Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Kültürel Yeterlilik Düzeyleri: Bir Devlet Hastanesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 205 - 213, 24.12.2023

Öz

Bu çalışma çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin kültürel yeterlilik düzeylerini değerlendirmek amacıyla, tanımlayıcı ve ilişkisel tarama yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmanın evrenini, Gaziantep’te bir devlet hastanesi çocuk kliniklerinde çalışan 418 hemşire, örneklemini gönüllü 215 hemşire oluşturmuştur. Araştırma, 28.07.2019- 01.09.2019 tarihleri arasında yapılmıştır. Verilerin toplanmasında, “Sosyodemografik Veri Formu” ve “Kültürel Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiksel analizler kullanılmıştır. Hemşirelerin Kültürel Yeterlilik Ölçeği puanları 20 ile 100 arasında değişmekte olup; çalışma grubumuz için ortalama puan 61.10±13.76 bulunmuştur. Yapılan analizlere göre ölçek ve alt boyutları arasında güçlü ilişkinin (p <0.05) olduğu tespit edilmiştir. Yabancı dil bilme durumuna göre hemşire kültürel yeterlilik puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (t:2.935; p<0.01). Farklı kültürlerden gelen hastalara bakmak isteme durumuna göre hemşire kültürel yeterlilik puanları değiştiği tespit edilmiştir (t:3.917; p<0.01). Hemşireye ilişkin tavırlardan dolayı problem yaşama durumuna göre kültürel yeterlilik puanları değiştiği görülmüştür (t:-2.280; p<0.05). Sonuç olarak, kültürel yeterlilik düzeylerinin yükseltilmesi gerektiği, bunun için hastanelerde tercümanların sayılarının yeterli olması, hastanın kültürüne özgü hizmet içi eğitim programlarına öncelik verilmesi ve kültürel yeterlilik kavramının hemşirelik eğitimi müfredatına entegre edilmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aktaş, B., Pasinlioğlu, T., Kılıç, M., & Özaslan, A. (2019). Determination of intercultural sensitivity among nurses. Journal of Religion and Health, 60(1),112-121. https://doi.org/ 10.1007/s10943-019-00902-x
  • Aktaş, Y.Y., Uğur, H.U., & Orak, O.S. (2016). Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 120-133.
  • Chae, D., & Park, Y. (2018). Development and cross-validation of the short form of the cultural competence scale for nurses. Asian Nursing Research, 12, 69-76. https://doi.org/10.1016/j.anr.2018.02.004
  • Choi, J.S., & Kim, J.S. (2018). Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 29, 159–62. https://doi.org/10.1016/J.Nepr.2018.01.007
  • Cruz, J.P., Alquwez, N., Cruz, C.P., Felicilda-Reynaldo, R.F.D., Vitorino, L. M., & Islam, SMS. (2007). Cultural competence among nursing students in Saudi Arabia. International Nursing Review, 64(2), 215–223.
  • Cruz, J.P., Estacio, J.C., Bagtang, C.E., & Colet, P.C. (2016). Predictors of cultural competence among nursing students in the Philippines: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 46, 121–126. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.001
  • Çevik, H (2018). Yabancı uyruklu hastalara bakim veren hemşirelerin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü] Erişim: Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (ID 501551).
  • Eunyoung, E.S. (2004). The model cultural competence through an evalutionary concept analysis, Journal of Transcultural Nursing, 15(2), 93-102.
  • Festini, F., Focardi, S., Bisogni, Si., Mannini, C., & Neri, S. (2009). Providing transcultural to children and parents: an exploratory study from Italy. Journal of Nursing Scholarship, 41(2), 220-227. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2009.01274.x
  • Gözüm, S., Tuzcu A, Kirca N. (2016). Validity and reliability of the Turkish version of the nurse cultural competence scale. Journal of Transcultural Nursing, 27(5), 487–495.
  • Hart, P.L., & Mareno, N. (2013). Cultural challenges and barriers through the voices of nurses. Journal of Clinical Nursing, 23, 2223–33. https://doi.org/10.1111/jocn.12500
  • Heitzler, E.T. (2017). Cultural competence of obstetric and neonatal nurses. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 46, 423–33. https://doi.org.10.1016/j.jogn.2016.11.015
  • Jeffreys, M.R. (2000). Development and psychometric evaluation of the Transcultural Self-Efficacy Tool (TSET): A synthesis of findings. Journal of Transcultural Nursing, 11, 127-136.
  • Karabuğa, H (2016). Farklı kültürlerden gelen hastalara bakım veren hemşirelerin kültürlerarası iletişim yeterliliği [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü] Erişim: Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (ID 417357).
  • Özkara San, E. (2015). Using Clinical simulation to enhance culturally competent nursing care: a review of the literature. Clinical Simulation in Nursing, 11, 228-43. https://doi.org/10.1016/J.Ecns.2015.01.004
  • Papadopoulos, I., Tilki, M., & Lees, S. (2004). Promoting cultural competence in health care through a research-based intervention in the UK. Diversity in Health and Social Care, 1(2), 107-115.
  • Perng, S.J., & Watson, R. (2012). Construct validation of the nurse cultural competence scale: A hierarchy of abilities. Journal of clinical nursing, 21(11‐12), 1678-1684.
  • Sahamkhadam, N., Andersson, A. K., Golsäter, M., Harder, M., Granlund, M., & Wahlström, E. (2023). Testing the Assumptions in the Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services Using Empirical Data, Focusing on Cultural Awareness. Journal of Transcultural Nursing, 34(3), 187-194. https://doi.org/10.1177/10436596231152212
  • Sevinç, S. (2018). Nurses’ experiences in a Turkish internal medicine clinic with syrian refugees. Journal of Transcultural Nursing, 29(3), 258–64. https://doi.org/10.1177/1043659617711502
  • Tortumoğlu, G. (2004). Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 47-53.
  • Türk, G., Yılmaz, M., Kuğuoğlu, S., & Avcı, Ö. (2023). Hemşirelik ve Pediatri Hemşireliğinde Etik: Ulusal Hemşirelik Tezleri Kapsamında Sistematik Derleme. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 40-57.
  • Türkoğlu, N., & Sönmez, S.B. (2023). Hemşirelerin kültürel yeterlilik ile etnik merkezcilik düzeyleri arasındaki ilişki ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 5(1), 26-36. https://doi.org/10.54061/jphn.1142317
  • Ünsal, A. (2017). Hemşireliğin dört temel kavramı: insan, çevre, sağlık &hastalık, hemşirelik. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-28.
  • Wong, C., Murphy, S., & Adelman, T. (2009). Nursing responses to transcultural encounters: What nurses draw on when faced with a patient from another culture. The Permanente Journal, 13(3), 31–37. https://doi.org/10.7812/tpp/08-101

The Cultural Competence Levels of Nurses Working in Children's Clinics: A Case of the State Hospital

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 205 - 213, 24.12.2023

Öz

This study was conducted with the descriptive and relational screening method in order to evaluate the cultural competence levels of nurses working in pediatric clinics. The population of the study consists of 418 nurses working in pediatric clinics of a public hospital in Gaziantep, and the sample consists of 215 volunteer nurses. The research was conducted between 28.07.2019 and 01.09.2019. “Sociodemographic Data Form” and “Cultural Competence Scale” were used to collect data. Descriptive statistical analyzes were used to evaluate the data. Nurses' Cultural Competence Scale scores range between 20 and 100; The average for our study group was found to be 61.10±13.76. According to the analysis, it was determined that there was a strong relationship (p <0.05) between the scale and its sub-dimensions. A significant difference was found between nurse cultural competence scores according to foreign language proficiency (t:2.935; p<0.01). It was determined that nurse cultural competence scores changed depending on the willingness to care for patients from different cultures (t:3.917; p<0.01). It was observed that cultural competence scores changed depending on the situation of experiencing problems due to attitudes towards the nurse (t:-2.280; p<0.05). As a result, it is recommended that cultural competence levels should be increased; for this, the number of interpreters in hospitals should be sufficient, in-service training programs specific to the patient's culture should be prioritized, and the concept of cultural competence should be integrated into the nursing education curriculum.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aktaş, B., Pasinlioğlu, T., Kılıç, M., & Özaslan, A. (2019). Determination of intercultural sensitivity among nurses. Journal of Religion and Health, 60(1),112-121. https://doi.org/ 10.1007/s10943-019-00902-x
  • Aktaş, Y.Y., Uğur, H.U., & Orak, O.S. (2016). Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 120-133.
  • Chae, D., & Park, Y. (2018). Development and cross-validation of the short form of the cultural competence scale for nurses. Asian Nursing Research, 12, 69-76. https://doi.org/10.1016/j.anr.2018.02.004
  • Choi, J.S., & Kim, J.S. (2018). Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 29, 159–62. https://doi.org/10.1016/J.Nepr.2018.01.007
  • Cruz, J.P., Alquwez, N., Cruz, C.P., Felicilda-Reynaldo, R.F.D., Vitorino, L. M., & Islam, SMS. (2007). Cultural competence among nursing students in Saudi Arabia. International Nursing Review, 64(2), 215–223.
  • Cruz, J.P., Estacio, J.C., Bagtang, C.E., & Colet, P.C. (2016). Predictors of cultural competence among nursing students in the Philippines: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 46, 121–126. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.001
  • Çevik, H (2018). Yabancı uyruklu hastalara bakim veren hemşirelerin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü] Erişim: Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (ID 501551).
  • Eunyoung, E.S. (2004). The model cultural competence through an evalutionary concept analysis, Journal of Transcultural Nursing, 15(2), 93-102.
  • Festini, F., Focardi, S., Bisogni, Si., Mannini, C., & Neri, S. (2009). Providing transcultural to children and parents: an exploratory study from Italy. Journal of Nursing Scholarship, 41(2), 220-227. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2009.01274.x
  • Gözüm, S., Tuzcu A, Kirca N. (2016). Validity and reliability of the Turkish version of the nurse cultural competence scale. Journal of Transcultural Nursing, 27(5), 487–495.
  • Hart, P.L., & Mareno, N. (2013). Cultural challenges and barriers through the voices of nurses. Journal of Clinical Nursing, 23, 2223–33. https://doi.org/10.1111/jocn.12500
  • Heitzler, E.T. (2017). Cultural competence of obstetric and neonatal nurses. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 46, 423–33. https://doi.org.10.1016/j.jogn.2016.11.015
  • Jeffreys, M.R. (2000). Development and psychometric evaluation of the Transcultural Self-Efficacy Tool (TSET): A synthesis of findings. Journal of Transcultural Nursing, 11, 127-136.
  • Karabuğa, H (2016). Farklı kültürlerden gelen hastalara bakım veren hemşirelerin kültürlerarası iletişim yeterliliği [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü] Erişim: Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (ID 417357).
  • Özkara San, E. (2015). Using Clinical simulation to enhance culturally competent nursing care: a review of the literature. Clinical Simulation in Nursing, 11, 228-43. https://doi.org/10.1016/J.Ecns.2015.01.004
  • Papadopoulos, I., Tilki, M., & Lees, S. (2004). Promoting cultural competence in health care through a research-based intervention in the UK. Diversity in Health and Social Care, 1(2), 107-115.
  • Perng, S.J., & Watson, R. (2012). Construct validation of the nurse cultural competence scale: A hierarchy of abilities. Journal of clinical nursing, 21(11‐12), 1678-1684.
  • Sahamkhadam, N., Andersson, A. K., Golsäter, M., Harder, M., Granlund, M., & Wahlström, E. (2023). Testing the Assumptions in the Process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services Using Empirical Data, Focusing on Cultural Awareness. Journal of Transcultural Nursing, 34(3), 187-194. https://doi.org/10.1177/10436596231152212
  • Sevinç, S. (2018). Nurses’ experiences in a Turkish internal medicine clinic with syrian refugees. Journal of Transcultural Nursing, 29(3), 258–64. https://doi.org/10.1177/1043659617711502
  • Tortumoğlu, G. (2004). Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 47-53.
  • Türk, G., Yılmaz, M., Kuğuoğlu, S., & Avcı, Ö. (2023). Hemşirelik ve Pediatri Hemşireliğinde Etik: Ulusal Hemşirelik Tezleri Kapsamında Sistematik Derleme. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 40-57.
  • Türkoğlu, N., & Sönmez, S.B. (2023). Hemşirelerin kültürel yeterlilik ile etnik merkezcilik düzeyleri arasındaki ilişki ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 5(1), 26-36. https://doi.org/10.54061/jphn.1142317
  • Ünsal, A. (2017). Hemşireliğin dört temel kavramı: insan, çevre, sağlık &hastalık, hemşirelik. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-28.
  • Wong, C., Murphy, S., & Adelman, T. (2009). Nursing responses to transcultural encounters: What nurses draw on when faced with a patient from another culture. The Permanente Journal, 13(3), 31–37. https://doi.org/10.7812/tpp/08-101
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Makbule Yılmaz 0000-0001-7333-2872

Sema Kuğuoğlu 0000-0002-2794-1068

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 18 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Kuğuoğlu, S. (2023). Çocuk Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Kültürel Yeterlilik Düzeyleri: Bir Devlet Hastanesi Örneği. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 205-213.

Dergimiz; Türk Medline, Sobiad Atıf Dizini, Türk Eğitim İndeksi, Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' te taranmaktadır.


Dergimizin Önceki Editörleri:

2017-2019: Doç. Dr. Rıdvan Karabulut


Dr. Öğr. Üyesi Elif Tuba KOÇ, aniden aramızdan ayrıldığı güne kadar, dergimize Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği alanında alan editörü olarak önemli katkılar sağladı. Onun çaba ve gayretini, değerli emeğini ve aziz hatırasını saygı, sevgi ve özlemle anıyoruz.