Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Bağlamında Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitime Yönelik Ölçme ve Değerlendirme Etkinliklerinin İçerik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 984 - 1000, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-998805

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de uzaktan eğitime yönelik ölçme ve değerlendirme etkinlikleri ile ilgili yapılan çalışmaları inceleyip genel araştırma eğilimlerini ortaya koymaktır. Çalışmada incelenecek makaleleri belirlemek için yüksek etki faktörlü dergileri listeleyen Web of Science, daha fazla makaleye ulaşmak için ise Google Akademik veri tabanlarında tarama yapılmıştır. Ayrıca araştırma kapsamında olan YÖK Tez veri tabanında yayımlanan tezler de çalışmaya dâhil edilmiştir. Belirlenen veri tabanlarında uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili 45 yayın tespit edilip bu yayınlar içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Ulaşılan çalışmalar yayın türü, yayın yılı, araştırma yöntemi, çalışma grubu, örneklem büyüklüğü, veri toplama aracı, incelenen tema ve araştırma konuları açısından incelenmiştir. Toplanan veriler şekil, tablo haline getirilerek frekans ve yüzde istatistikleri ile sunulmuştur. İçerik analizi sonucunda ulaşılan bulgulara göre, çalışmaların en fazla makale türünde ve 2015-2018 yılları arasında yapıldığı, çalışmalarda daha çok nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, veri toplama aracı olarak daha çok görüşme formunun tercih edildiği tespit edilmiştir. Çalışma grubunun daha çok lisans öğrencilerinden oluştuğu, örneklem büyüklüğünün ise çoğunlukla 31-100 arası seçildiği görülmüştür. İncelenen tema açısından bakıldığında akademik başarıya etki temasının çoğunlukla temel alındığı, araştırma konusunun ise en fazla çevrimiçi sınav üzerine olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çıkan bulguların uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme üzerine gelecekte yapılacak olan diğer çalışmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akçapınar, G., & Kokoç, M. (2020). Analyzing the relationship between student’s assignment submission behaviors and course achievement through process mining analysis. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(2), 386-401. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.711683
  • Akçapınar, G. (2015). How automated feedback through text mining changes plagiaristic behavior in online assignments. Computers & Education, 87, 123-130.
  • Altan, T., & Seferoğlu, S. S. (2009, Ekim 7-9). Uzaktan eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları[Sözlü bildiri]. 3rd International Computer and Instructional Teaching Symposium, Türkiye.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009, Mayıs 1-3). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi[Sözlü bildiri]. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Türkiye.
  • Balta, Y., & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies, 8(3), 37-45. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4271
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231– 274.
  • Benson, R., & Brack, C. (2010). Online learning and assessment in higher education: A planning guide (1th ed.). Chandos Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carless, D. (2007). Learning-oriented assessment: Conceptual bases and practical implications. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 57–66. http://doi.org/10.1080/14703290601081332
  • Çiğdem, H., & Tan, S. (2014). Students’ opinions on administering optional online quizzes in a two-year college Mathematics course. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 51-73.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks.
  • Ćukušić, M., Garača, Ž., & Jadrić, M. (2014). Online self-assessment and students› success in higher education institutions. Computers & Education, 72, 100-109.
  • Doğan, N., Kıbrıslıoğlu, U. N., Kelecioğlu, H., & Hambleton, R. K. (2020). An overview of e-assessment. Hacettepe University Journal of Education, 35, 1-5. http://doi.org/10.16986/HUJE.2020063669
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri içinde (ss 51-105). Anı Yayıncılık.
  • Faber, J. M., Luyten, H., & Visscher, A. J. (2017). The effects of a digital formative assessment tool on mathematics achievement and student motivation: Results of a randomized experiment. Computers & Education, 106, 83-96.
  • Göğebakan, Y. D., Kıyıcı, G., & Altıntaş, G. (2016). A research into the flipped classroom in terms of the academic achievement, and views of the prospective teachers. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 186-200. https://doi.org/10.19126/suje.281368
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Technology research and development, 29(2), 75-91.
  • Gül, E., & Doğan, Ç. (2011, Eylül 22-24). Online değerlendirme güvenilir midir?, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Türkiye.
  • Hillier, M. (2014, November 23-26). The very idea of e-exams: Student (pre) conceptions. In Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Conference. Sydney.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses (15th ed.). Blackwell Science Ltd.
  • Horzum, M., Özkaya, M. , Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 79-100.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Hussin, W. N. T. W., Harun, J., & Shukor, N. A. (2019). Online ınteraction in social learning environment towards critical thinking skill: A framework. Journal of Technology and Science Education, 9(1), 4-12.
  • Keskin, M., & Kaya, Ö. D. (2020). Covıd-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • King, C., Guyette, R., & Piotrowski, C. (2009). Online exams and cheating: An empirical analysis of business students’ views. The Journal of Educators Online, 6(1).
  • Lee, Y. H., Hsieh, Y. C., & Hsu, C. N. (2011). Adding ınnovation diffusion theory to the technology acceptance model: Supporting employees’ ıntentions to use e-learning systems. Educational Technology & Society, 124-137.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New directions for evaluation, (30), 73-84.
  • Morgan C., & O’Reilly M. G. (1999). Assessing open and distance learners (1th ed.).Kogan Page.
  • Naomi, H. (2015). Student perceptions of their learning and engagement in response to the use of a continuous e-assessment in an undergraduate module. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(1), 1-14.
  • Palloff, R. M., & Pratt, K. (2009). Assessing the online learner: Resources and strategies for faculty(1th ed.). Jossey-Bass – A Wiley Imprint.
  • Puspitasari, K. A. (2010). Student assessment. T. Belawati & J. Baggaley(Ed.) içinde, Policy and practice in Asian distance education. (pp. 60-65). Sage Publications Inc.
  • Saban, A., Özer, H. İ., & Tümer, A. E. (2010). Çevrimiçi ders materyalleri ve çevrimiçi sınav sistemi ile ilgili öğrenci görüşleri. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 2238-2244.
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Sarı, T., & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Schunk, D. (2008). Attributions as motivators of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Ed.) içinde, Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp.245–266). Lawrence Erlbaum.
  • Shuey, S. (2002). Assessing online learning in higher education. Journal of Instruction Delivery Systems, 16(2), 13-18.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (5th ed.). Pearson Education.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 341-374). Sense Publishers.
  • Uzunboylu, H., & Aşıksoy, G. (2014). Research in physics education: A study of content analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 136, 425-437.
  • Yağcı, M. (2012). Çevrimiçi sınav ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi.Education Sciences, 7(1), 331-339.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (10.Baskı).Seçkin Yayınları.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44365

Content Analysis of the Measurement and Evaluation Activities for Distance Education Carried Out in Turkey

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 984 - 1000, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-998805

Öz

The purpose of this research is to examine the studies conducted on the measurement and evaluation activities for distance education in Turkey and to reveal the general research trends. In order to determine the articles to be examined in the study, Web of Science, which lists high-impact factor journals, was searched in Google Scholar databases to reach more articles. In addition, theses published in YÖK Thesis database, which are within the scope of the research, were also included in the study. 45 publications related to measurement and evaluation in distance education were identified in the determined databases and these publications were analyzed by content analysis method. The studies reached were examined in terms of publication type, publication year, research method, study group, sample size, data collection tool, examined theme and research topics. The collected data were presented in figures, tables and frequency and percentage statistics. According to the findings obtained as a result of the content analysis, it was determined that the studies were mostly in the form of articles and between 2015-2018, quantitative research methods were used more in the studies and the interview form was preferred as the data collection tool. It was observed that the study group consisted mostly of undergraduate students, and the sample size was mostly between 31-100. From the point of view of the studied theme, it was determined that the theme of impact on academic success is mostly based, while the research topic is mostly based on online exams. It is thought that the findings of the research will contribute to other future studies on measurement and evaluation in distance education.

Kaynakça

  • Akçapınar, G., & Kokoç, M. (2020). Analyzing the relationship between student’s assignment submission behaviors and course achievement through process mining analysis. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(2), 386-401. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.711683
  • Akçapınar, G. (2015). How automated feedback through text mining changes plagiaristic behavior in online assignments. Computers & Education, 87, 123-130.
  • Altan, T., & Seferoğlu, S. S. (2009, Ekim 7-9). Uzaktan eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları[Sözlü bildiri]. 3rd International Computer and Instructional Teaching Symposium, Türkiye.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009, Mayıs 1-3). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi[Sözlü bildiri]. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Türkiye.
  • Balta, Y., & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies, 8(3), 37-45. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4271
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231– 274.
  • Benson, R., & Brack, C. (2010). Online learning and assessment in higher education: A planning guide (1th ed.). Chandos Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carless, D. (2007). Learning-oriented assessment: Conceptual bases and practical implications. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 57–66. http://doi.org/10.1080/14703290601081332
  • Çiğdem, H., & Tan, S. (2014). Students’ opinions on administering optional online quizzes in a two-year college Mathematics course. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 51-73.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks.
  • Ćukušić, M., Garača, Ž., & Jadrić, M. (2014). Online self-assessment and students› success in higher education institutions. Computers & Education, 72, 100-109.
  • Doğan, N., Kıbrıslıoğlu, U. N., Kelecioğlu, H., & Hambleton, R. K. (2020). An overview of e-assessment. Hacettepe University Journal of Education, 35, 1-5. http://doi.org/10.16986/HUJE.2020063669
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri içinde (ss 51-105). Anı Yayıncılık.
  • Faber, J. M., Luyten, H., & Visscher, A. J. (2017). The effects of a digital formative assessment tool on mathematics achievement and student motivation: Results of a randomized experiment. Computers & Education, 106, 83-96.
  • Göğebakan, Y. D., Kıyıcı, G., & Altıntaş, G. (2016). A research into the flipped classroom in terms of the academic achievement, and views of the prospective teachers. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 186-200. https://doi.org/10.19126/suje.281368
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Technology research and development, 29(2), 75-91.
  • Gül, E., & Doğan, Ç. (2011, Eylül 22-24). Online değerlendirme güvenilir midir?, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Türkiye.
  • Hillier, M. (2014, November 23-26). The very idea of e-exams: Student (pre) conceptions. In Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Conference. Sydney.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses (15th ed.). Blackwell Science Ltd.
  • Horzum, M., Özkaya, M. , Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 79-100.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Hussin, W. N. T. W., Harun, J., & Shukor, N. A. (2019). Online ınteraction in social learning environment towards critical thinking skill: A framework. Journal of Technology and Science Education, 9(1), 4-12.
  • Keskin, M., & Kaya, Ö. D. (2020). Covıd-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • King, C., Guyette, R., & Piotrowski, C. (2009). Online exams and cheating: An empirical analysis of business students’ views. The Journal of Educators Online, 6(1).
  • Lee, Y. H., Hsieh, Y. C., & Hsu, C. N. (2011). Adding ınnovation diffusion theory to the technology acceptance model: Supporting employees’ ıntentions to use e-learning systems. Educational Technology & Society, 124-137.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New directions for evaluation, (30), 73-84.
  • Morgan C., & O’Reilly M. G. (1999). Assessing open and distance learners (1th ed.).Kogan Page.
  • Naomi, H. (2015). Student perceptions of their learning and engagement in response to the use of a continuous e-assessment in an undergraduate module. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(1), 1-14.
  • Palloff, R. M., & Pratt, K. (2009). Assessing the online learner: Resources and strategies for faculty(1th ed.). Jossey-Bass – A Wiley Imprint.
  • Puspitasari, K. A. (2010). Student assessment. T. Belawati & J. Baggaley(Ed.) içinde, Policy and practice in Asian distance education. (pp. 60-65). Sage Publications Inc.
  • Saban, A., Özer, H. İ., & Tümer, A. E. (2010). Çevrimiçi ders materyalleri ve çevrimiçi sınav sistemi ile ilgili öğrenci görüşleri. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 2238-2244.
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız? Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Sarı, T., & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Schunk, D. (2008). Attributions as motivators of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Ed.) içinde, Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp.245–266). Lawrence Erlbaum.
  • Shuey, S. (2002). Assessing online learning in higher education. Journal of Instruction Delivery Systems, 16(2), 13-18.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2012). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (5th ed.). Pearson Education.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., & Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon & D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 341-374). Sense Publishers.
  • Uzunboylu, H., & Aşıksoy, G. (2014). Research in physics education: A study of content analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 136, 425-437.
  • Yağcı, M. (2012). Çevrimiçi sınav ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi.Education Sciences, 7(1), 331-339.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (10.Baskı).Seçkin Yayınları.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44365
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aykut Durmuş 0000-0001-9305-8700

Yiğit Emrah Turgut 0000-0002-6306-4090

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmuş, A., & Turgut, Y. E. (2022). Türkiye Bağlamında Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitime Yönelik Ölçme ve Değerlendirme Etkinliklerinin İçerik Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 984-1000. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-998805