Araştırmanın
amacı; özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin okuduğunu anlama sorunlarını ve
üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerini kullanıp kullanmadığını
belirleyerek, üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminde sesli
düşünme yönteminin etkililiğinin ve genellenebilirliğinin incelenmesidir.
Araştırma özel öğrenme güçlüğü olan üç kaynaştırma öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, tek-denekli araştırma desenlerinden çoklu
başlama deseni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla dokuz okuma
metni ve bunlara ait üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerine göre
planlanmış on beş soru kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda 1-) özel öğrenme
güçlüğü olan bireylerin, verilen okuma metinlerindeki (5N1K) sorularını yanıtlama,
metindeki olayları tahmin etme, olayların sırasını hatırlama, çıkarım yapma
gibi okuduğunu anlama konusunda ve 2-) tahminde bulunma, zihninde canlandırma,
ön bilgilerle ilişkilendirme, izleme ve düzeltme gibi üstbilişsel stratejileri
kullanma konusunda güçlük yaşadıkları belirlenerek 3-) sesli düşünme yöntemi
kullanılarak gerçekleştirilen öğretim sonunda, yöntemin bireylerin okuduğunu
anlama düzeylerini artırmada ve üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerini
kullanabilmelerinde etkili olduğu ve 4-) yöntemin bu bireylerin stratejileri
farklı okuma metinlerine genellemelerinde önemli bir gelişme sağladığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |