Bu çalışmada, 14 hafta süren bir öğretmenlik uygulaması dersinin
uygulama öğretmeni, uygulama sınıflarının öğrencileri, öğretmen adayları ve
öğretim elemanı tarafından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlik uygulaması
sürecine yönelik görüşlerin incelemesinden dolayı özel durum yöntemi tercih
edilmiştir. Çalışma Fen bilimleri öğretmenliği bölümü 4. sınıfına devam etmekte
olan 6 öğretmen adayı, 1 öğretmenlik uygulaması dersi öğretmeni, 1 öğretim
elemanı ve 4 ortaokul öğrencisiyle yürütülmüştür. Öğretmenlik uygulaması
sürecinin değerlendirilmesi amacıyla tüm katılımcılarla yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ses kayıt uygulamasıyla
kayıt altına alınmış olup veriler toplandıktan sonra transkript edilmiş ve bu
transkriptler iki araştırmacı tarafından kodlanmıştır. Kodlama süreci
sonrasında kodlar karşılaştırılmış ve kodlayıcılar arası güvenirlik katsayısı
hesaplanarak 0.82 uyum bulunmuştur. Kodlardan yola çıkılarak alt temalar ve
temalar oluşturulmuştur. Çalışma süreci sonunda öğretmen adaylarının mesleğe
yönelik aidiyet duygularının geliştiği, uygulama öğretmeninin rehberliğinin
öğretmen adaylarının mesleki gelişimi için yararlı olduğu, öğretmen adaylarının
pedagojik yönden eksikliklerinin bulunduğu ve öğretmen adaylarının geliştirmiş
oldukları materyallerin bütün katılımcılar tarafından etkili bulunduğu ortaya
çıkmıştır. Bu bağlamda öğretmen adayı, uygulama öğretmeni ve öğretim elemanının
aktif katılımı ve iş birliğine dayalı bir öğretmenlik uygulaması sürecinin,
literatürde öğretmenlik uygulamasına yönelik karşılaşılan birçok sorunu
gidermede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Dolayısıyla öğretmenlik
uygulaması dersinin katılımcılarının beklentilerini ve fikirlerini paylaşmalarına
yönelik toplantılar düzenlenmesi önerilebilir.
Öğretmenlik Uygulaması Öğretmen Adayı Fen bilimleri öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 1 |