Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Teknoloji Entegrasyonu Öz-Yeterlik Algıları ile Dijital Yeterlik Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 2, 552 - 571, 30.06.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-793735

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik seviyeleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma eğitim fakültesinde öğrenim gören 681 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri Teknoloji Entegrasyonu Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği ve Dijital Akıcılık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgulara göre eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları yüksek, dijital yeterlik seviyeleri ise orta düzeydedir. Eğitim fakültesi öğrencilerinin öz-yeterlik algıları, dijital yeterlik seviyelerini yordayan bir faktördür. Teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ile dijital yeterlik düzeyleri arasında anlamlı ve yüksek düzeyde ilişkili olduğu sonucu elde edilmiştir. Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algıları, dijital yeterlik seviyelerini anlamlı şekilde yordamaktadır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin teknoloji entegrasyonu öz-yeterliklerinin arttırılması, dijital yeterliklerinin gelişmesine katkı sağlayacak bir unsur olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., & Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(3).
  • Arabacı, İ. B. & Polat, M. (2013). Dijital Yerliler, Dijital Göçmenler Ve Sınıf Yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 11-20.
  • Benali, M., Kaddouri, M. & Azzimani, T. (2018). Digital Competence of Moroccan Teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 14(2), 99-120.
  • Birgin, O., Çoker, B. & Çatlıoğlu, H. (2010). Investigation of first year pre-service teachers’ computer and internet uses in terms of gender. Innovation and Creativity in Education, 2(2), 1588-1592. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.241 Bodur, E. (2019). Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonu Öz-Yeterlikleri İle Etkileşimli Tahtaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de Okullarda Teknoloji Entegrasyonu. Etwinning Örneği Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Dağ, F. (2016). Yaşam boyu öğrenme bağlamında Türkiye’de öğretmenlerin teknolojik yeterliliklerinin geliştirilmesine yönelik mesleki gelişim çalışmalarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 13, 90-111. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3523
  • Demir, K. (2018). Öğretmen Adaylarının Dijital Akıcılıklarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Elkıran, Y. M. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının teknoloji entegrasyonu yeterlikleri ile öğretmenlik özyeterlikleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • European Commission. (2020). About. 18 Ağustos 2020 tarihinde https://www.etwinning.net/en/pub/about.htm adresinden alınmıştır.
  • Eurydice, P. O. of the E. (2019). Digital education at school in Europe. Eurydice. Publications Office of the European Union. 17 Ağustos 2020 tarihinde http://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d7834ad0-ddac-11e9-9c4e-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF adresinden alınmıştır.
  • FCL. (2020). Hakkında – Future Classroom Lab (Fcl). http://fclturkiye.eba.gov.tr/hakkinda/ adresinden alınmıştır.
  • Geçgel, H., Kana, F. & Eren, D. (2020). Türkçe Eğitiminde Dijital Yetkinlik Kavramının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 886-904. doi:10.16916/aded.742352
  • Instefjord, E. J. & Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45. doi:10.1016/j.tate.2017.05.016
  • Karakuş, G. & Ocak, G. (2019). Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Öz-yeterlilik Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 129-147. doi:10.32709/akusosbil.466549
  • Korkut, E. & Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 178-188.
  • Kurt, A. A., Günüç, S. ve Ersoy, M. (2013). The current state of digitalization: Digital Native, Digital Immigrant and Digital Settler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), 1-22. doi:10.1501/Egifak_0000001271
  • Levano-Francia, L., Sanchez Diaz, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N. & Collantes-Inga, Z. (2019). Digital Competences and Education. Journal of Educational Psychology—Propositos y Representaciones, 7(2), 579-588.
  • MEB. (2018a). ETwinning Nedir – eTwinning Türkiye. http://etwinning.meb.gov.tr/etwnedir/ adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2018b). 2023 Vizyonu. 19 Ağustos 2020 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2018c). Öğretmenlerimizle 2023e Projesi. 19 Ağustos 2020 tarihinde http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlerimizle-2023e-projesi/icerik/676 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2020). Fatih Projesi. 17 Ağustos 2020 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden alınmıştır.
  • Menzi̇, N., Çalışkan, E. & Çeti̇n, O. (2012). Öğretmen Adaylarının Teknoloji Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1).
  • Mundy, M.-A., Kupczynski, L. & Kee, R. (2012). Teacher’s Perceptions of Technology Use in the Schools. SAGE Open, 2(1), 2158244012440813. doi:10.1177/2158244012440813 OECD. (2019). Measuring the Digital Transformation: A Roadmap for the Future. OECD. doi:10.1787/9789264311992-en
  • OYGM. (2020). Öğretmen Eğitiminde “Dijital” Dönüşüm Dönemi. 19 Ağustos 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/ogretmen-egitiminde-dijital-donusum-donemi/haber/20225/tr adresinden alınmıştır.
  • Pamuk, S. & Peker, D. (2009). Turkish pre-service science and mathematics teachers’ computer related self-efficacies, attitudes, and the relationship between these variables. Computers & Education, 53(2), 454-461. doi:10.1016/j.compedu.2009.03.004
  • Saygıner, Ş. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Yeterlilik Düzeyleri ile Teknolojiye Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi / An Analysis of Relationship Between Computer Competencies and Perceptions of Pre-Service Teachers Toward. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 0-0.
  • Söylemez, A. G. N. H. & Oral, D. D. B. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgisayara İlişkin Öz-Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 44-60.
  • Taşdemi̇r, S. (2018). Fatih Projesi İle Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Sağlanan Okullarda Teknoloji Liderinin Belirlenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Tatlı, Z. & Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen Adaylarının Alanda Teknoloji Kullanımına Yönelik Yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55. doi:10.12984/egeefd.328375
  • Teki̇narslan, E. (2008). Eğitimciler İçin Temel Teknoloji Yeterlikleri Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.
  • Tosuntaş, Ş. B., Çubukçu, Z. & İnci̇, T. (2019). A Holistic View to Barriers to Technology Integration in Education. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 10(4), 439-461. doi:10.17569/tojqi.613969
  • Tuncer, M. ve Kaysı, F. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Becerilerine Yönelik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 13(3). http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2148 adresinden alınmıştır.
  • Ünal, E. (2013). Öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünal, E. & Teker, N. (2018). Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 973-978. doi:10.18506/anemon.400497
  • Wang, L., Ertmer, P. A. ve Newby, T. J. (2004). Increasing Preservice Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Technology Integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-250. doi:10.1080/15391523.2004.10782414
  • WEF. (2017). The role of technology in the education of the future. World Economic Forum. 17 Ağustos 2020 tarihinde https://www.weforum.org/agenda/2017/05/science-of-learning/ adresinden alınmıştır.
  • WEF. (2020). Learning through play: How schools can educate students through technology. World Economic Forum. 17 Ağustos 2020 tarihinde https://www.weforum.org/agenda/2020/01/technology-education-edtech-play-learning/ adresinden erişildi.
  • Yılmaz, M., Üredi̇, L. & Akbaşli, S. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Yeterlilik Düzeylerinin ve Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
  • Yılmaz, Z. A. (2020). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin FATİH Projesi ve Akıllı Tahta Hakkındaki Görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 71-83.
  • Yurt, S. U., Baydaş, Ö., & Aktaş, E. Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine Ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 74-89.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Kaya 0000-0001-8652-3846

Nihat Uyangör 0000-0002-4814-3866

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, R., & Uyangör, N. (2022). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Teknoloji Entegrasyonu Öz-Yeterlik Algıları ile Dijital Yeterlik Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 552-571. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-793735