Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Powerpoint Programında Hazırlanan Okuma Materyalinin 12-13 Yaşlarında Kaynaştırma Programına Devam Eden Hafif Düzeyde Zihinsel Engelli Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi

Yıl 2008, Cilt: 8 Sayı: 2, 107 - 124, 15.03.2016

Öz

Bu çalýþmanýn amacý PowerPoint sunu programýyla hazýrlanan okuma materyalinin
hafif düzeyde zihinsel engelli öðrencilerin okuduðunu anlama becerisi üzerindeki etkisini
araþtýrmaktýr. Araþtýrmada PowerPoint programýnda hazýrlanan okuma materyaliyle hafif
düzeyde zihinsel engelli öðrencilerin okuduðu kelimeyi, cümleyi ve metini anlama
düzeylerinin geliþimi saðlanmaya çalýþýlmýþtýr.
Araþtýrmada tek-denekli araþtýrma modellerinden AB modeli kullanýlmýþtýr.
Araþtýrmanýn katýlýmcýlarý ilköðretim okuluna devam eden kaynaþtýrmadan yararlanan üç
zihinsel engelli öðrencidir. Araþtýrma, baþlama düzeyi verisi toplama ve uygulama süreci
olmak üzere iki aþamada gerçekleþtirilmiþtir. Baþlama düzeyinde ve uygulama sürecinde veri
toplamak amacýyla; okuduðu kelimeyi anlama, cümleyi anlama ve metini anlama becerisini
geliþtirmek amacýyla hazýrlanan slaytlar kullanýlmýþ, elde edilen veriler kayýt formlarýna
kaydedilmiþ, veriler grafiksel olarak analiz edilmiþtir.
Elde edilen verilere göre, PowerPoint programýyla geliþtirilen ve görselliðin ön
planda olduðu materyallerin öðrencilerin kelimeyi, cümleyi ve metni somutlaþtýrmasýna ve
anlamlandýrmasýna yardýmcý olduðu görülmüþtür. Sonuç olarak, PowerPoint sunu
programýyla hazýrlanan okuma materyalinin hafif düzeyde zihinsel engelli öðrencilerin
okuduðunu anlama becerilerini geliþtirmede etkili olduðu düþünülmektedir.

Kaynakça

  • Akbayýr , S. (2003). Cümle ve Metin Bilgisi. Samsun: Deniz Kültür Yayýnlarý ,2003. Assistive Technology Act, (1998). Assistive Technology Act Of 1998. http://www. section508.gov/docs/AT1998.html
  • Cemaloðlu, N. (2000). Ýlkokuma Yazma Öðretimi. Nobel Yayýnevi, Ankara
  • Duman, N. (2006). Hikaye haritasý yönteminin eðitilebilir zihinsel engelli öðrencilerin okuduðunu anlama becerileri üzerindeki etkisi. Yayýmlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Eripek, S. (1989). Alt özel sýnýf öðrencilerinin ilkokul sýnýflarý düzeyinde seli okuma baþarýlarýnýn deðerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eðitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 125-40
  • Güneþ , F. (1997). Okuma – Yazma öðretimi ve beyin teknolojisi. Ankara : Ocak Yayýnevi , 1997.
  • Kablan, Z. (2001) “ PowerPoint Sunu Programýyla Hazýrlanan Türkçe Ýlkokuma Yazma Öðretim Materyali Hakkýndaki Öðretmen Görüþleri”.Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi , Yýldýz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kýrca , A. (1999). “Eðitilebilir Zihinsel Engelli 3. Sýnýf Öðrencilerinin Okuma Baþarýsý”, Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kýrcaali – Ýftar , G. ve Tekin , E . (1997).Tek- denekli araþtýrma yöntemleri . Ankara : Türk Psikologlar Derneði.
  • Lyon, G. R. (1995). I.Q. is irrelevant to the definition of learning disabilities:A position in search of logic and data. Journal of Learning Disabilities, 22, 504-506, Melvin , P. and Horton , J. (1996). Using technology to enhance teacher preparation. ERIC Document, ED395929.
  • Özdemir, E. (1998). Eleþtirel Okuma. Ankara: Ümit Yayýncýlýk.
  • Özmen, R. G. (1998). Alt özel sýnýflardaki öðrencilerin sesli okuduklarý öyküyü anlama becerilerini kazanmalarýnda doðrudan öðretim yöntemiyle sunulan bireyselleþtirilmiþ okuduðunu anlama materyalinin etkililiði. Doktora tezi, Gazi üniversitesi Eðitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Piþkin, Ü. (1995). 5-8 yaþ grubu otistik çocuklarýn kavram eðitimlerinde bilgisayar ile eðitimci yönlendirmesinin etkilerinin incelenmesi. Yayýnlanmamýþ doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Raskind, M. H. (1994). Assistive technology for adults with learning disabilities: A rationale for use. In P. J. Gerber & H. B. Reiff (Eds.), Learning disabilities in adulthood: Persisting problems and evolving issues (pp. 152-162). Stoneham, MA: Andover Medical.
  • Richek, M.A., Caldwell. J.A., Jennings, C.H. ve Lerner. J.V. (1996). Reading Problems: Assessment and Teaching Strategies (3rd edition). Boston: Allyn &Bacon
  • Rýza , E.T. (1998). Power Point and Distance Education. Türkiye Ýkinci Ulusal Uzaktan Eðitim Sempozyumu . Ankara : 4-8 Mayýs s. 327- 332.
  • Roblyer , D.M ., Edwards , J. and Havriluk , A.M. (1997). Integrating educational technology into teaching. New Jersy : Merril
  • Schwab Foundation For Learning (2000). Assistive technology for children with learning difficulties. Schwab Foundation For Learning (2. baský).http://www.pluk.org/ Pubs/ATguide4LD_419k.pdf
  • Þahin, T. Y. ve Yýldýrým, S. (1999). Öðretim Teknolojileri ve Materyal Geliþtirme. Ankara: Aný Yayýncýlýk
  • Türkmen , B. D. (2001). “ Eðitim Teknolojisi Kullanýmýnýn Okuduðunu Anlama Becerisine Etkisi”, Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eðitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekin, E. (2000). Karþýlaþtýrmalý Tek-Denekli Araþtýrma Modelleri. Özel Eðitim Dergisi 2 (4), 1-12
  • Turan , E. (1998). Özel Eðitim Sýnýflarýna Devam Eden 4. Ve 5. Sýnýf Öðrencilerinin Okuma Becerilerinin Okuduðunu Anlama Gücüne Etkisi. Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi , Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaðcýoðlu , S. ve Deðer , A. C. (2003). “ Üstbiliþsel Okuma Becerilerinin Kazandýrýlmasý Üzerine Bir Atölye Çalýþmasý.” 2. Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatý Sempozyumu Bildirileri. s. 34-43. Ýstanbul: Eyüboðlu Öðretim Kurumlarý Yayýnlarý.
  • Yavaþ, M., Eryýlmaz, S., ve Alabay, N. (2001). Bilgisayar teknolojileri kullanýmý (Bilgisayar Okur Yazarlýðý). Ankara: Detay Yayýncýlýk
  • Yalýn, H. Ý. (2000). Öðretim teknolojileri ve materyal geliþtirme (5. baský). Ankara: Nobel Yayýn Daðýtým

THE EFFECT OF READING MATARIAL DEVELOPED IN POWERPOINT SOFTWARE ON READING COMPREHENSION SKILL OF STUDENTS AGED 12-13 YEARS WITH MILD MENTAL RETARDATION IN INCLUSION PROGRAMS

Yıl 2008, Cilt: 8 Sayı: 2, 107 - 124, 15.03.2016

Öz

The purpose this study was to investigate the effect of reading material prepared with
PowerPoint software on the reading comprehension skills of students with mild mental
retardation. In the study, the improvement processes of the mild mentally retarded students’
reading comprehension levels were examined by using the reading materal prepared in
PowerPoint software.
The AB design model, a single-subject design model, was used in the study. The
subjects in the research were three mild mentally retarded children attending the integration
class in a state primary school. The research was carried out in two phases, data collection at the
start-level and application process. In order to collect data in the start-level and application
process, material for determining the level of understanding a vocabulary item that they read,
vocabulary cards, a data recording form for understanding the vocabulary, sentence reading
cards, a data recording form for understanding the sentence, texts that were read
independently, a data recording form for understanding the texts were prepared and used. The
research was categorized under four sub-categories: reading comprehension skill, vocabulary
understanding, sentence understanding, and text understanding. The material was applied and
the collected data were interpreted in the light of graphical analysis.
According to the findings, the material, that is prepared in PowerPoint program in
which visuality stands in the forefront, helps the students make concrete and give meaning to
the word, sentence and the text. As a result, the use of the reading material prepared in
PowerPoint is useful in improving the reading comprehension skills of mild mentally retarded
students. 

Kaynakça

  • Akbayýr , S. (2003). Cümle ve Metin Bilgisi. Samsun: Deniz Kültür Yayýnlarý ,2003. Assistive Technology Act, (1998). Assistive Technology Act Of 1998. http://www. section508.gov/docs/AT1998.html
  • Cemaloðlu, N. (2000). Ýlkokuma Yazma Öðretimi. Nobel Yayýnevi, Ankara
  • Duman, N. (2006). Hikaye haritasý yönteminin eðitilebilir zihinsel engelli öðrencilerin okuduðunu anlama becerileri üzerindeki etkisi. Yayýmlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Eripek, S. (1989). Alt özel sýnýf öðrencilerinin ilkokul sýnýflarý düzeyinde seli okuma baþarýlarýnýn deðerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Eðitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 125-40
  • Güneþ , F. (1997). Okuma – Yazma öðretimi ve beyin teknolojisi. Ankara : Ocak Yayýnevi , 1997.
  • Kablan, Z. (2001) “ PowerPoint Sunu Programýyla Hazýrlanan Türkçe Ýlkokuma Yazma Öðretim Materyali Hakkýndaki Öðretmen Görüþleri”.Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi , Yýldýz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kýrca , A. (1999). “Eðitilebilir Zihinsel Engelli 3. Sýnýf Öðrencilerinin Okuma Baþarýsý”, Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Kýrcaali – Ýftar , G. ve Tekin , E . (1997).Tek- denekli araþtýrma yöntemleri . Ankara : Türk Psikologlar Derneði.
  • Lyon, G. R. (1995). I.Q. is irrelevant to the definition of learning disabilities:A position in search of logic and data. Journal of Learning Disabilities, 22, 504-506, Melvin , P. and Horton , J. (1996). Using technology to enhance teacher preparation. ERIC Document, ED395929.
  • Özdemir, E. (1998). Eleþtirel Okuma. Ankara: Ümit Yayýncýlýk.
  • Özmen, R. G. (1998). Alt özel sýnýflardaki öðrencilerin sesli okuduklarý öyküyü anlama becerilerini kazanmalarýnda doðrudan öðretim yöntemiyle sunulan bireyselleþtirilmiþ okuduðunu anlama materyalinin etkililiði. Doktora tezi, Gazi üniversitesi Eðitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Piþkin, Ü. (1995). 5-8 yaþ grubu otistik çocuklarýn kavram eðitimlerinde bilgisayar ile eðitimci yönlendirmesinin etkilerinin incelenmesi. Yayýnlanmamýþ doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Raskind, M. H. (1994). Assistive technology for adults with learning disabilities: A rationale for use. In P. J. Gerber & H. B. Reiff (Eds.), Learning disabilities in adulthood: Persisting problems and evolving issues (pp. 152-162). Stoneham, MA: Andover Medical.
  • Richek, M.A., Caldwell. J.A., Jennings, C.H. ve Lerner. J.V. (1996). Reading Problems: Assessment and Teaching Strategies (3rd edition). Boston: Allyn &Bacon
  • Rýza , E.T. (1998). Power Point and Distance Education. Türkiye Ýkinci Ulusal Uzaktan Eðitim Sempozyumu . Ankara : 4-8 Mayýs s. 327- 332.
  • Roblyer , D.M ., Edwards , J. and Havriluk , A.M. (1997). Integrating educational technology into teaching. New Jersy : Merril
  • Schwab Foundation For Learning (2000). Assistive technology for children with learning difficulties. Schwab Foundation For Learning (2. baský).http://www.pluk.org/ Pubs/ATguide4LD_419k.pdf
  • Þahin, T. Y. ve Yýldýrým, S. (1999). Öðretim Teknolojileri ve Materyal Geliþtirme. Ankara: Aný Yayýncýlýk
  • Türkmen , B. D. (2001). “ Eðitim Teknolojisi Kullanýmýnýn Okuduðunu Anlama Becerisine Etkisi”, Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eðitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekin, E. (2000). Karþýlaþtýrmalý Tek-Denekli Araþtýrma Modelleri. Özel Eðitim Dergisi 2 (4), 1-12
  • Turan , E. (1998). Özel Eðitim Sýnýflarýna Devam Eden 4. Ve 5. Sýnýf Öðrencilerinin Okuma Becerilerinin Okuduðunu Anlama Gücüne Etkisi. Yayýnlanmamýþ Yüksek Lisans Tezi , Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaðcýoðlu , S. ve Deðer , A. C. (2003). “ Üstbiliþsel Okuma Becerilerinin Kazandýrýlmasý Üzerine Bir Atölye Çalýþmasý.” 2. Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatý Sempozyumu Bildirileri. s. 34-43. Ýstanbul: Eyüboðlu Öðretim Kurumlarý Yayýnlarý.
  • Yavaþ, M., Eryýlmaz, S., ve Alabay, N. (2001). Bilgisayar teknolojileri kullanýmý (Bilgisayar Okur Yazarlýðý). Ankara: Detay Yayýncýlýk
  • Yalýn, H. Ý. (2000). Öðretim teknolojileri ve materyal geliþtirme (5. baský). Ankara: Nobel Yayýn Daðýtým
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşenur Atik Çatak Bu kişi benim

Erkan Tekinarslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atik Çatak, A., & Tekinarslan, E. (2016). Powerpoint Programında Hazırlanan Okuma Materyalinin 12-13 Yaşlarında Kaynaştırma Programına Devam Eden Hafif Düzeyde Zihinsel Engelli Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 107-124.