Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TO EXAMİNE THE PERCEPTİONS OF ENGİNEER AND ENGİNEERİNG OF FİFTH GRADE STUDENTS İN SECONDARY SCHOOL

Yıl 2019, , 1272 - 1287, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-408610

Öz

The aim of this study is to examine the perceptions of engineer and
engineering of fifth grade students in secondary school. The study was
conducted with 120 participants in the grade 5 students in
secondary schools in the Aegean region using the general survey
model. Engineer and Engineering Perception Test that consists of a drawing and
six open-ended questions, was used as data collection tool in this study. The
data collection tool was developed by researchers. In the analysis of the data,
each question was separately analyzed. Themes and sub-themes were created to
immediately show student answers for each question. Frequency and percentage
for each theme and sub-theme were calculated. In this study; the participants
accepted the engineering as profession, civil engineering sense was high and
many non-engineering professions were perceived as engineering. Also; it is
seen that engineers perceive more as professionals, men, rich, intelligent,
happy and facilitating people. 

Kaynakça

  • ABET Mühendislik Tanımı. Erişim Tarihi: 04.11.2017, http://www.eee.sakarya.edu.tr/tr/icerik/0/22923/abet-muhendislik-tanimi
  • Akgül, A., Uçar, M. K., Öztürk, M. M., & Ekşİ, Z. (2013). Mühendislik eğitiminin iyileştirilmesine yönelik öneriler, geleceğin mühendisleri ve işgücü analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 14-18.
  • Alpaslan, N. (2011, Aralık). Mühendislik tarihi ve felsefesi üzerine bir araştırma. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1).
  • Altan, E. B., Yamak, H., & Kırıkkaya, E. B. (2016). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). 212-232.
  • Bakır, K. (2005). Eğitim ortamlarında doğrudan doğruya edinilen maksatlı yaşantılar ve epistemolojik temeli. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Arastirma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayimcilik.
  • Balçın, M. D. ve Ergün, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mühendislik algılarının belirlenmesi. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu.
  • Bybee, R. W. (2007). Do we need another Sputnik.
  • Capobianco, B. M., Diefes‐dux, H. A., Mena, I., & Weller, J. (2011, April). What is an engineer? Implications of elementary school student conceptions for engineering education. Journal of Engineering Education, 100(2), 304-328. doi: 10.1002/j.2168-9830.2011.tb00015.x
  • Cunnignham, C. M., Lachapelle, C., & Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’ conceptions of engineering and technology. Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
  • Çepni, S. (2017). Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Fralick, B., Kearn, J., Thompson, S., & Lyons, J. (2009). How middle schoolers draw engineers and scientists. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 60-73.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıfı öğrencilerinin kavramsal anlamalarına ve mesleklerle ilgili görüşlerine etkisi. Pegem Atıf İndeksi. 283-302.
  • Johnson, A. M., Ozogul, G., DiDonato, M. D., & Reisslein, M. (2013). Engineering perceptions of female and male K-12 students: Effects of a multimedia overview on elementary, middle-, and high-school students. European Journal of Engineering Education, 38(5), 519-531.
  • Karakaş, M. S., & Çalik, A. (2013). Mühendislik eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 45-49.
  • Karatas, F. O., Micklos, A., & Bodner, G. M. (2011). Sixth-grade students’ views of the nature of engineering and images of engineers. Journal of Science Education and Technology, 20(2), 123-135.
  • Kırılmazkaya, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin mühendis ve mühendislik algılarının belirlenmesi. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Knight, M., & Cunningham, C. (2004, June). Draw an engineer test (DAET): Development of a tool to investigate students’ ideas about engineers and engineering. In ASEE Annual Conference and Exposition (Vol. 2004).
  • Korkmaz, Ö., Kösterelioğlu, M., & Kara, M. (2015). Teknoloji ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin mühendislik ve mühendislik eğitimine dönük tutumları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2). 246-261.
  • Madara, D. S., & Namango, S. (2016). Perceptions of Female High School Students on Engineering. Journal of Education and Practice, 7(25), 63-82.
  • Marulcu, İ., & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, (12). 13-23.
  • Mühendislik Tarihi. Erişim Tarihi: 14.11.2017, http://itubirlik.org.tr/wp-content/uploads/t%FCrkiyede-m%FChendislik-nihat-y%FCz%FCg%FCll%FC.pdf
  • Silver, A., & Rushton, B. S. (2008). Primary-school children's attitudes towards science, engineering and technology and their images of scientists and engineers. Education 3–13, 36(1), 51-67.
  • Özsoy, S., & Ahi, B. (2014, Haziran). Çocukların gözüyle ‘‘bilim insanı’’. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(1). 204-230.
  • TDK Mühendis Tanımı. Erişim Tarihi: 04.11.2017 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a030dea402c82.01815024
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2). 249-265.
  • 2017 Fen Öğretim Programının Tanıtılması. Erişim Tarihi: 14.11.2017, https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/13141023_Fen_Bilgisi_Dersi_YYretim_ProgramYTanYtYmY.pdf

BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, , 1272 - 1287, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-408610

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin mühendis
ve mühendislik algılarını incelemektir. Çalışma, genel tarama modeli kullanılarak
Ege bölgesinde iki devlet ortaokulunda beşinci sınıfta öğrenim görmekte olan
120 katılımcı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Mühendis
ve Mühendislik Algı Testi kullanılmıştır. Bu test bir çizim ve altı açık uçlu
sorudan oluşmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından
geliştirilmiştir. Verilerin analizinde her bir soru ayrı ayrı ele alınarak
analiz edilmiştir. Her soru için öğrenci cevaplarını tam olarak yansıtacak
şekilde temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Her bir tema ve alt tema için
frekans ve yüzde hesaplaması yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların
mühendisliği meslek dalı olarak algıladıkları, inşaat mühendisliği algısının
yüksek olduğu, mühendislik dalı olmayan birçok meslek dalını ise mühendislik dalı
olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. 
Ayrıca mühendisleri daha çok meslek çalışanı, erkek, zengin, zeki, mutlu
ve hayatı kolaylaştıran kişiler olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • ABET Mühendislik Tanımı. Erişim Tarihi: 04.11.2017, http://www.eee.sakarya.edu.tr/tr/icerik/0/22923/abet-muhendislik-tanimi
  • Akgül, A., Uçar, M. K., Öztürk, M. M., & Ekşİ, Z. (2013). Mühendislik eğitiminin iyileştirilmesine yönelik öneriler, geleceğin mühendisleri ve işgücü analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 14-18.
  • Alpaslan, N. (2011, Aralık). Mühendislik tarihi ve felsefesi üzerine bir araştırma. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1).
  • Altan, E. B., Yamak, H., & Kırıkkaya, E. B. (2016). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). 212-232.
  • Bakır, K. (2005). Eğitim ortamlarında doğrudan doğruya edinilen maksatlı yaşantılar ve epistemolojik temeli. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Arastirma Yöntemleri (18. Baski). Ankara: Pegem Akademi Yayimcilik.
  • Balçın, M. D. ve Ergün, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mühendislik algılarının belirlenmesi. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu.
  • Bybee, R. W. (2007). Do we need another Sputnik.
  • Capobianco, B. M., Diefes‐dux, H. A., Mena, I., & Weller, J. (2011, April). What is an engineer? Implications of elementary school student conceptions for engineering education. Journal of Engineering Education, 100(2), 304-328. doi: 10.1002/j.2168-9830.2011.tb00015.x
  • Cunnignham, C. M., Lachapelle, C., & Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’ conceptions of engineering and technology. Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
  • Çepni, S. (2017). Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Fralick, B., Kearn, J., Thompson, S., & Lyons, J. (2009). How middle schoolers draw engineers and scientists. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 60-73.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıfı öğrencilerinin kavramsal anlamalarına ve mesleklerle ilgili görüşlerine etkisi. Pegem Atıf İndeksi. 283-302.
  • Johnson, A. M., Ozogul, G., DiDonato, M. D., & Reisslein, M. (2013). Engineering perceptions of female and male K-12 students: Effects of a multimedia overview on elementary, middle-, and high-school students. European Journal of Engineering Education, 38(5), 519-531.
  • Karakaş, M. S., & Çalik, A. (2013). Mühendislik eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 45-49.
  • Karatas, F. O., Micklos, A., & Bodner, G. M. (2011). Sixth-grade students’ views of the nature of engineering and images of engineers. Journal of Science Education and Technology, 20(2), 123-135.
  • Kırılmazkaya, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin mühendis ve mühendislik algılarının belirlenmesi. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Knight, M., & Cunningham, C. (2004, June). Draw an engineer test (DAET): Development of a tool to investigate students’ ideas about engineers and engineering. In ASEE Annual Conference and Exposition (Vol. 2004).
  • Korkmaz, Ö., Kösterelioğlu, M., & Kara, M. (2015). Teknoloji ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin mühendislik ve mühendislik eğitimine dönük tutumları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2). 246-261.
  • Madara, D. S., & Namango, S. (2016). Perceptions of Female High School Students on Engineering. Journal of Education and Practice, 7(25), 63-82.
  • Marulcu, İ., & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, (12). 13-23.
  • Mühendislik Tarihi. Erişim Tarihi: 14.11.2017, http://itubirlik.org.tr/wp-content/uploads/t%FCrkiyede-m%FChendislik-nihat-y%FCz%FCg%FCll%FC.pdf
  • Silver, A., & Rushton, B. S. (2008). Primary-school children's attitudes towards science, engineering and technology and their images of scientists and engineers. Education 3–13, 36(1), 51-67.
  • Özsoy, S., & Ahi, B. (2014, Haziran). Çocukların gözüyle ‘‘bilim insanı’’. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(1). 204-230.
  • TDK Mühendis Tanımı. Erişim Tarihi: 04.11.2017 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a030dea402c82.01815024
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2). 249-265.
  • 2017 Fen Öğretim Programının Tanıtılması. Erişim Tarihi: 14.11.2017, https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/13141023_Fen_Bilgisi_Dersi_YYretim_ProgramYTanYtYmY.pdf
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Çil 0000-0003-4069-8709

Sona Özlen 0000-0002-2303-0718

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çil, E., & Özlen, S. (2019). BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1272-1287. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-408610