Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher Candidates’ Metaphorical Perceptions About Pedagogical Formation Education Certificate Program

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 1090 - 1103, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1102710

Öz

In this study, it is aimed to reveal teacher candidates’ perceptions about pedagogical formation education certificate program through metaphors. The study group consists of 675 teacher candidates taking that program at a state university in the Western Black Sea Region of Turkey in the 2021-2022 academic year. Phenomenology design was used to determine teacher candidates’ metaphorical perceptions about the program. The content analysis, a technique that helps to systematically summarize any text with smaller content with canonical coding was used. The data were collected through the form prepared by the researcher. Each of the teacher candidates was asked to compare the sentences “pedagogical formation education certificate program is like (1)…………/similar because (2)……….……” to an object, a shape, an animal, or a living thing (metaphor / mental image) (1) and state the reason (reason / logical basis) (2) for their analogies. These compositions were used as the main data source. Metaphors produced by the pre-service teachers are divided into 12 categories as pathfinder, lighting, raw fruit, gift, mediator, fast train, life, nature, waste, half of an apple, innovator and contradiction. According to this result, the participants mostly expressed their satisfaction with the program, but they complained about the duration and registration fee of it as well. In a program that received such praise, it is recommended to provide longer-term training based on more practice, rather than accelerated training, which is the most criticized situation.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Atasoy, A. (2004). Öğretmen eğitiminde nitelik ve pedagojik formasyon. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Mayıs, 51, 7-11.
  • Ateş, Ö. (2018). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ve öğretmenlik mesleğine yönelik algıları. Turkish Studies Educational Sciences, Fall, 13(27), 123-141. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14617
  • Aykaç, N., Bilgin, H., & Toraman, Ç. (2015). Evaluation of pedagogical formation program based on the opinions of pre-service teachers. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 127-148. http://doi.org/10.12973/jesr. 2015.51.8
  • Balcı, A.(1999). Metaphorical Images of School: School Perceptions of Students, Teachers and Parents from Four Selected Schools (in Ankara) [Yüksek doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Bell, S.M., Cihak, D.F., & Judge, S. (2010). A preliminary study: do alternative certification route programs develop the necessary skills and knowledge in assistive technology?. International Journal of Special Education, 25(3), 110-118.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational context view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 223-246.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2006). School Metaphors: The View Of Students, Teachers And Administrators. Educational Science Theory&Practice, 6(3), 692-699.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G., & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373- 387.
  • Dalgıç, G., Doyran, F. ve Vatanartıran, S. (2012). Ücretli öğretmenlerin katıldıkları pedagojik formasyon programına ilişkin deneyimleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 39-54.
  • Demirtaş, H., & Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Durmuşçelebi, M. (2015). Öğretmenlik eğitimi programının etkililiği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 747-766. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.041
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 19-34.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erol, Y.C., Özdemir, T.Y., Turhan, M., Özan, M.B., & Polat, H. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi almakta olan öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforik algıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, Eylül, 6 (3), 348-364.
  • Greves, V. S. (2005). Butterflies in our classrooms: using metafors in teacher education. The Teacher Educator, 2, 95-109.
  • Guerrero, M. C.M., & Villami, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Gülbağcı Dede, H., & Akkoç, H. (2016). Pedagojik formasyon ve eğitim fakülteleri lisans programlarına katılan matematik öğretmeni adaylarının mesleki kimliklerinin karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(1), 188-206. https://doi.org/10.16949/turcomat.69917
  • Gün, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi alan ilahiyat fakültesi öğrencilerinin mesleki yeterlik algıları ve pedagojik formasyon programına ilişkin görüşleri: Amasya Üniversitesi örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, 125-171.
  • Hoşgörür, V., & Dündar, H. (2003). İnsan Kaynağını Geliştirme Bakımından Pedagojik Formasyon Kurslarının Değerlendirilmesi. MEB EARGED Tamamlanmış Proje, Ankara.
  • Jensen, D. F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1). Retrieved from http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_1/pdf/jensen.pdf (Erişim tarihi: 19.01.2022).
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kiraz, Z. ve Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Dergisi, 11(3), 1008-1028.
  • Koç, Z., & Şıngır, H. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı öğrencilerinin programla ilgili görüşleri: Gazi Eğitim Fakültesi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(3), 971-992.
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: Sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Ağustos, 18(2), 709-732.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2007) Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev: Gökhan Yavuz Demir, 2005) Paradigma.
  • Leavy, M. A., Mcsorley, A. F., & Bote A., L. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23, 1217-1233.
  • Magalhães, A. M., & Stoer, S. (2007). Europe as a bazar: a contribution to the analysis of the reconfiguration of nation-states and new forms of “living together”. In C. Torres & A. Teodoro (Ed.), Critique and utopia: New developments in the sociology of education in the Twenty-First century (pp. 65-86). Rowman & Littlefield Publishers.
  • Mahlios, M. C. (2002). Teacher role formation. Action in Teacher Education, 24 (1), 9-21.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N., & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis, Sage Publications.
  • Öztürk Akar, E. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı ile ilgili öğrenci görüş ve beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1660-1677.
  • Patchen, T., & Crawford, T. (2011). From gardeners to tour guides: the epistemological struggle revealed in teacher-generated metaphors of teaching. Journal of Teacher Education, 62 (3), 286-298.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education, 17 (4), 299-315.
  • Salman, M., Yılmaz, A., & Muammer, E. (2021). Examination of Metaphoric Perceptions of Prospective Teachers Regarding the Concept of Pedagogical Formation. International Online Journal of Educational Sciences, July, 13(3), 754-776.
  • Sever, D., Aktaş, B., Şahin, S. ve Tunca, N. (2015). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine başladıklarında karşılaşabileceklerini düşündükleri sorunlar. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(2), 1-23.
  • Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, “armies” and “monasteries” and the teaching of composition. Rhetoric Review, 8(1), 137-145.
  • Süral, S., & Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 62-75.
  • Şener, Z. T., Bulut, A. S., & Ünal, H. (2017). The methaphorical perceptions of students on a teacher- training course towards the concepts of teacher and teacher-training. European Journal of Education Studies, 3(7), 388-406. https://doi.org/10.5281/zenodo.821350
  • Taneri, P. O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • TDK (2011). Büyük Türkçe Sözlük. http://www.tdkterim.gov.tr/bts/. (Erişim tarihi: 19.01.2022).
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1862-1872. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3715
  • Tezcan, F. (2021). Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı: Yetişkinlerin katılma nedenleri ve programdan beklentileri. The Journal of Social Science, 5(9), 226-240. https://doi.org/10.30520/tjsosci.871433
  • Türkkan-T., B., Uyar-Y., M., & Yolcu, E. (2017). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin “Pedagojik Formasyon” Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Nisan, 18(1), 41-60.
  • Uygun, K., & Oran, M. (2019). Examining of Pre-service History Teachers’ Views on Pedagogical Formation Training Program. International Technology and Education Journal, 3(2), 34-43. ISSN: 2602-2885
  • Yapıcı, M., & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforları. Turkish Studies, 8(8), 1421-1429.
  • Yayla, R. G., & Demircioğlu, H. (2014). Examination of teacher candidates metaphors related to teacher education programs. International Conference on Education in Mathematics, Science and Technology, 1, 292-297.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: Kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosoph and Education, 22, 127-138.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2014). Pedagojik formasyon eğitimi hakkında duyuru. http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa//asset_publisher/64ZMbZPZlSI4/content/id/8602304. (Erişim tarihi: 19.01.2022)
  • Yüksel, S. (2011). Fen- edebiyat fakültesi öğretim üyelerinin öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin düşünceleri (Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 179-198.

Teacher Candidates’ Metaphorical Perceptions About Pedagogical Formation Education Certificate Program

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 1090 - 1103, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1102710

Öz

In this study, it is aimed to reveal teacher candidates’ perceptions about pedagogical formation education certificate program through metaphors. The study group consists of 675 teacher candidates taking that program at a state university in the Western Black Sea Region of Turkey in the 2021-2022 academic year. Phenomenology design was used to determine teacher candidates’ metaphorical perceptions about the program. The content analysis, a technique that helps to systematically summarize any text with smaller content with canonical coding was used. The data were collected through the form prepared by the researcher. Each of the teacher candidates was asked to compare the sentences “pedagogical formation education certificate program is like (1)…………/similar because (2)……….……” to an object, a shape, an animal, or a living thing (metaphor / mental image) (1) and state the reason (reason / logical basis) (2) for their analogies. These compositions were used as the main data source. Metaphors produced by the pre-service teachers are divided into 12 categories as pathfinder, lighting, raw fruit, gift, mediator, fast train, life, nature, waste, half of an apple, innovator and contradiction. According to this result, the participants mostly expressed their satisfaction with the program, but they complained about the duration and registration fee of it as well. In a program that received such praise, it is recommended to provide longer-term training based on more practice, rather than accelerated training, which is the most criticized situation.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Atasoy, A. (2004). Öğretmen eğitiminde nitelik ve pedagojik formasyon. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Mayıs, 51, 7-11.
  • Ateş, Ö. (2018). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ve öğretmenlik mesleğine yönelik algıları. Turkish Studies Educational Sciences, Fall, 13(27), 123-141. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14617
  • Aykaç, N., Bilgin, H., & Toraman, Ç. (2015). Evaluation of pedagogical formation program based on the opinions of pre-service teachers. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 127-148. http://doi.org/10.12973/jesr. 2015.51.8
  • Balcı, A.(1999). Metaphorical Images of School: School Perceptions of Students, Teachers and Parents from Four Selected Schools (in Ankara) [Yüksek doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Bell, S.M., Cihak, D.F., & Judge, S. (2010). A preliminary study: do alternative certification route programs develop the necessary skills and knowledge in assistive technology?. International Journal of Special Education, 25(3), 110-118.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational context view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(2), 223-246.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2006). School Metaphors: The View Of Students, Teachers And Administrators. Educational Science Theory&Practice, 6(3), 692-699.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G., & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algıları: Mersin üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373- 387.
  • Dalgıç, G., Doyran, F. ve Vatanartıran, S. (2012). Ücretli öğretmenlerin katıldıkları pedagojik formasyon programına ilişkin deneyimleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 39-54.
  • Demirtaş, H., & Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Durmuşçelebi, M. (2015). Öğretmenlik eğitimi programının etkililiği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 747-766. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.041
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 19-34.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erol, Y.C., Özdemir, T.Y., Turhan, M., Özan, M.B., & Polat, H. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi almakta olan öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforik algıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, Eylül, 6 (3), 348-364.
  • Greves, V. S. (2005). Butterflies in our classrooms: using metafors in teacher education. The Teacher Educator, 2, 95-109.
  • Guerrero, M. C.M., & Villami, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Gülbağcı Dede, H., & Akkoç, H. (2016). Pedagojik formasyon ve eğitim fakülteleri lisans programlarına katılan matematik öğretmeni adaylarının mesleki kimliklerinin karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(1), 188-206. https://doi.org/10.16949/turcomat.69917
  • Gün, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi alan ilahiyat fakültesi öğrencilerinin mesleki yeterlik algıları ve pedagojik formasyon programına ilişkin görüşleri: Amasya Üniversitesi örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, 125-171.
  • Hoşgörür, V., & Dündar, H. (2003). İnsan Kaynağını Geliştirme Bakımından Pedagojik Formasyon Kurslarının Değerlendirilmesi. MEB EARGED Tamamlanmış Proje, Ankara.
  • Jensen, D. F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1). Retrieved from http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_1/pdf/jensen.pdf (Erişim tarihi: 19.01.2022).
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kiraz, Z. ve Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Dergisi, 11(3), 1008-1028.
  • Koç, Z., & Şıngır, H. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı öğrencilerinin programla ilgili görüşleri: Gazi Eğitim Fakültesi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(3), 971-992.
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: Sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Ağustos, 18(2), 709-732.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2007) Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev: Gökhan Yavuz Demir, 2005) Paradigma.
  • Leavy, M. A., Mcsorley, A. F., & Bote A., L. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23, 1217-1233.
  • Magalhães, A. M., & Stoer, S. (2007). Europe as a bazar: a contribution to the analysis of the reconfiguration of nation-states and new forms of “living together”. In C. Torres & A. Teodoro (Ed.), Critique and utopia: New developments in the sociology of education in the Twenty-First century (pp. 65-86). Rowman & Littlefield Publishers.
  • Mahlios, M. C. (2002). Teacher role formation. Action in Teacher Education, 24 (1), 9-21.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N., & Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis, Sage Publications.
  • Öztürk Akar, E. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı ile ilgili öğrenci görüş ve beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 1660-1677.
  • Patchen, T., & Crawford, T. (2011). From gardeners to tour guides: the epistemological struggle revealed in teacher-generated metaphors of teaching. Journal of Teacher Education, 62 (3), 286-298.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education, 17 (4), 299-315.
  • Salman, M., Yılmaz, A., & Muammer, E. (2021). Examination of Metaphoric Perceptions of Prospective Teachers Regarding the Concept of Pedagogical Formation. International Online Journal of Educational Sciences, July, 13(3), 754-776.
  • Sever, D., Aktaş, B., Şahin, S. ve Tunca, N. (2015). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine başladıklarında karşılaşabileceklerini düşündükleri sorunlar. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(2), 1-23.
  • Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, “armies” and “monasteries” and the teaching of composition. Rhetoric Review, 8(1), 137-145.
  • Süral, S., & Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 62-75.
  • Şener, Z. T., Bulut, A. S., & Ünal, H. (2017). The methaphorical perceptions of students on a teacher- training course towards the concepts of teacher and teacher-training. European Journal of Education Studies, 3(7), 388-406. https://doi.org/10.5281/zenodo.821350
  • Taneri, P. O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • TDK (2011). Büyük Türkçe Sözlük. http://www.tdkterim.gov.tr/bts/. (Erişim tarihi: 19.01.2022).
  • Temel, C., Altınkök, M., & Kayışoğlu, N. B. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi uygulamasının beden eğitimi öğretmenliğine yansımaları. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1862-1872. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3715
  • Tezcan, F. (2021). Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı: Yetişkinlerin katılma nedenleri ve programdan beklentileri. The Journal of Social Science, 5(9), 226-240. https://doi.org/10.30520/tjsosci.871433
  • Türkkan-T., B., Uyar-Y., M., & Yolcu, E. (2017). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin “Pedagojik Formasyon” Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Nisan, 18(1), 41-60.
  • Uygun, K., & Oran, M. (2019). Examining of Pre-service History Teachers’ Views on Pedagogical Formation Training Program. International Technology and Education Journal, 3(2), 34-43. ISSN: 2602-2885
  • Yapıcı, M., & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforları. Turkish Studies, 8(8), 1421-1429.
  • Yayla, R. G., & Demircioğlu, H. (2014). Examination of teacher candidates metaphors related to teacher education programs. International Conference on Education in Mathematics, Science and Technology, 1, 292-297.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: Kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosoph and Education, 22, 127-138.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2014). Pedagojik formasyon eğitimi hakkında duyuru. http://www.yok.gov.tr/web/guest/anasayfa//asset_publisher/64ZMbZPZlSI4/content/id/8602304. (Erişim tarihi: 19.01.2022)
  • Yüksel, S. (2011). Fen- edebiyat fakültesi öğretim üyelerinin öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin düşünceleri (Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 179-198.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Karakış 0000-0001-8934-3912

Meriç Tuncel 0000-0002-4816-9521

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakış, Ö., & Tuncel, M. (2022). Teacher Candidates’ Metaphorical Perceptions About Pedagogical Formation Education Certificate Program. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1090-1103. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1102710