Öz düzenleme, yaşamın ilk yılarında kazanılması gereken temel bir beceridir; çocukluk, ergenlik ve yetişkinlik sürecinde olumlu ve olumsuz sonuçlara sebep olabilmektedir. Özellikle okul öncesi dönem, ego gelişiminde önemli bir süreçtir. Araştırmada öz düzenleme becerilerinin okul öncesi dönem çocuklarının ego sağlamlık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada çocukların öz düzenleme becerileri ve ego sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Çalışma grubunu okul öncesine devam eden 5-6 yaş aralığındaki 309 çocuk ve anneleri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu) ve Çocuk Ego Sağlamlığı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi Pearson Korelasyon analizi ve CHAID analizi ile yapılmıştır. Sonuç olarak çocukların toplam öz düzenleme becerileri ve dikkat, çalışma belleği, engelleyici duygu, engelleyici davranış düzenleme ile ego sağlamlık düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu, çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri arttıkça ego sağlamlık düzeylerinin de arttığı tespit edilmiştir. Araştırmada okul öncesi çocuklarında dikkat alt boyutunun çocukların ego sağlamlık düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak manidar düzeyde birincil belirleyici etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca dikkati orta düzeyde olan çocuklardan engelleyici kontrol duygu davranışı yüksek olan çocukların ego sağlamlık düzeylerinin daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Çocuklarda ego ve ego sağlamlığının desteklenmesi ve gelişimine önem verilmelidir. Araştırma sonuçları, çocukların ego dayanıklılığını geliştirmek için uygun müdahale adımları oluşturulmasına rehberlik edebilir.
Öz düzenleme Ego sağlamlığı Okul öncesi dönem Küçük çocuklar
Self regulation is a fundamental skill that must be acquired in the early years of life; It can cause positive and negative consequences during childhood, adolescence and adulthood. Especially the preschool period is an important process in ego development. The aim of the study was to examine the effect of self regulation skills on the ego resiliency levels of preschool children. Additionally, the study examined the relationship between children's self regulation skills and ego resilience levels. The study group consists of 309 children aged 5-6 attending pre-school and their mothers. Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Year Old Children (Mother Form) and Child Ego Strength Scale were used to collect data. Data analysis was done using Pearson Correlation analysis and CHAID analysis. As a result, it was determined that there was a positive significant relationship between children's total self regulation skills and attention, working memory, inhibitory emotion, inhibitory behavior regulation and ego resilience levels, and as children's self regulation skill levels increased, their ego resilience levels also increased. In the study, it was determined that the attention sub-dimension in preschool children had a statistically significant primary determining effect on the ego resiliency levels of children. In addition, it has been determined that ego resiliency levels of children with high inhibitory control emotional behavior are better than children with moderate attention levels. Emphasis should be placed on supporting and developing ego and ego strength in children. Research results may guide the creation of appropriate intervention steps to improve children's ego resilience.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 2 |