Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ İLE PSİKOLOJİK YARDIM İHTİYAÇLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 1978 - 1990, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-504897

Öz

Bu
araştırmanın amacı, üniversite birinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerinin
duygu düzenleme becerilerinin psikolojik yardım ihtiyaçları üzerindeki
yordayıcı etkisini incelemektir. 
Araştırma Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 423
birinci sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Katılımcıların 306’sı kız,
117’si erkektir. Araştırmada ölçme aracı olarak Duygu Düzenleme Ölçeği ve
Psikolojik Yardım İhtiyacı Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, SPSS 22
programı ile analiz yapılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde
çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite
öğrencilerinin psikolojik yardım ihtiyaçlarının, duygu düzenleme ölçeğinin alt
boyutlarından olan yeniden düzenleme ile negatif yönde ve orta düzeyde;
bastırma alt boyutu ile pozitif yönde ve düşük düzeyde ilişkilerin olduğu
belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucunda duyguları yeniden düzenlemenin
psikolojik yardım ihtiyacını negatif olarak yordadığı ortaya çıkarılmıştır.
Duyguları bastırmanın da psikolojik yardım ihtiyacını negatif olarak yordadığı
saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Aldao, A. Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
  • Arndt, J., & Fujiwara, E. (2014). Interactions between emotion regulation and mental health. Austin Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 1 (5), 1-8.
  • Atik, G., ve Yalçın, İ. (2010). Counseling needs of educational, sciences students at the Ankara University. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1520-1526.
  • Ay, İ. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım gereksinimlerine ilişkin öznel faktörlerin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Boden, M. T., & Thompson, R. J. (2015). Facets of emotional awareness and associations with emotion regulation and depression. Emotion, 15(3), 399–410.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen adaylarında temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve iyi olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711.
  • Dennis, T. A. (2007). Interactions between emotion regulation strategies and affective style: Implications for trait anxiety versus depressed mood. Motivation and Emotion, 31, 200-207.
  • Doménech, F., & Gómez, A. (2014). The relationship among students' and teachers' thinking styles, psychological needs and motivation. Learning and Individual Difference, 29, 89-97.
  • Duy, B., ve Yılmaz, M. A. (2014). Ergenler için duygu düzenleme ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 23-35.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z., ve Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllülükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 94-107.
  • Engler, B. (2014). Personalıty theories: An introduction. Boston: Houghton Mifflin.
  • Extremera, N. & Fernández, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45-51.
  • Gülgez, Ö., ve Gündüz, B. (2015). Diyalektik davranış terapisi temelli duygu düzenleme programının üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüklerini azaltmadaki etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 191-208.
  • Goleman, D. (2001). Duygusal zeka: İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gross, J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
  • Gross, J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.
  • Gross J. J., ve John O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348–362.
  • Gross, J. J., ve Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2(4), 387-401.
  • İlhan, T., ve Özbay, Y. (2010). Yaşam amaçlarının ve psikolojik ihtiyaç doyumunun öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 109-118.
  • John, O. P., ve Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of Personality, 72(6), 1301-1334.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, A., ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 28-3.
  • Koçak, R. (2005). Duygusal ifade eğitimi programının üniversite öğrencilerinin aleksitimi ve yalnızlık düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23), 29-45.
  • Komiya, N., Good, G. E., & Sherrod, N. B. (2000). Emotional openness as a predictor of college students' attitudes toward seeking psychological help. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 138.
  • Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition & Emotion, 23, 4-41.
  • Köroğlu, E. (2015). Akılcı duygulanım davranışçı terapi. Ankara: Hyb Yayıncılık.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370.
  • Murray, A. H. (2008). Explorations in personality. New York: Oxford University Press.
  • Özbay, Y., Palancı, M., Kandemir, M., ve Çakır, O.(2012). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının duygusal düzenleme, mizah, sosyal öz yeterlik ve başa çıkma davranışları ile yordanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 325-345.
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş (T. Geniş, Çev.). İstanbul: Mentis Yayıncılık.
  • Sai, L., Luo, S., Ward, A., ve Sang, B. (2016). Development of the tendency to use emotion regulation strategies and their relation to depressive symptoms in Chinese adolescents. Frontiers in Psychology, 7, 1- 6.
  • Smith, C., & Lazarus, R. (1990). Emotion and adaptation: In Pervin, L. A., (Ed.). Handbook of personality: Theory and research (pp. 609-637). New York: Guilford Press.
  • Schilling, D. (2009). Duygusal zeka beceri eğitimi uygulamaya yönelik pratik bir model ve “50 aktivite”. ( F. Karahan vd. Çev.). Ankara: Maya Akademi.
  • Sulkowski, M. L., ve Joyce, D. J. (2012). School psychology goes to college: The emerging role of school psychology in college commmunities. Psychology in the School, 49(8), 809-815.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allynand Bacon.
  • Yurtsever, G. (2008). Negotiators' profit predicted by cognitive reappraisal, suppression of emotions, misrepresentation of information and tolerance of ambiguity. Perceptual and Motor Skills, 106, 590-608.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Bilgiz

Adem Peker

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bilgiz, Ş., & Peker, A. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ İLE PSİKOLOJİK YARDIM İHTİYAÇLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1978-1990. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-504897