Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

APARTMANLAR OYUNUNUN ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ UZAMSAL GÖRSELLEŞTİRME YETENEKLERİNE OLAN ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 2541 - 2559, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-504903

Öz

Bu çalışmanın amacı zeka oyunlarından
biri olan Apartmanlar Oyununun ortaokul matematik öğretmen adaylarının uzamsal
görselleştirme yeteneklerine olan etkisini incelemektir. Bu amaçla bir devlet
üniversitesinde 2.sınıfta öğrenim gören 30 adet ortaokul matematik öğretmen
adayıyla çalışılmıştır. Çalışmada uygulama 15 oturumda gerçekleştirilmiştir.
Uygulama sürecinde Ortaokul Zeka Oyunları Programı’nda (2013) belirtildiği gibi
Düzey 1 (başlangıç), Düzey 2 (orta) ve Düzey 3 (ileri) olmak üzere üç düzeyde
Apartmanlar Oyunu oynatılmıştır. Uygulama başlangıcında ve sonunda uzamsal
görselleştirme yeteneğinin ölçülmesi amacıyla MGMP Uzamsal Görselleştirme Testi
uygulanmıştır. Testten elde edilen veriler nicel olarak analiz edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda Apartmanlar Oyunu oynamanın ortaokul matematik
öğretmen adaylarının uzamsal görselleştirme yeteneklerine pozitif yönde etkisi
olduğu belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Aykan, F. B. (2013). Farklı sınıf seviyesindeki öğrencilerin uzamsal becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Battista, M. T. (1990). Spatial visualization and gender differences in high school geometry. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 47-60.
  • Battista, M. T., Wheatley, G. H., & Talsma, G. (1982). The importance of spatial visualization and cognitive development for geometry learning in preservice elementary teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 332-340.
  • Bayrak, M. E. (2008). Investigation of effect of visual treatment on elementary school student’s spatial ability and attitude toward spatial ability problems. Unpublished Masters’ Thesis. Middle East Technical University, Ankara.
  • Ben-Chaim, D., Lappan, G., & Houang, R. T. (1985). Visualizing rectangular solids made of small cubes: analyzing and effecting students' performance. Educational Studies in Mathematics, 16(4), 389-409.
  • Bottino, R. M., Ferlino, L., Ott, M., & Tavella, M. (2007). Developing strategic and reasoning abilities with computer games at primary school level. Computers & Education, 49(4), 1272-1286.
  • Bottino, R. M., Ott, M., & Benigno, V. (2009, October). Digital mind games: experience-based reflections on design and interface features supporting the development of reasoning skills. In Proc. 3rd European Conference on Game Based Learning (pp. 53-61).
  • Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge University Press.
  • Charles, M. T., Bustard, D. W., & Black, M. (2009). Experiences of promoting engagement in game-based learning. Academic Conferences Limited.
  • Clements, D. H. (1998). Geometric and spatial thinking in young children. Retrieved in January 3 from http://eric.ed.gov/PDFS/ED436232.pdf
  • Clements, D. H., & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, 420-464. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Contero, M., Naya, F., Company, P., Saorin, J. L., & Conesa, J. (2005). Improving visualization skills in engineering education. IEEE Computer Graphics and Applications, 25(5), 24-31.
  • Çakmak, S. (2009). An investigation of the effect of origami-based instruction on elementary students’ spatial ability in mathematics. Doctoral Dissertation. Middle East Technical University, Ankara.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edt.). New York: McGram-Hill Companies.
  • Gül, Ç. (2014). 8. Sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi başarıları ve uzamsal yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Ke, F. (2014). An implementation of design-based learning through creating educational computer games: A case study on mathematics learning during design and computing. Computers & Education, 73, 26-39.
  • Kösa, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin uzamsal berecilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kurbal, M. S. (2015). An investigation of sixth grade students’problem solving strategies and underlying reasoning in the context of a course on general puzzles and games. Masters’ Thesis. Middle East Technıcal University, Ankara.
  • Linn, M. C., & Petersen, A. C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: a meta-analysis. Child Development, 56, 1479-1498.
  • Lohman, D. F. (1993). Spatial ability and G. Paper presented at the first Spearman Seminar, University of Plymouth. Retrieved http://faculty.education.uiowa.edu/dlohman
  • Maier, P. H. (1996). Spatial geometry and spatial ability–How to make solid geometry solid. In Selected papers from the annual conference of didactics of mathematics (pp. 63-75).
  • McGee, M. G. (1979). Human spatial abilities: psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurological influences. Psychological Bulletin, 86(5), 889-918.
  • Milli Eğititim Bakanlığı (2013). Ortaokul Zeka Oyunları Dersi 5-8. Sınıflar Öğretim Programı. Retrieved in January 1 from http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/zekaoyunlari.pdf
  • Namlı,
  • National Council of Teachers Of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va.
  • National Council of Teachers of Mathematics (2003). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, Va.
  • Okagaki, L., & Frensch, P. A. (1994). Effects of Video Game Playing on Measures of Spatial Performance: Gender Effects İn Late Adolescence. Journal of Applied Developmental Psychology, 15(1), 33-58.
  • Olkun, S. (2003). Comparing Computer Versus Concrete Manipulatives in Learning 2d Geometry. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 22(1), 43- 46.
  • Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Samur, Y. (2012). Measuring engagement effects of educational games and virtual manipulatives on mathematics (Doctoral dissertation).
  • Smith, S. (1998). An introduction to geometry through shape, vision and position. Unpublished Manuscript, University of Stellenbosch, Stellenbosch, South Africa
  • Takahashi, G. (2011). Stereoscopic vision's impact on spatial ability testing. Unpublished Masters’ Thesis. Purdue University, West Lafayette, Indiana
  • Tartre, L. A. (1990). Spatial orientation skill and mathematical problem solving. Journal For Research İn Mathematics Education, 21(3) 216-229.
  • Tekin, A.T. (2007). Dokuzuncu ve on birinci sınıf öğrencilerinin zihinde döndürme ve uzamsal görselleştirme yeteneklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Turğut, M. (2007). İlköğretim II. Kademede öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Turğut, M. (2010). Teknoloji destekli lineer cebir öğretiminin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Turğut, M. ve Yılmaz, S. (2012). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 19, S. 69-79
  • Uygan, C. (2011). Katı cisimlerin öğretiminde Google Sketchup ve somut model destekli uygulamaların ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının uzamsal yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uzun, N. (2013). Dinamik geometri yazılımlarının bilgisayar destekli öğretim ve akıllı tahta ile zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarında kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, uzamsal görselleştirme becerisine ve uzamsal düşünme becerisine ilişkin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, B. (2009). Üç boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme becerilerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, B., & Tüzün, H. (2011). Effects of using three-dimensional virtual environments and concrete manipulatives on spatial ability. Hacettepe University Journal of Education, 41, 498-508.
  • Yolcu, B., & Kurtuluş, A. (2010). A study on developing sixth-grade students' spatial visualization ability. Elementary Education Online, Ankara, 9(1), 256-274.
  • Yurt, E. ve Sünbül, A. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April 2011, Antalya, 927-934
  • Zeybek, N. (2016) Ortaokul matematik öğretmen adaylarının uzamsal stratejilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Zeybek Bu kişi benim

Elif Saygı

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Zeybek, N., & Saygı, E. (2018). APARTMANLAR OYUNUNUN ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ UZAMSAL GÖRSELLEŞTİRME YETENEKLERİNE OLAN ETKİSİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2541-2559. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-504903

Cited By