Four Core Language Skills play a crucial role in foreign language instruction for an efficient educational process. In this respect, subjects, course materials and especially textbooks are prepared within the scope of each of these skills. In Türkiye, students are introduced to a foreign language starting from the 2nd grade at primary school, and some schools also teach a second foreign language. Nevertheless, speaking skills, an ongoing challenge for many years, remain to be one of the main fields that students struggle with and often fail to master. Many studies so far have examined the contribution of different methods, techniques and materials to the development of speaking skills. While some studies have relied on teacher or student opinions, others have developed scales with a focus on psychological parameters such as speaking anxiety and motivation. The purpose of this study is to explore the self-perceptions of teacher candidates studying in English and German language teaching departments regarding speaking skills. The research was conducted with the descriptive survey model as one of the quantitative research methods. The sample consisted of 244 teacher candidates studying in the foreign language department of a state university in Türkiye during the 2024-2025 academic year. The Cronbach’s Alpha value of the scale was found to be .872, which indicates that the scale has a high level of internal consistency. The data were analysed with the SPSS 22.0 program and the descriptive statistics were calculated within the framework of percentage distributions. The findings revealed that 83.6% of the participants considered speaking as the most important skill when learning a foreign language and 92.6% of them considered that they definitely needed to improve this skill. On the other hand, 48.3% of the participants felt inadequate in speaking skills, 45.1% stated that they experienced stress in this process and 47.5% expressed that they had difficulty in sustaining their motivation. The results suggested that affective supportive strategies for the improvement of speaking skills need to be integrated into teaching processes.
Speaking Skill Self-Perception Foreign Language Teaching Speaking Anxiety.
Yabancı dil öğretiminde etkili bir eğitim için dört temel dil becerisi büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda konular, ders materyalleri ve özellikle ders kitapları söz konusu beceriler çerçevesinde hazırlanmaktadır. Türkiye’de öğrenciler, ilkokul 2. sınıftan itibaren bir yabancı dil ile tanışmakta, bazı okullarda ise ikinci bir yabancı dil de öğretilmektedir. Ancak yıllardır süregelen bir sorun olan konuşma becerisi, öğrencilerin en çok zorlandıkları ve eksik kaldıkları alanlardan biri olmaya devam etmektedir. Bugüne kadar yapılan pek çok araştırma, belirli yöntem, teknik ve materyallerin konuşma becerisine katkılarını ortaya koymaya çalışmıştır. Bazı çalışmalarda öğretmen veya öğrenci görüşlerine başvurulmuş, bazıları ise konuşma kaygısı, motivasyon gibi psikolojik değişkenlere odaklanarak ölçekler geliştirmiştir. Bu araştırmanın amacı ise, İngilizce ve Almanca öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz algılarını belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu, 2024-2025 akademik yılında Türkiye’de bir devlet üniversitesinde yabancı dil bölümünde öğrenim gören toplam 244 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin güvenirlik sonucunda Cronbach’s Alpha değeri ,872 olarak bulunmuş; bu da ölçeğin yüksek düzeyde iç tutarlılığa sahip olduğunu göstermektedir. Toplanan veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiş ve yüzdelik dağılımlar çerçevesinde betimsel istatistiklerle değerlendirilmiştir. Bulgular, katılımcıların %83,6’sının konuşmayı yabancı dil öğreniminde en önemli beceri olarak değerlendirdiğini, %92,6’sının ise bu beceriyi mutlaka geliştirmesi gerektiğini düşündüğünü göstermektedir. Buna karşın, katılımcıların %48,3’ü konuşma becerisinde kendisini yetersiz hissetmekte, %45,1’i bu süreçte stres yaşadığını ve %47,5’i ise motivasyonlarını sürdürmekte zorlandığını ifade etmiştir. Elde edilen sonuçlar, konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik duyuşsal destekleyici stratejilerin öğretim süreçlerine entegre edilmesi gerektiğini göstermektedir.
Konuşma Becerisi Öz Algı Yabancı Dil Öğretimi Konuşma Kaygısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |