Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF THE CURRENT SITUATION OF CHARACTER EDUCATION IN THE PRESCHOOL ETHOSPHERE ACCORDING TO TEACHER VIEWS

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 2, 360 - 374, 15.06.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.62826-794367

Öz

In an individual's character education, the preschool ethosphere is very important. The purpose of this study is to analyze the state of character education in the preschool ethosphere, according to teacher views. Descriptive survey model has been used in the study. The study has been performed on 231 preschool teachers working in an official independent kindergarten in Gaziantep province. Interviews have been also performed with 15 of these teachers with a maximum variation sampling. A questionnaire and a semi-structured interview form created by researchers have been used as a data collection tool. Quantitative data obtained from the survey form have been analyzed using the SPSS package program. Descriptive statistics have been calculated in the analysis of quantitative data. Descriptive analysis has been realized on qualitative data obtained from the interview form. As a result of the research, it has been determined that all the characteristics included in the 2013 preschool education curriculum apart from being dareful – have been perceived by teachers as “very important”; in addition, the level of realization of values has been perceived as “high”. It has been determined that teachers have wanted to traits of “respect, affection, honesty and empathy” to be included in the programs. The teachers define character more as innate traits, personality traits, and character education as behavior transformation and sensitivity creation. Teachers believe that character training is necessary. Teachers most often use drama, book practices and games as methods. According to teachers, family, school, teacher, program, student, peer and media are seen as sources of problems encountered in character education. All in all, it can be said that there are many characteristics in character education in preschool period, and these characteristics have high level of realization and high level of importance; Definitions of teachers’ character and character education are similar; problems in character education are forceful.

Kaynakça

  • Ata, E. B. & Şahin, Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerin karakter eğitimi yetkinlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 590-603.
  • Avcı, E. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmenlerinin karakter eğitimine dair öz yeterliklerinin incelenmesi (Yayın no. 298407) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Balat, U. G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. A.Oktay & Ö.Polat Unutkan (Der.), Okul öncesi dönemde güncel konular. Morpa Kültür.
  • Balcı, F. A. & Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2005). What works in character education: A research driven guide for educators. Character Education Partnership.
  • Bulach, C. R., & Butler J. D. (2002). The occurence of behaviors associated with sixteen character values. Journal of Humanistic Counseling, Educationand Development, 41(2), 200-214.
  • Chan, C. W. (2019). Moral education in Hong Kong kindergartens: An analysis of the pre school curriculum guides. Global Studies of Childhood. https://doi.org/10.1177/2043610619885385
  • Cinantya, C., Suriansyah, A., Asniwati, & Aslamiah (2019). The strategy of religious-based character education in early childhood education. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(5), 174-189.
  • Çağatay, Ş. M. (2009). Öğretmen görüşlerine göre karakter eğitiminde ve karakter gelişiminde okulun rolü (Yayın no. 235167) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ekici, F. Y. (2017, Aralık 22-23). Okul öncesi eğitim kurumlarının karakter eğitimi yetkinliklerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Sözlü bildiri]. I Uluslararası Sosyal Beşerî ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü. 2015-2019 Stratejik Planı. Gaziantep Valiliği.
  • Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi (Yayın no. 261973) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kılınç Bozkurt, D. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin karakter eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Kusumandari, R. B. (2015). Character education development model-based e-learning and multiple in telegency in childhood in central Java. Global Journal of Computer Science and Technology: Information & Technology, 15(3), 25-34.
  • MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara.
  • Mei-Ju, C., Chen-Hsin, Y., & Pin-Chen, H. (2014). The beauty of character education on preschool children’s parent-child relationship. Procedia –Social and Behavioral Sciences, 143, 527-533.
  • Ogelman, G. H. & Erten-Sarıkaya, H. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 81-100.
  • Orhan, A. (2013). Hayat bilgisi dersi programının karakter eğitimi açısından öğretmen ve öğrenci perspektiflerine göre değerlendirilmesi (Yayın no. 358771) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özmen, C., Er, H. & Gürgil, F. (2012). İlköğretim branş öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 297-311.
  • Pekdoğan, S. & Korkmaz, H. İ. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 59-72.
  • Üstünyer, F. (2009). Karakter eğitimi ile ilgili eğitimcilerin görüşleri üzerine nitel bir araştırma (Yayın no. 227476) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yazar, T. & Erkuş, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 196-211.
  • Yiğittir, S. & Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 117-124.
  • Yüksel, G. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançları ile ahlaki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın no. 322085) [Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.

OKUL ÖNCESİ ETHOSFERİNDE KARAKTER EĞİTİMİNE İLİŞKİN MEVCUT DURUMUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE ANALİZİ

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 2, 360 - 374, 15.06.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.62826-794367

Öz

Bireyin karakter eğitiminde, okul öncesi ethosferi (değer küre) çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi ethosferinde, öğretmen görüşlerine göre karakter eğitiminin durumunu analiz etmektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Gaziantep ilinde resmî bağımsız anaokulunda görev yapan 231 okul öncesi öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Maksimum örnekleme ile bu öğretmenlerden 15’i ile de görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Anket formundan elde edilen nicel veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde betimleyici istatistikler hesaplanmıştır. Görüşme formundan elde edilen nitel veriler üzerinde betimsel analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan tüm karakteristik özelliklerin -maceracı olmak hariç- öğretmenler tarafından “çok önemli” olarak algılandığı, ayrıca değerlerin gerçekleşme düzeyinin “yüksek” olarak algılandığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin programlarda “saygı, sevgi, dürüstlük ve empati” özelliklerinin yer almasını istedikleri belirlenmiştir. Öğretmenler karakteri daha çok doğuştan getirilen özellikler, kişilik özellikleri olarak; karakter eğitimini ise davranış dönüştürme ve duyarlılık oluşturma olarak tanımlamaktadırlar. Öğretmenler, karakter eğitiminin gerekli olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenler en çok drama, kitap çalışması ve oyunu yöntem teknik olarak kullanmaktadırlar. Öğretmenlere göre; aile, okul, öğretmen, program, öğrenci, akran ve medya, karakter eğitiminde karşılaşılan sorunların kaynakları olarak görülmektedir. Sonuç olarak, okul öncesi dönemde karakter eğitiminde birçok özelliğin yer aldığı ve bu özelliklerin gerçekleşme ve önem düzeylerinin yüksek olduğu, öğretmenlerin karakter ve karakter eğitimi tanımlamalarının benzer olduğu, karakter eğitiminde sorunların etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Ata, E. B. & Şahin, Ç. (2020). Okul öncesi öğretmenlerin karakter eğitimi yetkinlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 590-603.
  • Avcı, E. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmenlerinin karakter eğitimine dair öz yeterliklerinin incelenmesi (Yayın no. 298407) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Balat, U. G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. A.Oktay & Ö.Polat Unutkan (Der.), Okul öncesi dönemde güncel konular. Morpa Kültür.
  • Balcı, F. A. & Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2005). What works in character education: A research driven guide for educators. Character Education Partnership.
  • Bulach, C. R., & Butler J. D. (2002). The occurence of behaviors associated with sixteen character values. Journal of Humanistic Counseling, Educationand Development, 41(2), 200-214.
  • Chan, C. W. (2019). Moral education in Hong Kong kindergartens: An analysis of the pre school curriculum guides. Global Studies of Childhood. https://doi.org/10.1177/2043610619885385
  • Cinantya, C., Suriansyah, A., Asniwati, & Aslamiah (2019). The strategy of religious-based character education in early childhood education. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(5), 174-189.
  • Çağatay, Ş. M. (2009). Öğretmen görüşlerine göre karakter eğitiminde ve karakter gelişiminde okulun rolü (Yayın no. 235167) [Yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ekici, F. Y. (2017, Aralık 22-23). Okul öncesi eğitim kurumlarının karakter eğitimi yetkinliklerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Sözlü bildiri]. I Uluslararası Sosyal Beşerî ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü. 2015-2019 Stratejik Planı. Gaziantep Valiliği.
  • Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi (Yayın no. 261973) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kılınç Bozkurt, D. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin karakter eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Kusumandari, R. B. (2015). Character education development model-based e-learning and multiple in telegency in childhood in central Java. Global Journal of Computer Science and Technology: Information & Technology, 15(3), 25-34.
  • MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara.
  • Mei-Ju, C., Chen-Hsin, Y., & Pin-Chen, H. (2014). The beauty of character education on preschool children’s parent-child relationship. Procedia –Social and Behavioral Sciences, 143, 527-533.
  • Ogelman, G. H. & Erten-Sarıkaya, H. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 81-100.
  • Orhan, A. (2013). Hayat bilgisi dersi programının karakter eğitimi açısından öğretmen ve öğrenci perspektiflerine göre değerlendirilmesi (Yayın no. 358771) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özmen, C., Er, H. & Gürgil, F. (2012). İlköğretim branş öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 297-311.
  • Pekdoğan, S. & Korkmaz, H. İ. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 59-72.
  • Üstünyer, F. (2009). Karakter eğitimi ile ilgili eğitimcilerin görüşleri üzerine nitel bir araştırma (Yayın no. 227476) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yazar, T. & Erkuş, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 196-211.
  • Yiğittir, S. & Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 117-124.
  • Yüksel, G. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançları ile ahlaki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişki (Yayın no. 322085) [Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Kocalar 0000-0003-2431-7304

Erdal Bay 0000-0003-3167-9987

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kocalar, E., & Bay, E. (2021). OKUL ÖNCESİ ETHOSFERİNDE KARAKTER EĞİTİMİNE İLİŞKİN MEVCUT DURUMUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE ANALİZİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 360-374. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.62826-794367