Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Okul İçi Ortak Sınavlara İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1729 - 1749, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1413735

Öz

Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin okul içi ortak sınavlara ilişkin görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Örneklemi, 16 Türkçe öğretmeninden oluşan çalışma, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen nitel verilere dayanmaktadır. Veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak ele alınmıştır. Çalışmanın verilerinin analizinde MAXQDA 18 programı kullanılarak kod haritaları çıkarılmıştır. Bulgular, Türkçe öğretmenlerinin okul içi ortak sınavlar hakkında çeşitli düşüncelere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonunda okul içi ortak sınavların Türkçe eğitimine etkileri, madde türleri, yönetmelikte belirli tarihe bağlanmış olması, uygulama sınavlarıyla beraber sınav notu olarak değerlendirilmesi, konu soru dağılım tablosundaki senaryolara göre hazırlanması ve bu uygulamanın bulunduğu yönetmeliğe ilişkin genellikle olumlu görüşlerin olduğu gözlemlenmiştir. Ancak ortak sınavların okulların bulunduğu ortam, öğrencilerin seviyesi ve seviye sınıfı gibi değişkenler sebebiyle Türkçe eğitimi açısından olumsuzluk taşıyabileceği; Liselere Geçiş Sistemi sınavlarındaki madde türünün açık uçlu veya kısa cevaplı ve açık uçlu olmamasının öğrencilerin bu alan bakış açılarını olumsuz etkileyebileceği; konu soru dağılım tablolarının öğretmenlerin özerkliğini kısıtladığı ve senaryo sayılarının yetersiz olduğu; uygulama sınavlarının değerlendirilmesinin zaman aldığı, yönetmeliğin eğitim-öğretim başladıktan ve zümre toplantıları yapıldıktan sonra yayınlanmasının da uygun olmadığı yönünde olumsuz görüşler de tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar-Vural, R., Yılmaz-Özelçi, S. Çengel, M., Gömleksiz, M. (2016). Altıncı sınıfta elit sınıf uygulaması üzerine nitel bir çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 2060-2082.
  • Akata, A. (2009). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma. [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Angelo, T. A., & Cross, K. P. (1993). Classroom assessment techniques: A handbook for college teachers. Jossey-Bass.
  • Aslan, G., Küçüker, E., & Gürbüzler, A. (2014). Assessment of teachers’ views regarding ability grouping. Journal of Human Sciences, 11(2), 894-913.
  • Aydın, M. ve Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe dersi sınav sorularının programdaki kazanımlara göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8 (2), 343-356. https://doi.org/10.16916/aded.678478
  • Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford University Press.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bakken, J. P., & Dalmasso, E. A. (2021). Traditional and ınnovative assessment techniques for students with disabilities: an introduction. ın traditional and innovative assessment techniques for students with disabilities (Vol. 36, pp. 1-16). Emerald Publishing Limited.
  • Benzer, A., & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkında bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Braun, H., Kanjee, A., Bettinger, E., & Kremer, M. (2006). Improving education through assessment, innovation, and evaluation. The American Academy of Arts and Sciences.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Çakan, M. (2011). Eğitim sistemimizde yaygın olarak kullanılan test türleri. S. Tekindal (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 91-126). Pegem Akademi.
  • Çerçi, A. (2015). Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 186-204.
  • Dilekçi, A. (2022). Türkçe eğitiminde beceri temelli sorular. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2213-2232. . https://doi.org/ 10.17152/gefad.1072936
  • Dölek, O., & Demirel, A. (2022). Dinleme becerisine ve bu becerinin ölçme-değerlendirmesine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüş ve yaklaşımları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 28(1), 36-54. https://doi.org/10.29000/rumelide.1132506
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 135-145.
  • Gümüş, B. (1976). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Yayınevi belirtilmemiş.
  • Karatay, H. ve Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 685-716.
  • Kilmen, S., & Beyhan, S. (2011). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygulama sıklıkları ve tamamlayıcı değerlendirme yaklaşımlarına yönelik görüşleri (Düzce İli Örneği). Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 83-104.
  • Knapp, T. R., & Mueller, R. O. (2010). Reliability and validity of instruments. In T. D. Little (Ed.), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences. Routledge (pp. 397-412).
  • Köksal, O. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri çağdaş uygulamalarla yöntem ve teknikler. Eğitim Yayınevi.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233.
  • Merriam, S.B. (2013) Qualitative research: a guide to design and implementation. John Wiley & Sons Inc.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ölçme değerlendirme uygulamaları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130909-2.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023). Millî Eğitim Bakanlığı yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://odsgm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083
  • Patten ML, Newhart M (2018) Understanding research methods: an overview of the essentials. Taylor & Francis.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Encyclopedia of statistics in behavioral science. Wiley Online Library
  • Pekcan, N., & Toraman, Ç. (2022). Covid-19 pandemisinde çevrimiçi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının öğretmen-öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 120-129. https://doi.org/10.17556/erziefd.862654
  • Reynolds, C. R., Livingston, R. B., & Willson, V. L. (2006). Measurement and Assessment in Education. Pearson Education.
  • Sağlam, F. (2011). Türkçe dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerine yönelik öğretmen görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Scriven, M. (1991). Evaluation Thesaurus (4th ed.). CA: Sage.
  • Sönmez-Ektem, I., Erben-Keçici, S., & Pilten, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin süreç odaklı ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17 (3), 661-680.
  • Stiggins, R. J., & Conklin, N. F. (1992). In teacher’s hands: Investigating the practices of classroom assessment. New York State University of New York Press.
  • Tabak, G., & Göçer, A. (2014). Dinleme becerisine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme araçları. Bartın University Journal Of Faculty Of Education, 3(2), 250-272.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Tok, M. & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50) , 73-95.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmeninin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(25), 45-72.
  • Ünlü, S., Öztürk, H. Ve Tağa, T. (2014). Türkçe dersinde uygulanan sınavlar üzerine bir değerlendirme. International Journal Of Social Science, 28(1), 513-523.
  • Üstüner, A., Şengül, M. (2004). Çoktan seçmeli test tekniğinin Türkçe öğretimine olumsuz etkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 197-208.
  • World Bank. (2008). Curricula, examinations, and assessment in secondary education in sub-Saharan Africa. The World Bank.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F., & Öztürk, B. K. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (37), 92-108.
  • Yiğit, F. ve Kırımlı, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Electronic Turkish Studies, 9(3). 64-86.

Examining the Opinions of Turkish Teachers Regarding In-School Common Exams

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1729 - 1749, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1413735

Öz

This study aims to examine the views of Turkish teachers on school-wide common exams. The sample of the study consists of 16 Turkish teachers. The study is based on qualitative data obtained through semi-structured interviews. The data is analyzed using content analysis methods. Code maps were drawn using the MAXQDA 18 program in the analysis of the study data. The findings reveal that Turkish teachers have various thoughts about school-wide common exams. At the end of the study, it was observed that there are generally positive opinions about the effects of school-wide common exams on Turkish education, types of items, being linked to a specific date in the regulation, being evaluated as a test grade together with application exams, being prepared according to the scenarios in the subject question distribution table, and the regulation in which this application is located. However, negative opinions have also been identified. Common exams may be negative for Turkish education due to variables such as the environment in which the schools are located, the level of the students, and the grade level. Additionally, the type of item in the LGS exam not being open-ended or short-answer may negatively affect students' perspectives in this area. Subject question distribution tables restrict teachers' autonomy, and the number of scenarios is insufficient. It takes time to evaluate application exams. Moreover, it is not appropriate to publish the regulation after the start of the educational year and after the department meetings.

Kaynakça

  • Akar-Vural, R., Yılmaz-Özelçi, S. Çengel, M., Gömleksiz, M. (2016). Altıncı sınıfta elit sınıf uygulaması üzerine nitel bir çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (4), 2060-2082.
  • Akata, A. (2009). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma. [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Angelo, T. A., & Cross, K. P. (1993). Classroom assessment techniques: A handbook for college teachers. Jossey-Bass.
  • Aslan, G., Küçüker, E., & Gürbüzler, A. (2014). Assessment of teachers’ views regarding ability grouping. Journal of Human Sciences, 11(2), 894-913.
  • Aydın, M. ve Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe dersi sınav sorularının programdaki kazanımlara göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8 (2), 343-356. https://doi.org/10.16916/aded.678478
  • Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford University Press.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bakken, J. P., & Dalmasso, E. A. (2021). Traditional and ınnovative assessment techniques for students with disabilities: an introduction. ın traditional and innovative assessment techniques for students with disabilities (Vol. 36, pp. 1-16). Emerald Publishing Limited.
  • Benzer, A., & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkında bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Braun, H., Kanjee, A., Bettinger, E., & Kremer, M. (2006). Improving education through assessment, innovation, and evaluation. The American Academy of Arts and Sciences.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Çakan, M. (2011). Eğitim sistemimizde yaygın olarak kullanılan test türleri. S. Tekindal (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 91-126). Pegem Akademi.
  • Çerçi, A. (2015). Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 186-204.
  • Dilekçi, A. (2022). Türkçe eğitiminde beceri temelli sorular. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2213-2232. . https://doi.org/ 10.17152/gefad.1072936
  • Dölek, O., & Demirel, A. (2022). Dinleme becerisine ve bu becerinin ölçme-değerlendirmesine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüş ve yaklaşımları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 28(1), 36-54. https://doi.org/10.29000/rumelide.1132506
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 135-145.
  • Gümüş, B. (1976). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Yayınevi belirtilmemiş.
  • Karatay, H. ve Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 685-716.
  • Kilmen, S., & Beyhan, S. (2011). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygulama sıklıkları ve tamamlayıcı değerlendirme yaklaşımlarına yönelik görüşleri (Düzce İli Örneği). Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 83-104.
  • Knapp, T. R., & Mueller, R. O. (2010). Reliability and validity of instruments. In T. D. Little (Ed.), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences. Routledge (pp. 397-412).
  • Köksal, O. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri çağdaş uygulamalarla yöntem ve teknikler. Eğitim Yayınevi.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233.
  • Merriam, S.B. (2013) Qualitative research: a guide to design and implementation. John Wiley & Sons Inc.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ölçme değerlendirme uygulamaları yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130909-2.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023). Millî Eğitim Bakanlığı yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://odsgm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083
  • Patten ML, Newhart M (2018) Understanding research methods: an overview of the essentials. Taylor & Francis.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Encyclopedia of statistics in behavioral science. Wiley Online Library
  • Pekcan, N., & Toraman, Ç. (2022). Covid-19 pandemisinde çevrimiçi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının öğretmen-öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 120-129. https://doi.org/10.17556/erziefd.862654
  • Reynolds, C. R., Livingston, R. B., & Willson, V. L. (2006). Measurement and Assessment in Education. Pearson Education.
  • Sağlam, F. (2011). Türkçe dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerine yönelik öğretmen görüşleri. [Yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Scriven, M. (1991). Evaluation Thesaurus (4th ed.). CA: Sage.
  • Sönmez-Ektem, I., Erben-Keçici, S., & Pilten, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin süreç odaklı ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17 (3), 661-680.
  • Stiggins, R. J., & Conklin, N. F. (1992). In teacher’s hands: Investigating the practices of classroom assessment. New York State University of New York Press.
  • Tabak, G., & Göçer, A. (2014). Dinleme becerisine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme araçları. Bartın University Journal Of Faculty Of Education, 3(2), 250-272.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi.
  • Tok, M. & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50) , 73-95.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmeninin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(25), 45-72.
  • Ünlü, S., Öztürk, H. Ve Tağa, T. (2014). Türkçe dersinde uygulanan sınavlar üzerine bir değerlendirme. International Journal Of Social Science, 28(1), 513-523.
  • Üstüner, A., Şengül, M. (2004). Çoktan seçmeli test tekniğinin Türkçe öğretimine olumsuz etkileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 197-208.
  • World Bank. (2008). Curricula, examinations, and assessment in secondary education in sub-Saharan Africa. The World Bank.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F., & Öztürk, B. K. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (37), 92-108.
  • Yiğit, F. ve Kırımlı, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Electronic Turkish Studies, 9(3). 64-86.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Yıldız Atam 0000-0002-8036-6701

Devrim Murat Güzelküçük 0000-0002-9583-9102

Erken Görünüm Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2024
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız Atam, N., & Güzelküçük, D. M. (2024). Türkçe Öğretmenlerinin Okul İçi Ortak Sınavlara İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1729-1749. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1413735