Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla incelemektir. Çalışma, nitel betimsel araştırma olarak desenlenmiştir. Çalışmada veriler Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev yapan 200 öğretmenden çevrim içi ortamda doldurulabilen bir anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde tümdengelimsel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz çerçevesi olarak 21. yüzyıl becerilerinin anlam, kullanım ve değer boyutlarını ortaya çıkaracak kavramsal bir çerçeveden yararlanılmıştır. 200 öğretmen toplam 179 geçerli metafor üreterek 21. yüzyıl becerilerini tanımlamıştır. Bulgulara göre öğretmenler en sık; “su”, “teknoloji” ve “anahtar” metaforlarını kullandıkları görülmüştür. Metaforlar anlam, kullanım ve değer boyutlarınca incelendiğinde; becerilerin sözel yönünü vurgulayan metaforların anlam kategorisinde, eyleme dönük yönünü vurgulayan metaforların kullanım kategorisinde ve gereklilik yönünü vurgulayan metaforların ise değer kategorisinde ele alındığı saptanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin en fazla değer boyutu üzerinde durdukları; aynı zamanda 21. yüzyıl becerilerini hayati, vazgeçilmez ve birçok konuda sorun çözücü olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Çalışmanın sonunda, 21. yüzyıl becerilerinin eğitim stratejileri ve öğretim programlarına etkin bir şekilde dahil edilmesi için eğitimciler ve politika yapıcılara öneriler sunulmuştur. Ayrıca araştırmacılara da ilgili konunun derinlemesine incelenmesi ve farklı boyutlarının ortaya çıkması için öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study is to examine teachers' perceptions of 21st-century skills through the lens of metaphors. The research was designed with a qualitative descriptive research approach. Data were collected through an online questionnaire from 200 teachers working in various regions of Turkey. Deductive content analysis was employed to examine the data, utilizing a conceptual framework that would reveal the dimensions of meaning, usage, and value of 21st-century skills. Out of the 200 teachers, 179 produced valid metaphors to define 21st-century skills. The findings indicate that the most frequently used metaphors by teachers are "water," "technology," and "key." Upon further examination of the metaphors across the three dimensions, it was found that metaphors emphasizing the verbal aspect of skills were categorized under meaning, those highlighting the action-oriented aspect were classified under usage, and metaphors underlining the necessity aspect were considered under value. The results of the study show that teachers place the greatest emphasis on the value dimension, also perceiving 21st-century skills as vital, indispensable, and problem-solving in many respects. In conclusion, the study offers recommendations for educators and policymakers on effectively integrating 21st-century skills into educational strategies and curricula. It also provides suggestions for researchers to conduct in-depth analyses and uncover different dimensions of the topic.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3 |