Üretimin tüm sektörlerinde teknoloji ile birlikte hızlı bir gelişim yaşanmaktadır. Bu gelişim ve değişime bağlı olarak işgücü piyasasında ihtiyaç duyulan personel profili de değişmekte ve eğitim-istihdam ilişkisindeki uyumun önemi artmaktadır. Meslek liselerinin işgücü piyasasına personel yetiştirdiği dikkate alındığında, bu liselerden mezun olan kişilerin ilgili sektörün beklentilerini karşılama düzeyi, istihdam edilmelerinde oldukça etkilidir. Bu çalışma, mobilya bölümü özelinde, meslek lisesi mezunlarının istihdam edilebilirliklerine yönelik; işverenlerin, mesleki eğitim-istihdam ilişkisi çerçevesindeki tespitleri ile sorunlara ilişkin bakış açılarını ortaya çıkarmak amacıyla yürütülmüştür. Olgu bilim deseni ile yürütülen araştırmada, mobilya sektörünün öne çıktığı Kayseri ilinde faaliyet gösteren mobilya firmalarından seçilen, on insan kaynakları yöneticisi ile derinlemesine görüşmeler yapılmış, sekiz konu başlığında görüşleri alınmıştır. Araştırma sonucunda mobilya sektöründe personel istihdamı için özellikle meslek lisesi mezunlarının tercih edildiği ancak eğitim ve staj uygulamalarının sektöre uyumu bakımından bazı önemli sorunlarının bulunduğu tespit edilmiştir. İstenilen nitelikte personel yetiştirilmesi hususundaki katılımcı görüşleri doğrultusunda; okul, aile, öğrenci ve toplumun mesleki eğitime yönelik bakış açılarının önemi üzerinde durulmuş, bu paydaşlarda oluşan olumsuz algının mutlaka pozitif yönde değiştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
In all sectors of production, there is a rapid development with technology. Depending on this development and change, the personnel profile needed in the labour market also changes and the importance of harmony in the education-employment relationship increases. Considering that vocational high schools train personnel for the labour market, the level of meeting the expectations of the relevant sector of the graduates of these high schools is very effective in their employment. This study is focused on the employability of vocational high school graduates, especially in the furniture department; this study was conducted in order to reveal employers' views on problems and determinations within the framework of the vocational education-employment relationship. In the research conducted with a phenomenological design, in-depth interviews were conducted with ten human resources managers that selected from furniture companies operating in the province of Kayseri, where the furniture sector stands out, and their opinions were taken on eight topics. As a result of the research, it has been determined that especially vocational high school graduates are preferred for personnel employment in the furniture sector; however, it has been determined that there are some important problems in terms of the adaptation of education and internship practices to the sector. In line with the participant's views on the training of qualified personnel; the importance of school, family, student and society's perspectives on vocational education has been emphasized, and it has been concluded that the negative perception of these stakeholders must be changed into a positive one.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 3 |