Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERDE OYUN VE ŞARKIYI KULLANMA DURUMLARI

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 3, 1567 - 1583, 19.09.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338848

Öz

Araştırmanın amacı,
özel eğitim öğretmenlerinin, ders içi etkinliklerinde oyun ve şarkıyı kullanma
düzeylerinin belirlenmesidir. Bu ders içi etkinlikler; Matematik, Hayat
Bilgisi, Okuma-Yazma dersleri ve akademik olmayan becerilerin öğretimi ile
ilgili derslerle sınırlandırılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, gönüllü olarak katılmak isteyen 2015-2016 eğitim-öğretim yılında görev
yapan özel eğitim öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Görüşmelerdeki sorulara verilen
yanıtlara göre betimsel indeksler, temalar ve kodlar oluşturulmuştur. Temalar ve
kodlar ile ilgili uzman görüşü alındıktan sonra verilerin raporlaştırılması
sağlanmıştır. Araştırma bulguları tablolar halinde verilip yorumlanmıştır.
Yapılan araştırmada öğretmenlerin akademik ve akademik olmayan becerilerin
öğretiminde oyun ve şarkıyı kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.




Kaynakça

  • Artan, İ. (2001). Engelli çocukların eğitiminde etkili bir teknik: müzik. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 43-55.
  • Crncec, R., Wilson, S. J. & Prior, M. (2006). The Cognitive and academic benefits of music to children: facts and fiction. Educational Psychology, 26 (4), 579-594. Doi: 10.1080/01443410500342542
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çadır, D. ve Avcıoğlu, H. (2013). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiği. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 2 (1), 46-63.
  • Çakır-Doğan, C. (2011). Türkiye’deki ilköğretim düzeyindeki eğitilebilir zihinsel engelliler için müzik eğitiminin durumu ve öğretim programı model önerisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, P., Sarı, M. M. ve Yıldırım-Doğru, S. (2015). Türkiye’de ve Avrupa’da 2000-2013 Yılları Arasında Özel Gereksinimli Çocuklarla ilgili yapılmış olan müzik eğitimi çalışmalarının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 10-28.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 21(1), 1-8.
  • Daveson, B. & Edwards, J. (1998). A role for music therapy in special education, International Journal of Disability, Development and Education, 45 (4), 449-457. Doi:10.1080/1034912980450407
  • Dikici, A. (2002). Orff tekniği ile verilen müzik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinçer, M. (2008). İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarıyla yapılan öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duffy, B. & Fuller, R. (2000). Role of music therapy in social skills development in children with moderate ıntellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 13, 77-89.
  • Güven, E. ve Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında işbirlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 557-57.
  • Havlat, J. J. (2006). The effects of music therapy on the ınteraction of verbal and non-verbal skills of students with moderate to severe autism. Master of Arts in Special Education. California StateUniversity, San Marcos.
  • Humpal, M. (1991). The effects of an ıntegrated early childhood music program on social ınteraction among children with handicaps and their typical peer. Journal of Music Therapy, XXVIII (3), 161-177.
  • Kırşehirli, M. (2011). Zihinsel engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kim, J., Wigram, T. & Gold, C. (2008). The effects of ımprovisational music therapy on joint attention behaviors in autistic children: a randomized controlled study. Journal of Autism Development Disorders, 38:1758–1766. Doi 10.1007/s10803-008-0566-6.
  • Kurtuldu, M. K. (2010). Öğrenme güçlüğünde küçük şarkıların kullanımı – öğrenme güçlüğü olan bir öğrenciyle örnek çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 5, Number: 3, Article Number:D0023.
  • Malkoç, T. ve Ceylan, F. (2011). Okul öncesi dönem işitme engelli çocukların müzik eğitimi etkinliklerinde dikkat eksikliğini geliştirme becerisine ait inceleme. Ankara: Siyasal Kitabevi. ISBN: 978-605-5782-62-7
  • Meadows, T. (1997). Music Therapy For Children With Severe And Profound Multiple Disabilities: A Review of Literature. The Australian Journal of Music Therapy, 8, 3-17.
  • MEB, (2006). İlköğretim müzik dersi öğretim programı, Ankara.
  • Özeke-Kocabaş, E. ve Özeke, S. (2012). Usıng musıc and musıcal actıvıtıes ın specıal educatıon: developments in Turkey. International Online Journal of Primary Education, 1 (1), 73-79.
  • Öztosun, Ö. (2002), ‘‘İlköğretim okullarında müziklendirilmiş fişlerle yapılan eğitimin ilkokuma öğretimine etkisi’’. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Müzik Eğitimi, Ankara.
  • Pelitteri, J. (2000). Music Therapy in the Special Education Setting. Journal Of Educatıonal and Psychologıcal Consultatıon, 11(3&4), 379–391.
  • Reitman, M. R. (2005). Effectiness of music therapy ınterventions on joint attention children diagnossed with autism:a pilot study. Florida: Carlos Albizu University.
  • Salmon, S. (2012). Inclusion and Orff Schulwerk. THE ORFF ECHO, 12-18.
  • Soylu, Y. (2001), “Matematik derslerinin öğretiminde (1. devre 1,2,3,4,5. sınıf) başvurulabilecek eğitici-öğretici oyunlar”. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilimdalı, Erzurum.
  • Stephenson, J. (2006). Music Therapy and the Education of Students with Severe Disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 41(3), 290–299.
  • Turan, D. (2006). Özel eğitimde müzikten yararlanmada karşılaşılan sorunlarla ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Whitehead, B. (2001), “The effect of music-intensive intervention onmathematics scores of middle and high scool students.” Capella University; Unpublished PhD disertation. Yıldırım, P. ve Albuz, A. (2010). Zihinsel engelli çocuklara kavram öğretiminde müziğin kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. E- Journal of New World Sciences Academiy.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Yıkmış

Nesime Kübra Terzioğlu Bu kişi benim

Mehtap Kot

Burcu Aktaş

Yayımlanma Tarihi 19 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıkmış, A., Terzioğlu, N. K., Kot, M., Aktaş, B. (2017). ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERDE OYUN VE ŞARKIYI KULLANMA DURUMLARI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1567-1583. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338848