Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organization and Evaluation of the Industrial Control and Malfunction Analysis Course in accordance with Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’s Educational Principles: An Action Research Study

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 887 - 907, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-811616

Öz

The purpose of this research is to organize and evaluate the Industrial Control and Malfunction Analysis course based on the educational principles by İsmail Hakkı Baltacıoğlu. The study was designed as action research and was carried out with 12 volunteer students studying in the 11th grade of a Vocational and Technical Anatolian High School in the Yeşilyurt district of the Malatya province in the 2016-2017 academic year. The data were collected by using different data collection tools, consisting of lesson plans prepared by the researcher, student portfolios, researcher’s diaries, teachers’ views, students’ diaries, students’ views, video recordings, observations, and self-evaluation forms. The researcher was involved as a participant observer in the process, and the action plans prepared in line with Baltacıoğlu's educational principles, based on expert opinions, were implemented by the Electricity course teacher. The student products that emerged were evaluated by academicians and professionals in the field. Descriptive analysis was conducted for the qualitative data. The results showed that when expert opinions, relevant literature, and Baltacıoğlu's works were examined, it was determined that the principles followed a certain order, and action plans were prepared in line with them. During the study, it was seen that the students took part in the active study phase and the products they created were sufficient in terms of creativity, technical suitability, usefulness, and suitability for purpose, and it was determined that the students thought that being a part of the process made many contributions to their development.

Kaynakça

  • Akar, İ. (1994). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim ve kültür görüşleri üzerine bir araştırma. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Altaş, İ. (2012). Elektrik – elektronik ölçme dersinde bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aytaç, K. (1984). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 17 (1), 237-248.
  • Aytaç, K. (2006). Çağdaş eğitim akımları (Yabancı ülkelerde). Ankara: Mevsimsiz Yayınları.
  • Baltacıoğlu, I.H. (1995). Talim ve terbiyede inkılâp. Rıdvan C. ve Kıncal R.Y. (Yayına hazırlayanlar) İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Berg, B.L. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Aydın, H. (Çev. Ed.). Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Blonski, P.P. (1990). İş okulu eğitim sorunlarının çözüm yöntemi olarak Marksizm. (1. Baskı). Yılmaz, T. (Türkçeye çeviren). İstanbul: Sorun Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelik, A. (2001). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’ndan eğitime yaklaşımlar. Ekev Akademi Dergisi, 3 (1), 203-211.
  • Çelik, D. (2010). Modern doğaçlama tiyatrosunda gelenek ve Baltacıoğlu’nun öz tiyatrosu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demiralp, Y. (2014). Montessori metodu ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1996). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu, yaşamı ve hizmetleri. F. Oğuzkan.(Editör). İ. Hakkı Baltacıoğlu’nun yaşamı ve hizmetlerine toplu bir bakış. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları, 9-18.
  • Ezberci, E., Kurnaz, M.A., ve Bayri, N.G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin elektrik konusuna ilişkin gösterim türleri arasındaki geçiş yapabilme durumlarının belirlenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 607-624.
  • Ferriere, A. (2004). Ovide Decroly’nin Ermitaj Okulu. Baha, M. (Türkçeye çeviren). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Giorgetti, F.M. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Bir ömür pedagoji. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6 (12), 713-726.
  • Güngör, M. (2008). Çağının önünde koşan bir aydın: İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 54-64.
  • Gürlek, Y. (2010). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında elektrik elektronik teknolojileri alanında modüler öğretim sisteminin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Holter, I.M. & Schwartz-Barcott, D. (1993). Action research: what is it? How has it been used and how can it be used in nursing? Joumal of Advanced Nursing, 18, 298-304.
  • Işık, A.Z. (1997). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim yaklaşımı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 255-261.
  • Johnson, A.P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (Çev. Ed.Uzuner, Y. ve Özten Anay, M.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Kalkınma Bakanlığı (2014). Onuncu kalkınma planı mesleki eğitimin yeniden yapılandırılması çalışma grubu raporu. http://abdigm.meb.gov.tr/projeler /ois /egitim/022.pdf adresinden 2 Ekim 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Karadeniz, O. (2008). Endüstri meslek liseleri elektrik elektronik teknolojileri alanında uygulanmakta olan modüler öğretim yöntemi ile geleneksel öğretim yönteminin öğretmen görüşleri çerçevesinde karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Keyifli, Ş. (1989). İ. Hakkı Baltacıoğlu’nun din eğitimi ile ilgili görüşleri ve bu görüşlerin dini pedagoji bakımından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Koshy, V. (2005). Action Research for improving practice: a practical guide. London- Thousand Oaks -New Delhi: Paul Chapman Publishing.
  • Krupskaya, N.K. (1994). Eğitim Üzerine. (4. Baskı). İstanbul: Yorum Yayınları.
  • Maden, S. (2011). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun yazma eğitimine yönelik düşünceleri ve Yazının Usûl-i Tedrisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish, 6 (1), 1527-1542.
  • McNiff, J. and Whitehead, J. (2002). Action research: princibles and practice. Second Edition. https://kapanjadibeda.files.wordpress.com / 2010 / 08 / action – research – princip –and - practice.pdf adresinden 03/12/2016 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam, S.B.(2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev.ed.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • METGEM, (2013). Mesleki eğitimin ulusal uluslararası rekabete açılması ve sertifikasyon ile mesleki iş gücü dolaşımı. www.tasam.org adresinden 2 Ekim 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Mills, G. E. (2003). Action research. A guide for the teacher researcher. http://media.open.uwi.edu/OCcourses-archive/ level_3/ EDTL3026/ EDTL3026 /read /EDTL3026%20unit3%20reading19%20mills%20cha01.pdf adresinden 08.10.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Özpınar, İ. ve Aydoğan Yenmez, A. (2014). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. M. Metin. (Editör). Eylem Araştırması. Ankara: Pegem Yayınları, 441-467.
  • Sagor, R. (1992). How to conduct collaborative action research. Association for Supervision & Curriculum Development. https: // erwinwi diyatmoko .files.wordpress.com/2012/01/ how -to -conduct -collaborative -action – research – by – richard - sagor.pdf adresinden 07.10.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Şen, E. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu ve Kur’an Meali. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tan, F.K. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun tiyatro eserlerinin eğitim değerleri açısından incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tozlu, N. (1989). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim sistemi üzerine bir araştırma. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M.A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 242-253.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdusev, H. (1975). Baltacıoğlu’nun beş eğitim ilkesinin sporcunun yetişmesinde uygulaması. Yeni Adam, 887, 8.
  • Y İstanbul.urdusev, H. (1977). Okul ve eğitim konuları: Beş eğitim ilkesi açısından okullarda bahçe işleri. Yeni Adam, 916, 7.

Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun Eğitim İlkeleri Bağlamında Endüstriyel Kontrol ve Arıza Analizi Dersinin Düzenlenmesi ve Değerlendirilmesi: Bir Eylem Araştırması

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 887 - 907, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-811616

Öz

Bu araştırmanın amacı, Endüstriyel Kontrol ve Arıza Analizi dersinin Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim ilkeleri temelinde düzenlenmesi ve değerlendirilmesidir. Araştırma, eylem araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın uygulaması 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Malatya ili Yeşilyurt ilçesinde yer alan bir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinin 11. sınıflarında öğrenim gören 12 gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmanın amacı göz önünde bulundurularak, araştırmacı tarafından hazırlanan ders planları, öğrenci ürünleri, araştırma günlükleri, öğretmen görüşleri, öğrenci günlükleri ve görüşleri, video kayıtları, gözlem ve öğrenci öz-değerlendirme formlarından oluşan farklı veri toplama araçları kullanılarak toplanmıştır. Araştırmacı bu süreçte katılımcı gözlemci rolünde araştırmaya dâhil olmuş, uzman görüşlerinden hareketle Baltacıoğlu’nun eğitim ilkeleri doğrultusunda hazırlanan eylem planları Elektrik dersi öğretmeni tarafından uygulanmıştır. Uygulama sonucunda ortaya çıkan öğrenci ürünleri, ilgili alanların akademisyenleri ile meslek çalışanları tarafından değerlendirilmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel çözümlemelerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Baltacıoğlu’nun eğitim sistemi temelinde ilgili dersin nasıl düzenlenebileceğine ilişkin uzman görüşleri, alanyazın ve Baltacıoğlu’nun kendi eserleri incelendiğinde öncelikle ilkelerin belirli bir sıra takip ettiği belirlenmiş, bu doğrultuda eylem planları hazırlanmıştır. Süreçte öğrencilerin aktif çalışma basamağında yer aldıkları ve bu doğrultuda oluşturdukları ürünlerin de, uzman görüşleri doğrultusunda, yaratıcılık, teknik uygunluk, kullanışlılık ve amaca uygunluk ölçütlerine göre yeterli düzeyde olduğu görülmüş, öğrencilerin de uygulamanın kendilerine birçok katkı sağladığı düşüncesinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, İ. (1994). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim ve kültür görüşleri üzerine bir araştırma. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Altaş, İ. (2012). Elektrik – elektronik ölçme dersinde bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aytaç, K. (1984). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 17 (1), 237-248.
  • Aytaç, K. (2006). Çağdaş eğitim akımları (Yabancı ülkelerde). Ankara: Mevsimsiz Yayınları.
  • Baltacıoğlu, I.H. (1995). Talim ve terbiyede inkılâp. Rıdvan C. ve Kıncal R.Y. (Yayına hazırlayanlar) İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Berg, B.L. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Aydın, H. (Çev. Ed.). Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Blonski, P.P. (1990). İş okulu eğitim sorunlarının çözüm yöntemi olarak Marksizm. (1. Baskı). Yılmaz, T. (Türkçeye çeviren). İstanbul: Sorun Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelik, A. (2001). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’ndan eğitime yaklaşımlar. Ekev Akademi Dergisi, 3 (1), 203-211.
  • Çelik, D. (2010). Modern doğaçlama tiyatrosunda gelenek ve Baltacıoğlu’nun öz tiyatrosu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demiralp, Y. (2014). Montessori metodu ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1996). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu, yaşamı ve hizmetleri. F. Oğuzkan.(Editör). İ. Hakkı Baltacıoğlu’nun yaşamı ve hizmetlerine toplu bir bakış. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları, 9-18.
  • Ezberci, E., Kurnaz, M.A., ve Bayri, N.G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin elektrik konusuna ilişkin gösterim türleri arasındaki geçiş yapabilme durumlarının belirlenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 607-624.
  • Ferriere, A. (2004). Ovide Decroly’nin Ermitaj Okulu. Baha, M. (Türkçeye çeviren). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Giorgetti, F.M. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Bir ömür pedagoji. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6 (12), 713-726.
  • Güngör, M. (2008). Çağının önünde koşan bir aydın: İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 54-64.
  • Gürlek, Y. (2010). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında elektrik elektronik teknolojileri alanında modüler öğretim sisteminin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Holter, I.M. & Schwartz-Barcott, D. (1993). Action research: what is it? How has it been used and how can it be used in nursing? Joumal of Advanced Nursing, 18, 298-304.
  • Işık, A.Z. (1997). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim yaklaşımı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 255-261.
  • Johnson, A.P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (Çev. Ed.Uzuner, Y. ve Özten Anay, M.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Kalkınma Bakanlığı (2014). Onuncu kalkınma planı mesleki eğitimin yeniden yapılandırılması çalışma grubu raporu. http://abdigm.meb.gov.tr/projeler /ois /egitim/022.pdf adresinden 2 Ekim 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Karadeniz, O. (2008). Endüstri meslek liseleri elektrik elektronik teknolojileri alanında uygulanmakta olan modüler öğretim yöntemi ile geleneksel öğretim yönteminin öğretmen görüşleri çerçevesinde karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Keyifli, Ş. (1989). İ. Hakkı Baltacıoğlu’nun din eğitimi ile ilgili görüşleri ve bu görüşlerin dini pedagoji bakımından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Koshy, V. (2005). Action Research for improving practice: a practical guide. London- Thousand Oaks -New Delhi: Paul Chapman Publishing.
  • Krupskaya, N.K. (1994). Eğitim Üzerine. (4. Baskı). İstanbul: Yorum Yayınları.
  • Maden, S. (2011). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun yazma eğitimine yönelik düşünceleri ve Yazının Usûl-i Tedrisi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish, 6 (1), 1527-1542.
  • McNiff, J. and Whitehead, J. (2002). Action research: princibles and practice. Second Edition. https://kapanjadibeda.files.wordpress.com / 2010 / 08 / action – research – princip –and - practice.pdf adresinden 03/12/2016 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam, S.B.(2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev.ed.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • METGEM, (2013). Mesleki eğitimin ulusal uluslararası rekabete açılması ve sertifikasyon ile mesleki iş gücü dolaşımı. www.tasam.org adresinden 2 Ekim 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Mills, G. E. (2003). Action research. A guide for the teacher researcher. http://media.open.uwi.edu/OCcourses-archive/ level_3/ EDTL3026/ EDTL3026 /read /EDTL3026%20unit3%20reading19%20mills%20cha01.pdf adresinden 08.10.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Özpınar, İ. ve Aydoğan Yenmez, A. (2014). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. M. Metin. (Editör). Eylem Araştırması. Ankara: Pegem Yayınları, 441-467.
  • Sagor, R. (1992). How to conduct collaborative action research. Association for Supervision & Curriculum Development. https: // erwinwi diyatmoko .files.wordpress.com/2012/01/ how -to -conduct -collaborative -action – research – by – richard - sagor.pdf adresinden 07.10.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Şen, E. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu ve Kur’an Meali. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tan, F.K. (2008). İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun tiyatro eserlerinin eğitim değerleri açısından incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tozlu, N. (1989). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun eğitim sistemi üzerine bir araştırma. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M.A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 242-253.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdusev, H. (1975). Baltacıoğlu’nun beş eğitim ilkesinin sporcunun yetişmesinde uygulaması. Yeni Adam, 887, 8.
  • Y İstanbul.urdusev, H. (1977). Okul ve eğitim konuları: Beş eğitim ilkesi açısından okullarda bahçe işleri. Yeni Adam, 916, 7.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okay Demir 0000-0001-8033-3355

Kemal Duruhan 0000-0001-5675-4467

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir, O., & Duruhan, K. (2022). Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun Eğitim İlkeleri Bağlamında Endüstriyel Kontrol ve Arıza Analizi Dersinin Düzenlenmesi ve Değerlendirilmesi: Bir Eylem Araştırması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 887-907. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-811616