, T. R. (2016). İnternet Bankacılığın Müşterilerin Banka Tercihlerine Etki Eden Faktörler: Bolu İlinde Kamu Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 423-449.
  • Koç, F. (2015). İnternet Bankacılığında Farkındalık ve Güvenin Kullanma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 196-208.
  • Koçak, S. B., & Özbek, C. Y. (2019). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı Algısı ve Hizmetlerine Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı Algısı ve Hizmetlerine Dönük Görüşleri Üzerine Bir Araştırma: Burdur İli Bucak İlçesi Örneği. Bankacılık ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 87-99.
  • Kurtuldu, H. S., & Karataş, M. (2005). İnternet Bankacılığında Müşteri Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. I.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 29-44.
  • Lee, M.-C. (2009). Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit. Electronic Commerce Research and Applications(8), 131-140.
  • Martins, C., Oliveira, T., & Popovic, A. (2014). Understanding the Internet banking adoption: A unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application. International Journal of Information Management(34), 1-13.
  • Nasri, W. (2011). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking in Tunisia. International Journal of Business and Management, 6(8), 143-160.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z., & Dağlı, R. M. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(36), 89-111.
  • Pala, E., & Kartal, B. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı ile İlgili Tutumlarına Yönelik Bir Pilot Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 43-61.
  • Patricio, L., Fisk, R. P., & Cunha, J. F. (2003). Improving satisfaction with bank service offerings: measuring the contribution of each delivery channel. Managing Service Quality, 13(6), 471-482.
  • Suh, B., & Han, I. (2002). E ffect of trust on customer acceptance of Internet banking. Electronic Commerce Research and Applications, 247-263.
  • Usta, R. (2005). Tüketicilerin İnternet Bankacılığını Kullanmama Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 279-290.
  • Ustasüleyman, T., & Eyüboğlu, K. (2010). Bireylerin İnternet Bankacılığını Benimsemesini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile Belirlenmesi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar, 4(2), 11-38.
  • Vural, E., Işık, K. C., & Koç, S. (2019). İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılık Uygulamalarının Finansal Hizmet Kalitesi Açısından Müşteriler Tarafından Değerlendirilmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 74-89.
  • Yurttadur, M., & Süzen, E. (2016). Türkiye’de Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına Yaklaşımlarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 93-120.

İnternet Bankacılığı Kullanım Faktörlerinin Tekrar Kullanma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Öğrenim Durumu Karşılaştırması

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 2, 460 - 483, 19.08.2020

Öz

Çalışmanın amacı banka müşterilerinin internet bankacılığı kullanımı ile ilgili görüşlerinin internet bankacılığını tekrar kullanma niyetleri üzerindeki etkisini değerlendirilmektedir. Çalışma kapsamında internet bankacılığı ile ilgili tutumun ve tekrar kullanma niyetinin öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Çalışmanın verileri Kastamonu ilinde internet bankacılığını kullanan 780 banka müşterisinden anket yöntemi ile elde edilen verilerden oluşmaktadır. Öncelikle çalışmada ölçeklerin yapı geçerliği ve güvenilirliği test edilmiştir. Anketlerden elde edilen verilerle istatistiki analizler yapılmış ve oluşturulan yapısal eşitlik modeli ile hipotezler test edilmiştir. Analiz sonucunda internet bankacılığının yaygınlaşma tutumunun, tekrar kullanma niyetini pozitif yönde anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. İnternet bankacılığı güvenliğine ilişkin tutumun ise tekrar kullanma niyetini negatif yönde anlamlı olarak etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. Yapılan farklılık analizi sonucunda ise internet bankacılığının faydalı bulunmasının ve yaygınlaşmasının lisansüstü mezunları lehine anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. İnternet bankacılığı kullanım riskinin ilkokul mezunları lehine anlamlı farklılık gösterdiği bulgusu elde edilmiştir. Tekrar kullanma niyetinin ise lisans mezunları lehine anlamlı farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akman, I., & Mishra, A. (2010). Gender, age and income differences in internet usage among employees in organizations. Computers in Human Behavior(26), 482-490.
  • Aytar, O., Yeğen, İ., & Erdemir, N. K. (2012). Elektronik Şube ve Elektronik Bankacılık Hizmetleri. Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim Konferansı, 1-3 Mart, 1-11.
  • Başaran, Ü., & Aksoy, F. (2019). İnternet Bankacılığında E-Hizmet Kalitesinin Analizi Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12(24), 93-114.
  • Bayrakdaroğlu, A. (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. Business and Economics Research Journal, 3(4), 57-75.
  • Boateng, H., Adam, D. R., Okoe, A. F., & Anning-Dorson, T. (2016). Assessing the determinants of internet banking adoption intentions: A social cognitive theory perspective. Computers in Human Behavior(65), 468-478.
  • Bülbül, H., Akın, M., Demirer, Ö., & Doğan, İ. C. (2012). Türk Bankacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Müşteri Tatmini ve Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Yapısal Eşitlik Modeli İle Bir İnceleme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(1), 28-40.
  • Chau, P. Y., & Lai, V. S. (2003). An Empirical Investigation of the Determinants of User Acceptance of Internet Banking. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 13(2), 123-145.
  • Çakmak, A. Ç., Güneşer, M. T., & Terzi, H. (2011). Bankaların Müşterilerine Sunduğu İnternet Bankacılığı Hizmetinin Müşteriler Tarafından Değerlendirilmesi: Karabük Şehir Merkezinde Uygulama. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 1-30.
  • Çınar, O., Yavuz, S., & Arslan, İ. (2012). Akademisyenlerin İnternet Bankacılığı Hakkındaki Tutum, Düşünce ve Davranışları: Erzincan Üniversitesi Örneği. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 103-124.
  • Doğan, H., & Burucuoğlu, M. (2018). Tüketicilerin Mobil Bankacılık Hizmet Kalitesi Algıları ve Tekrar Kullanma Niyetleri: Ampirik Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(4), 1183-1198.
  • Durer, S., Çalışkan, A. Ö., Akbaş, H. E., & Gündoğdu, C. E. (2009). İnternet Bankacılığının Kullanma Kararını Etkileyen Faktörler: Türk Banka Müşterileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversiesi İ.İ.B.F. Dergisi, 16(1), 133-154.
  • Erol, İ., Çınar, S., & Duramaz, S. (2015). Bankalarda Yeni Gelir Kaynağı Elekronik Bankacılık İşlem Ücretleri, Türk Bankacılık Sektöründe Banka Karlılığı Üzerindeki Etkisi. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 1-21.
  • Gürsoy, U. T. (2016). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Yaklaşımlarının Veri Madenciliği Teknikleri İle İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 421-442.
  • İşler, A. U. (2015). İnternet Bankacılığı E-Hizmet Kalitesinin Kullanıcılar Tarafından Değerlendirilmesi: Kuveyt Türk Örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 3(2), 220-233.
  • Kaya, F., & Arslan, T. R. (2016). İnternet Bankacılığın Müşterilerin Banka Tercihlerine Etki Eden Faktörler: Bolu İlinde Kamu Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 423-449.
  • Koç, F. (2015). İnternet Bankacılığında Farkındalık ve Güvenin Kullanma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 196-208.
  • Koçak, S. B., & Özbek, C. Y. (2019). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı Algısı ve Hizmetlerine Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı Algısı ve Hizmetlerine Dönük Görüşleri Üzerine Bir Araştırma: Burdur İli Bucak İlçesi Örneği. Bankacılık ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 87-99.
  • Kurtuldu, H. S., & Karataş, M. (2005). İnternet Bankacılığında Müşteri Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. I.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 29-44.
  • Lee, M.-C. (2009). Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit. Electronic Commerce Research and Applications(8), 131-140.
  • Martins, C., Oliveira, T., & Popovic, A. (2014). Understanding the Internet banking adoption: A unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application. International Journal of Information Management(34), 1-13.
  • Nasri, W. (2011). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking in Tunisia. International Journal of Business and Management, 6(8), 143-160.
  • Okumuş, A., Bozbay, Z., & Dağlı, R. M. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(36), 89-111.
  • Pala, E., & Kartal, B. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı ile İlgili Tutumlarına Yönelik Bir Pilot Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17(2), 43-61.
  • Patricio, L., Fisk, R. P., & Cunha, J. F. (2003). Improving satisfaction with bank service offerings: measuring the contribution of each delivery channel. Managing Service Quality, 13(6), 471-482.
  • Suh, B., & Han, I. (2002). E ffect of trust on customer acceptance of Internet banking. Electronic Commerce Research and Applications, 247-263.
  • Usta, R. (2005). Tüketicilerin İnternet Bankacılığını Kullanmama Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 279-290.
  • Ustasüleyman, T., & Eyüboğlu, K. (2010). Bireylerin İnternet Bankacılığını Benimsemesini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile Belirlenmesi. BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar, 4(2), 11-38.
  • Vural, E., Işık, K. C., & Koç, S. (2019). İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılık Uygulamalarının Finansal Hizmet Kalitesi Açısından Müşteriler Tarafından Değerlendirilmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 74-89.
  • Yurttadur, M., & Süzen, E. (2016). Türkiye’de Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına Yaklaşımlarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 93-120.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Ana Bölüm
Yazarlar

Faruk Dayı 0000-0003-0903-1500

Selcuk Kendirli 0000-0001-7381-306X

Yayımlanma Tarihi 19 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dayı, F., & Kendirli, S. (2020). Effect of Online Banking Usage Factors on Reuse Intention: Comparison in Terms of Educational Background. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 460-483.