Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZİHİN ENGELLİLER BEDEN EĞİTİMİ DERSİ İÇERİK VE UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, , 235 - 242, 11.03.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-470414

Öz

Engelli bireylerin daha sağlıklı beden ve ruh hayatlarına olanak
sağlayabilmek ve sosyal yaşama uyumlarını kolaylaştırmak için eğitim içerik ve uygulamaları
son derece önemlidir. Bu çalışmanın amacı, zihin engelliler beden eğitimi
öğretim programını içerik, uygulama ve yaşanan sorunları derse ilişkin
beklentiler açısından öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmaya
2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Zonguldak ilinde Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı eğitim ve uygulama okullarının 1-8. sınıflarında görev yapan zihin
engelliler sınıf öğretmenleri katılmıştır (n=41). Katılımcılara alanında uzman
iki araştırmacı tarafından geliştirilen, 38 maddeden oluşan anket
uygulanmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, beden eğitimi programı kazanımlarının
en çok öğrencinin fiziksel gelişimi için uygun olduğu, öğrenci ve aileye
yönelik kazanımların az olduğu saptanmıştır. Program içeriğinin okul hayatı
için önemli olduğu, ancak farklı engel düzeyine sahip çocuklar için
çeşitliliğinin olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin uygulamalarında
oyunlara yer verdikleri, öğrenciye göre örnekler vererek açık ve anlaşılır
uygulamalar yaptıkları ancak kısmen de olsa içerik ve uygulama tutarsızlıkları
yaşadıkları, aynı zamanda araç gereç açısından sıkıntı yaşadıkları
saptanmıştır. Sonuç olarak zihin engellilere yönelik beden eğitimi derslerinin
içerik ve uygulama alanlarında bazı sorunların olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Avcıoğlu, H. (2012). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin araç-gereç kullanımına ilişkin görüşleri.International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education,1(2), 118-133
  • Aykaç, N. ve Aydın, H. (2006). Öğrenme Öğretme Sürecinde Planlama ve Uygulama. Ankara: Natürel Yayıncılık.
  • Biçer, Y., Savucu, Y., Kutlu, M., Kaldırımcı, M. ve Pala, R. (2004). Güç ve kuvvet egzersizlerinin zihinsel engelli çocukların hareket beceri ve yeteneklerine etkisi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3(1), 173-179.
  • Darıca, N., Gümüşçü, Ş., Pişkin, Ü. (1992). Otizm ve Otistik Çocuklar. Ankara: Basım Grafik Yayınları
  • Fernhall B.,1993. Aktaran; Savucu ve Biçer (2008:117-118) Türkiye Klinikleri J Sports Sci 2009;1(2):117-22
  • Gündüz, H. (2006).Yatılı ilköğretim bölge okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri Diyarbakır örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı, Diyarbakır, 2.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Kınalı, G. (2003). Zihin Engellilerde Beden - Resim - Müzik Eğitimi. A. Kulaksızoğlu (ed), Farklı Gelişen Çocuklar (s.244). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Yılmaz, A., Şentürk, U. ve Ramazanoğlu, F. (2014). Bedensel engellilerde spor konulu araştırmaların içerik analizi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi.1-2(9), 28-43.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Günaydın Bu kişi benim 0000-0002-2822-0967

Nevzat Mirzeoğlu 0000-0003-3396-4044

Hakan Acar 0000-0002-9233-9647

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Günaydın, B., Mirzeoğlu, N., & Acar, H. (2019). ZİHİN ENGELLİLER BEDEN EĞİTİMİ DERSİ İÇERİK VE UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 235-242. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-470414