This study aims to examine the purpose of the e-investigation module, who can use it, why this module is needed, its advantages and disadvantages based on the opinions of those working in the inspection board. The study is qualitative and designed in a phenomenological pattern. The study group consists of a total of 12 people working in different positions in the Inspection Board of Turkey. The data were obtained using a semi-structured interview form developed by the researchers. The data were analyzed using the content analysis method. As a result of the study, the participants stated that the e-investigation module has advantages such as data storage, monitoring the inspection process, information and document management, providing time and rapid access to data. It was stated that there may be limitations in the implementation of the module such as difficulty in correcting erroneous data, privacy and security concerns. It is suggested within the scope of the study that other modules should be opened, and processes should be carried out to facilitate stakeholders' access to information in order for the e-investigation module to be efficient.
Bu araştırmada teftiş kurulu başkanlığında çalışanların görüşlerine dayalı olarak e-soruşturma modülünün amacını, kimlerin kullanabileceğini, bu modülün kullanımına neden ihtiyaç duyulduğunu, avantajlarını ve dezavantajlarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel yöntemlerden fenomenolojik desende tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin Teftiş Kurulu Başkanlığında farklı pozisyonlarda çalışan toplam 12 kişi oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcılar, e-soruşturma modülünün veri saklama, denetim sürecini takip, bilgi ve belge yönetimi, zaman sağlama ve veriye hızlı ulaşma gibi avantajlarının olduğunu belirtmişlerdir. Modülün uygulanmasında hatalı veriyi düzeltmedeki zorluk, gizlilik ve güvenlik endişeleri gibi sınırlılıklarının olabileceği belirtilmiştir. E-soruşturma modülünün verimli olması bağlamında diğer modüllerin de açılması ve paydaşların bilgiye ulaşımını kolaylaştırıcı işlemlerin yapılması gerektiği araştırma kapsamında önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |