The purpose of this research is to analyse the musical elements of the most frequently
voiced Turkish piano works in music departments of education faculties. The sample of this
research consists of 6 Turkish piano works voiced by 628 students attended in 1st and 2nd
classes of 11 music departments of education faculties during the academic year of 2006-2007.
These 11 universities are; Abant Ýzzet Baysal University, Dokuz Eylül University, Gazi
University, Ýnönü University, Karadeniz Technical University, Marmara University, Mehmet
Akif Ersoy University, Pamukkale University, Selçuk University, Uludað University and
Yüzüncü Yýl University. These 6 most voiced Turkish piano works are A. Adnan Saygun’s
“Ninni”, Erdal Tuðcular’s “Bar”, of Ýlhan Baran’s “Söyleþi”, Muammer Sun’s “Köçekçemsi”,
Necdet Levent’s “Özlem” of U. Cemal Erkin’s “Kaðný”. These are analysed in terms of form,
nuance, piano technique, writing technique, tonality, voice area, measure symbols, note values,
tempos, character and rhythmic structures and its frequency of use.
Piano education most frequently voiced Turkish piano works analysis
Bu araþtýrmanýn amacý; müzik öðretmenliði anabilim dallarýnda en sýk seslendirilen
Türk piyano eserlerinin müziksel öðelerini analiz etmektir. Araþtýrmanýn örneklemini; 2006-
2007 Eðitim- Öðretim yýlýnda müzik öðretmenliði anabilim dallarýnýn 1 ve 2. sýnýflarýnda
öðrenim gören 628 öðrencinin en sýk seslendirdikleri, piyano için yazýlmýþ olan 6 Türk esri
eseri oluþturmaktadýr. Bu müzik öðretmenliði anabilim dallarýnýn baðlý bulunduklarý
üniversiteler; Abant Ýzzet Baysal Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Gazi Üniversitesi,
Ýnönü Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Mehmet Akif
Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Uludað Üniversitesi ve Yüzüncü
Yýl Üniversitesidir. En sýk seslendirilen Türk piyano eserleri ise; A. Adnan Saygun’un “Ninni”,
Erdal Tuðcular’ýn “Bar”, Ýlhan Baran’ýn “Söyleþi”, Muammer Sun’un “Köçekçemsi”, Necdet
Levent’in “Özlem” ve U. Cemal Erkin’in “Kaðný” isimli eserleridir. Eserler form, nüans,
piyano tekniði, yazý tekniði, tonalite, ses alaný, ölçü göstergesi, nota deðerleri, tempo, karakter
ve ritim kalýplarý ile bu ritim kalýplarýnýn kullanýlma sýklýklarý açýlarýndan analiz edilmiþtir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 8 Sayı: 2 |