Bu
araştırmanın amacı; fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıf öğrencilerinin fen
alanları ve fen eğitimine ilişkin zihinsel yapılarının, kavram haritası ve yarı
yapılandırılmış görüşme teknikleriyle ortaya çıkarılmasıdır. Çalışma grubu 65
öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının lisans öğretim süreci
boyunca gerek fen alanları gerekse fen eğitimi ile ilgili derslerin
kavramlarına ilişkin zihinsel yapıları kavram haritası tekniği ile
araştırılmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme tekniği; i) öğretmen
adaylarının fen alanı ve fen eğitimine ilişkin algılarını ortaya koyabilmek,
ii) bu algıların kavram haritalarında hangi kabul ve gerekçelerle
yansıtıldığını belirlemek ve iii) araştırma problemine ilişkin görüşlerini daha
detaylı belirlemek amacıyla kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının oluşturdukları
kavram haritalarından elde edilen verileri değerlendirmek amacıyla fen bilgisi
öğretmenliği lisans ders programı incelenmiş ve her iki alana ait model kavram
haritası oluşturulmuştur. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi
yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları; i) gerek fen alanları
gerekse fen eğitimi kavramlarını bir bütün olarak algılayabildikleri ifade
edilmesine rağmen, her iki alana ilişkin oluşturulan kavram haritalarının bu
alanlara ilişkin oluşturulan model kavram haritaları ile benzerliklerinin üst
düzeyde olmadığı, ii) Lisans öğretim süreci sonunda gerek fen alanları gerekse
fen eğitimine ilişkin kavramları bir bütün olarak görebilmelerinde ders
içeriklerinin öğretmen adayları tarafından en etkili faktör olarak
belirtildiği, iii) Öğretmen adaylarının tamamının fen alanları ile fen eğitimi
arasında bir ilişki olması gerektiği görüşüne sahip olduklarını göstermiştir.
Fen alanları fen eğitimi fen öğretmen adayı zihinsel yapı kavram haritası
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 2 |